tålmodig...
Men som jag nyss förklarat flera gånger om, så sjunker pengarnas värde katastrofalt under "hårda tider" i ett bondesamhälle medans varor som den ständigt återkommande säcken mjöl är mer eller mindre konstant. Det är bara sunt förnuft att om man stoppar undan en reserv för hårda tider, då se till att den här reserven behåller sitt värde.
Jag har sagt det och du har t.o.m citerat det, men jag säger det igen: dåliga tider kan vara mindre än världsomspännande. Är det t.ex. enbat min gård specifikt som är drabbad (Tromb? Brand?) är reserven av pengar fullt gångbar.
Visst kan inflation ske, men varje motgång medför inte att alla pengar överallt förlorar sitt värde vilket gör dem till en vettig reserv. Mjölsäcken kan ätas upp av råttor men ingen fnyser åt en fin säck mjöl för det...
Poängen är, de vet att pengar har ett värde, men att de knappast har ett värde för dem. Men råkar de få tag i några är de inte dummare än att de använder dem till att byta bort dem mot saker som har ett värde för dem.
Vilket är hur pengar används. Om man inte vill bada i dem är dess värde just att man kan få grunkor för dem.
Dessutom innebär ju det faktum att bonden kan få en spade för sitt fina mynt att myntet är värt något. Det är värt en spade. Spade bra. Alltså pengar bra.
Däremot tror jag knappast de byter bort saker som har ett värde för dem, som vår vid det här laget ganska medfarna säck mjöl, mot nånting som totalt saknar värde för dem, som pengar.
Så, hur får handelsmän tag på mat om ingen vill sälja den? Hur funkar ett gästgiveri? Är det på principen "tag med en påse mjöl, få en kopp stuvning"?
Du förstår, för att pengar skall vara användbara nog att existera så måste man kunna köpa grunkor för dem. Det innebär att någon måste sälja grunkor. Det innebär att bönder omsätter en del av sina produkter i pengar. Sant, pengar de säkert omsätter i andra grunkor men det är ju så pengar funkar.
Behöver de en ny är det lättare att betala med en säck mjöl. Det här har också förklarats otaliga gånger på tråden, är det något som fortfarande är oklart?
Ganska mycket... men jag misstänker att det kommer förbli så.
Jag har inte hävdat att pengar är värdelösa. Jag har däremot hävdat att pengar onödiga för en vanlig bonde eftersom han lika gärna kan använda byteshandel med samma eller mer fördelaktigt resultat. I hans värld blir pengar värdelösa.
Förutom att han kan få vettiga saker för dem. Pengar är värdelösa för _alla_ på detta vis. Vad är dina pengar värda för dig förutom att du kan köpa saker för dem?
Sen att att det finns en massa knäppa köpmän som hellre vill han kista full med guld en kall vinter är inte hans problem.
....och varför vill köpmannen ha pengarna? För att köpa saker för dem som han senare kan sälja (med vinst kanske), för att köpa mer saker o.s.v...
Vad är din poäng egentligen?