Nekromanti Fråga angående Lamian

Lamian

Veteran
Allo, fick tipset av min polare att skriva här om man ville ha seriös hjälp, och det vill jag väl påstå att jag vill ha...

Det är så att jag är väldigt sugen på att spela Lamian nästa äventyr, och jag har en fråga angående deras handikapp när det gäller solens skador på dem.

Om man har heltäckande kläder t ex en lång cape, handskar och stövlar tar kläderna bort skadan eller går solljuset igenom kläderna?

Tacksam för svar

//Lamian

Duddmannen

Hero
fick tipset av min polare att skriva här om man ville ha seriös hjälp
Ha, ha, ha, ho, ho, ho... :gremlaugh:

Nejdå, allvarligt talat så ska vi se vad vi kan göra.

Du vill alltså spela en Lamia i nästa äventyr? Okej... om jag bortser från hur fel detta låter och istället svarar seriöst så ska det vara så här:
Eftersom solen förbannat alla Lamior och deras existens, så anser i alla fall jag att en Lamia överhuvudtaget inte kan röra sig ute i solsken. Nattetid eller en dag med heltäckande molntäcke går bra. Men dagsljus går inte alls. Kläder, rustning, parasoll eller liknande hjälper inte det minsta. Om solen kan se Lamian, kan den bränna den. Byggnader skyddar, skugga från hus och träd skyddar. Moln eller dimbankar skyddar om de kan täcka Lamian helt.

Det ska vara skitjobbigt att vara Lamia. Åtminstone ska det vara jävelsvårt att vistas ute dagtid.

/Duddmannen

Lamian

Veteran
Skitsvårt?

Skitsvårt är ju en underdrift om så är fallet att inte kläderna hjälper. Då kan jag ju i princip inte ens titta ut för att se vilket väder det är då jag får skada direkt.

Det hade ju varit skittufft att spela en Lamia. Svårt blir det ju i vilket fall då man måste dricka en massa blod och om man tror på Thanata får man ju inte dricka kallt blod...

Men varför skulle inte kläderna hjälpa? De skyler ju kroppens hud precis som skuggorna gör. Jag förstår vad du menar med att skuggorna hjälper, men jag tycker nog att det är endast när solens strålar kommer i direkt kontakt med Lamians hud som den skall göra skada.

Mr Brunch

Veteran
Re: Skitsvårt?

Som jag ser det måste det inte finnas minsta antydan till solljus för att dom inte ska ta skada. Om du håller ett klädesplagg mot en lampa kan man faktiskt se att det finns en lampa bakom den, och taäcka hela kroppen totalt är svårt, jag menar du ser itne så mycket då... lite ljus skulle lätt råka reflektera in under kåpan och helt plötsligt är ansiktet bortbränt...
Jag anser inte heller kraftigt molntäcke räcker för attm an ksa komma ut som liten Lamia, natt ska det va.

rax

Swordsman

Jag tycker nog Duddmannen förklarar vad han menar här

Eftersom solen förbannat alla Lamior och deras existens, så anser i alla fall jag att en Lamia överhuvudtaget inte kan röra sig ute i solsken... Om solen kan se Lamian, kan den bränna den.
Din fråga är ju egentligen hur bränner solen lamiorna och då är Duddmannens svar inte helt logiskt. Om det är direktkontakt med solens strålar som bränner lamian så borde det funka att skyla hela kroppen.

Om det å andra sidan är en förbannelse (som Duddmannen hävdar) så bör det inte gå så lätt att kringgå den. Isf skulle jag jämställa solen med en spionsatellit - har den fri sikt mot målet är lamian historia. Det handlar helt enkelt om stämning - vilket ni föredrar i eran spelgrupp är ju sen en smaksak.

/Rax, på solsidan :gremcool:

Lamian

Veteran

Det är ju faktiskt så att Lamior *heter det så i plural?* har magisk syn och därför inte ens behöver ögon, så att ha en kåpa framför ögonen är inget problem. Angående förbannelsen så är det bara en myt som man trodde att solguden la mot nattens drottnings barn, dvs Lamiorna...

Jag tycker fortfarande att det borde räcka med kläder för att en Lamia skall kunna röra sig i solsken. Om jag går naken på en strand en solig dag kan jag bränna mig, men fullt påklädd så bränner jag mig inte...

Dessutom så bränner man inte bort kroppsdelarna om man får lite sol på sig, utan det tar ett tag.

Ymir

Liten kantbaron

Skitsvårt är ju en underdrift om så är fallet att inte kläderna hjälper. Då kan jag ju i princip inte ens titta ut för att se vilket väder det är då jag får skada direkt.
Tja...det finns ett helt rollspel som går ut på det. Så skitsvårt, måhända, men spelbart är det helt klart.

...även om vampyrernas begränsning lätt blir alltför begränsande i Dark Ages-settingen. Där brukar jag alltid köra så att ju äldre en vampyr är och ju lägre generation den har, desto mer skada tar den av solljus. För unga vampyrer går det mao bra att vara ute i solljus, men mot bar hud kommer det att svida och klia allt värre ju längre exponeringen varar. Tills slut flagnar huden och det blir mycket plågsamt. (En intressant tortyridé Lycan givetvis använde, men det är en annan historia).

Förvisso, nu snackar jag om Vampire och inte Eon, men det vore väl ändå en metod man kunde praktisera på lamiorna? (Snälla, byt ut det lama namnet...). Alltså, ju äldre de är, desto mer förbannade...och desto mer skadar solen dem. Det gör unga lamia hyfsat spelvänliga, medan de äldre får en rejäl begränsning. Och sett mot alla de äldstes andra fördelar, inte minst i Vampire men också i Eon, ger det de unga en välförtjänt chans i mitt tycke.

- Ymir, tycker till

Duddmannen

Hero
Tokjobbigt

*heter det så i plural?*
Japp! En Lamia, två Lamior. Exempel: Brevid Lamian stod Lamians bror.

Det hela handlar väl, precis som andra påpekat, hur pass mycket man vill att solens förbannelse skall vara förbannelse och hur mycket man vill att det "bara" ska vara en sorts känslighet för solljus.

Med Ob1T6 Trauma och Smärta varje runda så KAN man klara sig ett tag. Med schysst förflyttning går det för en Lamia att ta sig ut dagtid. Lite aj här och var, men i skuggorna och inomhus är det inga problem.

Jag kan väl gå med på följande ändring:
Om Lamian klär sig heltäckande i tjocka kläder (ett lakan räcker inte, en yllefilt gör det däremot) så får Lamian dra bort 2p från varje Trauma- och Smärtaförlustslag.

/Duddmannen

Lamian

Veteran
Mindre jobbigt

Om det är så att man klär sig i lite tyngre kläder, t ex hampväv eller liknande så kanske man kan vara i
i solen ett visst antal rundor utan några som helst problem, sedan börjar solens värme eller strålar
penetrera kläderna för att försöka utplåna Lamian... Alternativt att man kör med Duddmannens skadeavdrag.

Detta tycker jag är ett intressant ämne faktiskt, att spela vandöd med dess fördelar och nackdelar.

De andra verkar inte hälften så skojiga att spela som att spela Lamian. En Helmgast hade iofs varit tufft att
spela :gremtongue:

Tack för all hjälp!

Mouja

Hero
Re: Mindre jobbigt

Det som är roligt med lamior är att de har en egen vilja, och om jag får lägga mig i disken så vill jag säga det att har en lamia ett lager med kläder på sig så borde reducerad skadeverkan bli (tycker jag) -2p Smärta och -1,33p Trauma...
Om man har två lager med tjocka kläder så blir det väldigt varmt och det kan bli svårare för lamian med rörelsefärdigheter (beroende på vad han/hon bär) medans det reducerar skadan med ytterligare 1p Smärta och 0,33p Trauma...
Så tre lager kläder ger -4p Smärta och -2p Trauma, då jag tycker Trauman skall vara (kännas) värre än smärtan då de befinner sig i solen.

Det är iaf vad jag tycker.... och jag håller med Ymir, en äldre vampyr (dvs en Lamia med mycket Qadosh) borde ta mer skada än en ung vampyr (Lamia med inge/lite Qadosh)...

Lamian

Veteran
En vandöds qadosh?

Nu när jag ska skapa min Lamian... Hur kan jag ge honom qadosh? Bara om man ser till åldern är det ju
ingen garanti att han har fått qadosh... eller?

Jag är jättedåligt insatt i reglerna gällade qadosh över huvud taget. Får om man läser hemligheterna i N&V
får ju en troende till nattens drottning en del väldigt bra bonusar beroende på deras qadosh. Jag har inte
hittat någonstans i boken där det står hur man ger en vandöd qadosh.

Jaggernaut

Hero
En lamias qadosh (SPOILER)

För lamior borde det väl vara som för en vanlig troende. De har ju en egen religion/tro (vad du nu vill kalla det). Man kan väl utgå från kulten commersium lamia än fast det är en täckmantel för Thanata.

Dimfrost

Special Circumstances

. Där brukar jag alltid köra så att ju äldre en vampyr är och ju lägre generation den har, desto mer skada tar den av solljus.
Är det här det enda exemplet på hur en vampyr faktiskt kan vara svagare och mer sårbar ju äldre den blir? Jag trodde inte sånt förekom alls.

(Snälla, byt ut det lama namnet...)
Ja, annars är det snart någon som vill spela en lam lamia ridande på en lama.

/Dimfrost

Mr Brunch

Veteran

hmm ja magisk syn tar bort en liten del av problemet. Hur är du så säker på att det bara är en myt? var uppkom den annars ifrån? Och förbannelse eller inte, stackarna brinner i solljus, och att jämföra med när vi har kläder på oss är ganska meningslöst... även när jag går naken i solen börjar jag inte brinna, jag hävdar bestämt att det är fallet för en Lamia...
Men tja med tillräckligt många lager kläder och tjafs borde du kanske klara dig ute en stund, men det lär se väldigt misstänksamt ut...

Lamian

Veteran

hmm ja magisk syn tar bort en liten del av problemet. Hur är du så säker på att det bara är en myt? var uppkom den annars ifrån? Och förbannelse eller inte, stackarna brinner i solljus, och att jämföra med när vi har kläder på oss är ganska meningslöst... även när jag går naken i solen börjar jag inte brinna, jag hävdar bestämt att det är fallet för en Lamia...
Men tja med tillräckligt många lager kläder och tjafs borde du kanske klara dig ute en stund, men det lär se väldigt misstänksamt ut...
Hmm, jag vet inte om det går att lösa med kläder faktiskt. Om man har riktigt mycket kläder förlorar man ju med allra största sannolikhet på det ändå eftersom rörelsen måste försämras då man blir ganska klumpig av så många lager kläder.

Och det största problemet är ju att det är skada varje runda, inte varje timme eller minut utan varje runda, vilket ger Lamian problem... Att den kan regenerera skada spelar ju ingen roll eftersom solskada försvinner med den "vanliga" takten.

Det borde finns något sätt som tar bort trauman och endast ger smärta... Någon som har några tips?