Alkemi eller egen magiskola?
Ah, bra funderingar.. Jag hoppas att andra svarar på detta också, så att det inte bara är jag som babblar på..
"
Så om jag får en armborstpil genom min medicinväska så utlöses alla trollformler samtidigt slumpmässigt?"
Vore rätt ballt och det vore också en bra nackdel om du nu tycker magin är för bra.. Chronopia verkade ju ha en tabell för just detta..
Om jag hänvisar till min
alkemitråd, så hade jag idéer på att man var tvungen att blanda (det färdigblandade) pulvret med någon katalysator för att det ska fungera.. Själv går jag stenhårt igång på konceptet "pulvermagi" så jag vill att alkemin ska fungera på det sättet.. For face it.. Alkemi i DoD (eller spel i allmänhet) är apkasst.. Kräver dyra substanser och laboratorium för att fungera.. Det är inget som en äventyrare kan springa och utöva..
Jag funderade ett tag på att slänga ut Alkemi ur DoD, för att
äventyrare inte kan använda färdigheten.. Det har jag också tills vidare, tills jag skrivit vettiga regler för alkemi..
Om du följer länken till redan nämnda alkemitråd (som jag tänker att min egen version av pulvermagin ska vara), så ser du att man måste blanda in katalysatorer (i benämningen "utlösande faktor" - reagens i den länkade alkemitråden) för att magin ska ta plats.. Jag har tagit exemplena att blanda in elementen som katalysatorer.. Det var så
jag tänkt mig.. Jag vet inte hur det skulle kunna funka i Chronopia..
"
SIGILL är allmänt använd och poppis men har högt Skolvärde; ändå har jag personligen haft trubbel med att tolka SIGILL eller uttydningar av hur magin funkar när spelare velat powegäjma."
Själv tycker jag att reglerna för att skapa magiska föremål är på tok för dåligt beskrivna i DoD.. Eller du kanske menade ur powergamingsynpunkt? Tja, enligt mig så tycker jag att magikerna nästan var tvungna att ha Sigill för att vara någorlunda funktionsdugliga.. Som det är nu är de totalt kassa (i DoD5 och nedåt)..
"
Liksom, om vem som helst när som helst kan strö ut pulver kan t.ex. pulvermagiker i mycket större utsträckning sälja/ge bort sin magi, och det är ett ganska saftigt övertag gentemot andra magiker."
1. Så funkar ju Sigill.. Varför är det inte lika utbrett med vanliga föremål i DoD som i Dungeons and Dragons?
2. Jag antar att pulvret i pulvermagin har ingredienser som är rätt sällsynta --> sällsynt med pulver --> dyrt.. Men du har rätt i att pulvret kan explodera i vanlighet.. Ta exempelvis Torshems (tror det är där) röda (förblindande) och svarta (återfå PSY) pulver, som spelarna hade rätt mycket utav.. Fast där har jag för mig att pulvret var relativt billigt..
/
Han som nu upptäckte att besvärjelsen Sigill inte finns med i Chronopiagrundboken, vilket han trodde, så han ber om ursäkt för tonen i första svarsinlägget