Nekromanti Fråga för lite ny spelledare

Braids_Mamma

Veteran
Om ett anfall ifrån ett monste görObK5T6 skada betyder det att man ska räkna ut monstrets grund krosskada och lägga till den eller bara att skadan är krossande ??
MVV
J

Zippo

Veteran
Om ett anfall ifrån ett monste görObK5T6 skada betyder det att man ska räkna ut monstrets grund krosskada och lägga till den eller bara att skadan är krossande ??

Ob5t6 betyder att man slår obegränsat 5t6 i krossskada.

Man räknar med vapnets skada+ sitt eget grund skada i kross.

Som ex. Om du har en Binderrakhammare som tar ObK4t6 i kross skada. Och din grund skada i kross är ObK1t6+2. Så sätter man ihop hammarens skada och din egen grund kross skada. det blir ObK5t6+2 i skada

MVH Spez av Ghor

Det var nog inte riktigt det han menade. Jag har faktiskt samma problem: I typ M&V står det t ex under en björns attacker: Slag (10), ObK4t6+3, Bryt(-), SI(1/2). Menar dom då att man ska räkna ut björnens grundskada, och plussa det med Ob4t6+3, eller är skadan Ob4t6+3, och det dom vill betona är att det är krossskada. Förstår du?

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att det rimligaste vore det andra alternativet, då ett slag av en människsa gör 0+Grundskada (tror jag).

ejectXreject

Veteran
I M&V utläser jag det som att "naturliga vapen" redan är uträknade. Om en björn gör ob4d6 + grundskada så blir det väldigt mycket (en björns genomsnittsstyrka ligger ju på 40..)
Att man markerar att det är kross är väl mest för att man ska kolla på krossskadetabellen och inte på tabellen för stickskador..
Det som isf skulle förvirra mig är monster som har tillgång till vapen, t.ex. minotauren. Men där ger ett slag ObK3d6 - och med påk ObK4d6+1. Det tolkar jag som att grundskadan för Kross ligger på 3d6, och påken gör ytterligare 1d6+1.

Om jag totalt missuppfattat det hela får någon gärna rätta mig :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
För monstrena i t.ex. boken 'Monster och Varelser' så är grundskadan inräknad i monstrenas skada, för att förenkla för SL.

Längst fram i M&V så finns en lista med monsters olika naturliga vapen, och vad dessa naturliga vapen ger för skadebonusar. Med detta så kan man om man vill kontroll räkna att grundskadan är inräknad. Fast... det är ju jobbigt :gremwink:

/Naug