Nekromanti [Fråga] I vilket 'SF'-rollspel möter man de knasigaste varelserna ?

osrick

Veteran
Om man räknar bort 'renodlade' fantasyspel samt horror-spel....i vilka nutida Science-fiction-, Science Fantasy-, Post-apokalyps eller Sword & planet-rollspel är chansen stor att möta lite mer utflippade monster/npcs/varelser ? Alltså surrealistiska, absurda varelser som kanske egentligen inte 'fungerar' men är kul ändå. Typ: gigantisk stortå som krossar allt. Enbent DJ-robot. Självlysande mammut med pilotlicens. En ond app. Siamesisk-tvilling-orm som telepatiskt bombarderar fiender med dåliga vitsar.
Tänk gonzo, Monty Python, Alice i Underlandet.... den talande dinosauren som dyker upp i Robert Sheckleys Världar utan gräns. Humor snarare än dystopi. Önskar namn på de spel/settings där man kan placera/råka ut för såna figurer. Tack!

Arazand

Veteran
GURBS Space... gör en kombination mellan liftarens guide till galaxen och monty python och du har vad du söker... men en färdig setting kan jag inte komma på någon tyvärr.

Mundo

Myrmidon
Mutant: Undergångens arvtagare måste ju ha en drös med humoristiska fiender man kan springa på.

gustaf s

Warrior
Vast and Starlit har ett fantastiskt sätt att skapa främmande kulturer och livsformer. Jag tänker mig det visserligen inte som särskilt humoristiskt eller absurt, utan mer fantastiskt fantasieggande och potentiellt bortom vår (min) förmåga att förstå. I mina ögon inte direkt Monty Python utan mer Samuel R Delany's 'Stars in my pocket like grains of sand'... det kanske diskvalificerar det här inlägget. Å andra sidan är jag rätt säker på att någon skulle kunna se det som sjukt gonzo och skapa efter det.

osrick

Veteran
gustaf s;n164648 said:
... det kanske diskvalificerar det här inlägget.
Aldrig - här diskvalificeras ingen! (och särskilt inte inlägg från genuina SF-läsare :wink: ). Det var ju mångfald det handlade om. Tack alla för snabba och kul tips!
Men tyvärr verkar då min misstanke också bekräftad; att zany humor nästan tycks helt ha försvunnit i alla spel utgivna efter 2000 A.D. Snyft...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Toon och Ghostbusters, båda rätt så gamla spel, rymmer ju många crazy-fenomen. Sedan är det en fråga hur spelledaren vill kalibrera tokerierna.

Rhodryn

Hero
Är där inte något gammalt svensk Sci-Fi rollspel där man kunde spela en anka?

Har ett minne av en bild med en anka som flyter i vatten, med en svart skinnjacka, solglasögon, och ett stort sci-fi vapen i enna handen. XD

Edit: Aah... inte ett rollspel. Det var ett brädspel. Ultra Ducks.

Och bilden jag mindes var omslaget, ritad av Håkan Ackegård.

kloptok

Pensionerad astrolog
ASE (Anomalous Subsurface Environment) är inget fullständigt spel, utan en megadungeon till OSR-spel, men den innehåller en hel del humoristiska och knasiga saker man kan stöta på med lite lätt SF-känsla. Mer åt gonzo och postapokalyptisk science fantasy än hård rymd-sf.