Nekromanti Fråga om bibliotek

Nightowl

Champion
Jag har bara varit i branschen i säg fem år. Jag har inte jobbat på så många ställen.

Regelbundet får jag frågan av kunder "Men hur många böcker/filmer/etc får man låna?" För mig är det självklara svaret "Hur många du vill, men det kanske blir lite opraktiskt om man lånar för många samtidigt."

Förra veckan var jag av diverse skäl på ett möte med kollegor från hela Norrbotten. Jag frågade runt lite informellt men hittade inget annat plejs där man bara fick låna tre filmer eller vad det nu kunde vara. Några av The Elder Librarians mindes "ja på 50-talet, så..." men inte nu i den tredje åldern.

Är det någon av er, kära insatta allmänhet, som varit med om denna märkliga restriktion? Är det bara jag som arbetar på en plats som är liberalare än Woodstock? Eller har mina kunder inte varit här sedan Floyd mötte Ingo? :gremconfused:

Erik

Hellzon

Långsamma Vargen
Barndomstrauma?

...är det enda jag kan komma på. När jag som liten knodd lånade i skolan fick vi ju bara låna fem (ingenting för en knodd som jag). Sen har jag vaga minnen av att det var begränsningar hela vägen upp igenom skolan.

Så nej, dina kunder har inte varit där sen Ingo mötte Floyd. Vem fan är Ingo?

/Hällzon

*) Okej då, jag vet vem Ingo var. Det var ju den där TV-kocken...

Krille

Super Moderator
Re: Barndomstrauma?

När jag som liten knodd lånade i skolan fick vi ju bara låna fem (ingenting för en knodd som jag).
...fast det gällde väl mest serieböckerna?

Å andra sidan, i den åldern var det väl i princip samma sak. :gremgrin:

Ulfgeir

Swashbuckler
På stadsbiblioteket i Borås har de en begränsing på 10 CD-skivor per gång. Osäker på vad gränsen är för DVD. Kan kolla med morsan då hon jobbar på ett bibliotek.

/Ulfgeir

Illern

koppariller
Sist* jag lånade på huvudbiblioteket i Linköping har jag för mig de hade en begränsning på 2 CD, likaså för film tror (dessutom liten avgift). Nu tror jag inte de köper in mer skivor utan lånar ut till alla har stulits :p

Å andra sidan har de ju öppnat upp magasinet; mums.

--
*Det är ett tag sedan; har hunnit genom antikensortimentet. Fast de har Apicus kokbok som tydligen är stört omöjlig att få tag på att köpa.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror att universitetsbiblioteket här i Linköping har en begränsning på 400 böcker eller så. Det var någon professor som hade hela rummet fullt med biblioteksböcker om jag inte minns fel. :gremgrin: Det är ju lite mer praktiskt att låna många böcker när det inte finns någon bortre lånegräns (eller ja, det finns ju en, men därefter behöver man inte lämna tillbaks boken förrän den blir beställd av någon annan). Själv har jag inte haft mer än ett femtontal böcker hemma samtidigt.

I övrigt har jag nog sett begränsingar för CD och film men inte för böcker.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag var liten brukade min mamma tvinga mig att begränsa mina boklån till tio böcker. Någon annan begränsning har jag inte märkt av.

Hudiksvalls bibliotek har knappt CD-skivor senast jag kollade, än mindre filmer. Lyx.

Storuggla

Champion
Jag har aldrig stött på någon begränsning, men nu när jag kollar på Stockholms Stadsbiblioteks låneregler så ser jag att man inte får låna mer än 50 "medier" samtidigt. Jag antar att det är så andra låntagare också ska kunna tala med sina förfäders andar.

Storuggla, ja jävlar

Nightowl

Champion
Ska man vara petig...

...så finns faktiskt en begränsning för hur många pryttelyttlar man får låna där jag jobbar också. Jag har ju själv lagt in parametern i datasystemet som säger att man inte kan låna mer än 999 grejer samtidigt...

Erik, det var maxvärdet

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag var barn (strax efter det att Floyd hade spöat Ingo för sista gången) fanns en regel på det lokala folkbiblioteket att barn inte fick låna skönlitteratur från vuxenavdelningen. Lånekorten var färgkodade för att undvika "fusk". Eftersom jag redan vid nio års ålder (dvs 1968) läste deckare och kostymdramer blev det så att pappa och jag gick till vuxenavdelningen tillsammans och han tog ut de böcker jag ville ha. Jag har inget minne av att han stoppade mig.

Nightowl

Champion
Åldersgränser på video

Liknande regler finns idag för videofilmer, och eftersom reglen gäller vem som lånar filmen, inte vem som ser dem, gör vuxna precis likadant idag. Dessa beror av åldersgränsen på videon, och verkar inte vara en lokal förordning utan bero av någon sort lag.

Ålderscensur av vuxenböcker är tack och lov borta, åtminstone här.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Är det någon av er, kära insatta allmänhet, som varit med om denna märkliga restriktion?
Nej, faktsikt inte.. Har inte varit med om nått sdåant all, vilken är bra.
Sen at amn inte lånra för många saker är ju logiskt, man palalr inte bära hem det hela,...