Nekromanti fråga om avalanche(spoiler)r

mr colt

Veteran
hej jag har just köpt avalanche och undrar hur man "fäster" en claymore på en dörr och hur det fungerar.

tacksam för svar

Magnus L

Hero
En Claymore eller truppmina som det heter sprider stålhagel i en viss vinkel. Alla som träffas får skada. Den kan väl skruvas fast till exempel.

Persnoligen tycker jag att den truppminan (du menar väl den på hotellet) är onödig i äventyret, det enda sättet att inte råka ut för den är att hindra Steinbach från att handla med kort, ingen gör det. Blir man utsatt för den är man så gott som död och begraven, man har inte en chans.

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Persnoligen tycker jag att den truppminan (du menar väl den på hotellet) är onödig i äventyret, det enda sättet att inte råka ut för den är att hindra Steinbach från att handla med kort, ingen gör det. Blir man utsatt för den är man så gott som död och begraven, man har inte en chans.

<hr></blockquote>

Nu heter det ju inte "truppmina", man kallar det försvarsladdning. Truppminor är ju förbjudna enligt vissa konvertioner... eller vad det nu kallas...

/Honken - som vill vara lite jobbig.

nexussix

Warrior
Innan du spelleder Avalanche, fundera lite på transporten från Svalbard till Norge. Hela slutet på avalanche känns som en mindre genomtänkt actionrulle. Spelarna blir otroligt styrda och det spelar ingen som helst roll vad de gör. De blir tvingade att ta helikoptern och kan inte undvika att krascha. Jag tycker inte att slutet på Avalanche är rollspel, utan snarare någon slags "halv-interaktiv" film. All handlingsfrihet tas ifrån spelarna och det roliga med rollspelandet försvinner.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
En jävlamassa Gaffatejp ? [ot]

Tejp ? /images/icons/grin.gif

Nehej, inte ?

ok då, man kan väl skruva eller bulta fast den i dörren, fast är dörren av dåligt matrial så kan den ju gå sönder (Claymores är rätt så stora).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
men...

Jag som hade för mig att en Claymore är en antifordons mina. I alla fall senaste gången jag kollade upp dom.
Sprider inte bara stålhagel utan snarare ståldankar i en viss vinkel (lite snett upp mot fordonet).

Fast dom kanske kommer i lillebrorvarianter som truppminor, jag är ingen bombexpert så jag vet inte.

Big Marco

Läskig
Njae, det finns ju en hel del att göra på slutet. Själva hkp-delen är ju där för att påvisa ärkeskurkens makt och få RPna att må lite kymigt. Väl på plats har de ju en hel del olika öppningar. Slutet som det står i Avalanche är en möjlig väg, inte den absoluta. =)

Ratigan

Veteran
Re: men...

Det finns faktiskt två varianter. En liten truppmina på ca 15x10x3 cm(obs inga exakta mått utan uppskattning från minnet.) och en betydligt större som jag bara sett en gång och inte så mycket använd. Med i lådan till minan finns fästanordningar för att montera på det sätt terrängen tilllåter. Minnan kan även utlåsas genom försåtsminering(snubeltråd), radioutlösning(ovanlig har ej monterat sådan) och ellutlösning av enskild soldat./images/icons/clever.gif

Sereg_UBBT

Swashbuckler

i lumpen så fick vi vara med vid en sprängning av en truppmina, minns inte modell men den var nog den storlek som du beskrev (kallades dom inte för Ryss-TV eller något sånt?). Den var elutlöst med en lång jäkla kabel - och vi låg några hundra meter därifrån. Minns att jag han tänka "Varför låter det inget?" efter det att jag såg explosionen tills ljudet nådde oss... och det var ett minst sagt högt ljud... :)

Den monterades upp i ett träd iaf, och framför hade säckar med - vad jag tror var griskött - placerats. Det var lite hål här och var i köttet, och trädet som minan var monterad i hade sprängts av...

Ratigan

Veteran

Trevliga tingestar dessa små saker. Har hört ett annat namn dock som ej lämpar sig att yttra hår men slutar också på TV.

seinet

Swashbuckler

Jag har för mig att det klassas som personmina om det är försåtsminering och därför är det olagligt enligt Genéve-konventionen (eller vad det heter)... detta kringgår man enkelt genom att ha fjärrutlösning (antingen via kabel eller radio) så att det blir just en truppmina. Det är den roliga som skjuter ut fläskigt många ståldankar va?

/Seinet Wintermute - Har programmeringsföreläsning om två minuter

nexussix

Warrior
Jo. nog påvisar det ärkeskurkens makt! Problemet för mig är dock att mina spelare alltid vägrar att göra saker "by the book", de hittar alltid på egna lösningar. Då blir det svårt med raka äventyr. Men då får jag ju använda min egen fantasi!

En lite annan sak. Avalanche och hela Neotech känns lite mer som agent/militär-spel än cyberpunk/framtid. Är det ett medvetet val från neogames sida? Jag kan tänka mig att det funkar rätt bra, speciellt för de lite yngre rollspelarna.

Big Marco

Läskig
Just Avalanche är en tribut till mina egna favvosar James Bond, Mission Impossible, dataspelet Wasteland och MacGyver. Då blev det som det blev. Neotech v1 är IMO mer cyberpunk än N2.

Snow

Swashbuckler
scenarion [OT]

Är ni intresserade av att folk skriver scenarion åt er som är lite mer cyberpunk? kan man räkna med att få ett svar på en synopsis?

Nalle med AK4

Swordsman
Kitt?

Tja, det finns väl något skit att smeta ut så att minhelvetet fäster. Äh, egentligen...skit i det, säg bara att dom fäster minan. Ifall det inte är viktigt med just HUR man fäster den.
I våran spelgrupp tejpade vi fast handgranater i en bil som skulle sprängas, sen hoppade vi ut och kutade...

Nalle med AK4

Swordsman
Ååh...när du säger sådär så kommer jag att tänka på den underbara Punisher-serien, där Punisse kastar en claymore genom vindrutan på en bil och detonerar den...ahh./images/icons/woof.gif

Ratigan

Veteran

Jo det gör den. Man ville göra dankarna sexkantiga från början men av en eller annan anledning blev det inte så. Numera lärs inte försåtsmineringen ut men jag fick lära mig till den. man kan annars göra försått genom en handgranat en konservburk och spik o grus. Kittla dödskönt i kistan!/images/icons/grin.gif