Nekromanti Fråga om Drakar och demoner stridssystem

LeatherShredder

Veteran
Joined
8 Aug 2008
Messages
4
Hej jag har en viktig fråga om drakar och demoner strids systemet. Det är nämligen så att jag har gjort en "lönnmördare" som springer runt och klättrar, gömmer sig och fular runt. Han har som vapen, ganska självklart en dolk som gör 1 t6 + 2 skada. Jag har inte tänkt att ha den att gå i öppen strid med direkt utan att skära halsen av folk från skuggorna, vilket också är ganska självklart. Men min fråga är nu så här att ifall jag skulle skära halsen av en annan rollspelsperson eller an "npc" så borde de enligt mej dö av det och inte bara ta skada i huvudet, 1 t6 + 2 i skada, för då känns det helt onödigt att ha en dolk utan att man istället skulle använda ett stor yxa bara för att den helt enkelt gör mera skada. Är en lönnmördare helt onödig i Drakar och demoner 6?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Det här är en grej i stort sett alla stridssystem i BRP-traditionen lider av. Man inbillar sig att eftersom det t.ex är svårare att orsaka någon en allvarlig skada med en kniv om motståndaren har ett svärd, så skulle kniven göra "mindre skada". Egentligen är det inte tillräckligt stor skillnad på blad och blad i ren skadeverkan, allt som spelar roll är hur nära du behöver vara. Egentligen skulle med andra ord alla bladvapen (kniv, yxa, svärd) ha samma fasta skada, men olika svårighetsmodifikationer, och sedan att skadan berodde på hur bra man slår. Exempel: Låt oss säga att vi adopterar Pendragonmodellen, där man ska slå så högt som möjligt under sitt färdighetsvärde. Låt oss säga att alla blad- och eggvapen har +5 på skadan. Jag har 13 i Närstrid, det är svårt att slåss med kniv så jag får -4, men jag slår 9 (lyckat) och skadan blir 9+5 = 14.

Däremot har jag inte DoD6 i närheten, så jag kan inte ge exempel på hur det skulle lösas i just det regelsystemet, tyvärr. Det jag kan säga är att spelledare sedan urminnes tider låtit lönnmördare ha "specialregler" a' "lyckas med ditt Smygaslag så träffar du automatiskt perfekt om han inte upptäcker dig, och då dör han automatiskt typ".

Prata med din SL och förklara att du vill att din lönnmördare faktiskt ska kunna lönnmörda folk och prata igenom saken. Om din SL är vettig går han med på att det faktiskt är rimligt att i det här fallet anta att regelsystemet inte simulerar verkligheten på ett rimligt sätt, och att ni behöver husregla på något sätt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det där är en av anledningarna till att jag bytte bort BRP-spel, faktiskt.

Hur som helst, jag blandar alltid ihop versionerna, men om det finns kroppsdelar i DoD6 skulle jag försöka göra en smygattacksregel som alltid ger max-skada om man lyckas. 8 KP i huvudet borde väl sänka nästan vem som helst?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tror att det var DoD'91 där lönnmördarens yrkesförmåga var att han kunde just mörda med en kniv.

Jag tror att det var så här: Om du lyckas med ett smygaslag och sedan ett attackslag så träffade du alltid i huvudet (halsen) och gav skadan X2. Om det blev en perfekt så gav du skadan X4.

Kanske kan vara något? Eksem är inne på samma linje.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det är egentligen inte så mycket ett problem för BRP, som för kroppspoängs/hitpoints-traditionen. I princip alla spel med en pöl poäng för livskraft lider av samma problem, oavsett om de är BRP eller inte.

Sen är ju förstås frågan om det faktiskt är ett problem. Vilken MMO-PvPare som helst lär nog hävda att det är tråkigt att bli one-shottad (dvs dödad på ett anfall), och tycker att det är bra med system som gör att man inte kan bli dödad på ett anfall. Så det kanske är bra att medspelare och spelledarpersoner inte kan kutta ens egen rollperson på det sättet.

Trots allt, trovärdiga resultat är inte allt i rollspel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,162
Location
Rissne
Krille said:
Det är egentligen inte så mycket ett problem för BRP, som för kroppspoängs/hitpoints-traditionen. I princip alla spel med en pöl poäng för livskraft lider av samma problem, oavsett om de är BRP eller inte.

Sen är ju förstås frågan om det faktiskt är ett problem. Vilken MMO-PvPare som helst lär nog hävda att det är tråkigt att bli one-shottad (dvs dödad på ett anfall), och tycker att det är bra med system som gör att man inte kan bli dödad på ett anfall. Så det kanske är bra att medspelare och spelledarpersoner inte kan kutta ens egen rollperson på det sättet.
Mjo, men det gäller ju bara den fulare av de två lösningarna jag erbjöd. Medges, införandet av Pendragonmodellen och fasta skademodifikationer är ett rejält ingrepp, men i slutänden tror jag att det ger bättre resultat än en massa oneshotregler.

En tanke kunde ju sedan vara att man vid lönnmord ska slå motsvarande Smyga mot Uppmärksamhet (där ett normalt närstridsanfall snarare skulle ha varit Närstrid mot Närstrid eller Svärd mot Undvika eller vad man nu kör med för specialiseringar), och sedan kör skada som vanligt. Lönnmord blir då vare sig mer eller midnre orättvist än vilken strid som helst, med skillnaden att lönnmördaren i utbyte mot mer förberedelser kan köpa sig initiativet, typ.

Krille said:
Trots allt, trovärdiga resultat är inte allt i rollspel.
Bara för de rollspel som eftersträvar trovärdighet...


Det här blir dock ett problem eftersom det i spelvärlden finns helknepiga naturlagar som inte bara är orimliga ur trovärdighetssympynkt, utan dessutom gör en hel yrkesgrupp helt värdelös, många karaktärskoncept oanvändbara, och en hel del vapen fullständigt omöjliga att använda. Det är med andra ord inte bara trovärdigheten som försvinner, utan även såväl balans som möjligheten att spela sin karaktär.

Mitt förslag om pendragon + fasta vapenskador ger ett system där det fortfarande är lika svårt att oneshotta folk, men där det faktiskt finns en poäng i att ha kniv och där man kan spela lönnmördare utan att se ut som en pajas.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast det är väl inte riktigt bara det det handlar om? One-shot kills och realism? Jag tror att den verkliga frustrationen handlar om att ens lömska rollperson inte känns alls lömsk. Om man gör, låt säga, en klassisk tjuv; då blir man väldigt besviken om man bara blir en krigare som gör mindre skada.

Jag menar, det går ju utmärkt att göra en lönnmördare i DnD3.5, och det spelet har ju t.o.m. ökande pölar i ett helt binärt system.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Eksem said:
Fast det är väl inte riktigt bara det det handlar om? One-shot kills och realism?
Så klart det inte bara handlar om det, men det är en faktor som man bör ta med i beräkningarna.

Eksem said:
Jag tror att den verkliga frustrationen handlar om att ens lömska rollperson inte känns alls lömsk.
Klart, men vad säger att den häftige brutale krigaren
inte känns lika brutalt häftig om han blir one-shottad av varenda lönnmördare som kryper i buskarna? Det finns fler rollpersonskoncept än lönnmördaren som kan sabbas.
 

LeatherShredder

Veteran
Joined
8 Aug 2008
Messages
4
Jag har läst vad alla har sagt och även jag förstår att det skulle vara skitimba med en assassin som springer runt och one-killar allt i sin väg. Jag och min spelledare har kommit överens om att ifall det inte är strid alltså man går i stridsrundor eller om det några som letar efter mej så kan jag om jag kommer upp bakom ngn, smyger eller jag med dold förflytting, skära halsen av dem. Är det då ingen som ser mej eller liknande så blir det inget letande och ingen strids runda så då kan jag döda ifall jag är lite sneaky ;p
Ifall vi ska snacka om krigare är min polare en krigsman i rollspelet. Han har sissådär 18 rv i varje kroppsdel och en totala kp på 90, storsköld + skäggyxa, även bärzerk. totalt med hans ökade sty från Bärzärk får han 5 t6 per slag 3 slag per stridsrunda, inte dåligt för att ha spelat ett rollspelstillfälle xD
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tror att det var så här: Om du lyckas med ett smygaslag och sedan ett attackslag så träffade du alltid i huvudet (halsen) och gav skadan X2. Om det blev en perfekt så gav du skadan X4.
Jag kommer inte ihåg exakt, men om mördaren lyckas med hela faderullan, smyga oupptäckt, anfall bakifrån osv. så blir det skada x2 och vid perfekt skada x4. Vet att detta i alla fall baseras av huruvida man lyckas med anfall bakifrån.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta:
Ofta skall ju RP smyga fram och göra något fuffens när de slår någon medvetslös på vägen. Då brukar jag bara göra så, snackar rollspel i allmänhet nu, inte bara D&D, att om RP obemärkt lyckas ta sig fram till den de skall slå medvetslös - alltså om de lyckas smyga sig fram utan att bli upptäckta så slår jag bara för om attacken lyckas. Gör den det så slår de fienden medvetslös. Bryr mig inte om KP eller så...

Varför gör jag det?
Jo, för jag anser att det främjar berättelsen om de lyckas med sitt tjuvknep och kan ta sig vidare. Lite utav det där filmlika ni vet; lyckas de bara smyga upp bakifrån så spelar det ingen roll hur de slår så lyckas de slå folk medvetslösa. James Bond är ett bra exempel på det.

I övrigt, nej då kör jag med de stridsregler som finns. Möter du någon face to face och tar X KP vilket då gör personen medvetslös så gör du. Thats it, så det hela beror så klart så situationen. Men är det sneaky-sneak och anfallet bakifrån lyckas och RP önskar däcka fienden så låter jag det bli så också för att krydda upp häftigheten mer. :gremwink:
Dock kan man ju lägga till en svårighetsmod som gör det lite svårare att lyckas med attacken, det är inte mer än rätt.
Jag tycker det funkar bra i alla fall.
...är en grej jag postade i D&D-forumet gällande att slå folk medvetslösa. Detta är ju också fullt möjligt vad det kommer till att snitta halsen på folk bakifrån.

Saken är den att detta i alla fall fungerar gott vad det kommer till SLP's. Då behöver man inte bry sig orättvisan att denne aldrig fick chansen att överleva (om det nu inte är så att det är en väldigt viktig SLP).
Om en RP vill döda en annan RP kan det vara vettigare att hålla det mer rättvist, och då kan man ju som Andy föreslagit stjäla ifrån DoD91 och göra så att den som har till yrke att utföra lönnmörd erhåller att göra skada x2 vid sådan attack, om denne lyckas göra ett smyganfall bakifrån. Då är sannolikheten större att denne snittas av skadan, samtidigt som denne ändå får chansen att överleva.
... Förövrigt har ju alla chansen att överleva beroende på om lönnmördaren lyckas ta sig fram bakom obemärkt eller inte. För att smyga sig på folk och anfalla bakifrån skall det i alla fall finnas regler för till DoD6 med. Smyga är ju 100% säkert att det finns med, Anfall bakifrån tror jag skall finnas?
... Om det gör det så läs då Anfall bakifrån väldigt noga. Det kan faktiskt hända att Riotminds skrivit in något som tänkt på denna situation som denne färdighet då genererar?

Om inte annat... Gå med i Riotminds forum, där du kan snacka med mängder andra DoD6 spelare och höra om hur de löser situationen. Det brukar alltid hjälpa att babbla runt med ett gäng eldsjälar som verkligen grävt ned sig i spelet. Tror inte det är så många på WRNU som spelar DoD6?
Det brukar även hända att Anders Jacobsson - delägare i Riotminds - rycker in och skriver en hjälpare till mer problematiska situationer gällande deras spel.
 

LeatherShredder

Veteran
Joined
8 Aug 2008
Messages
4
anfall bakifrån och helt oberedd finns det, och även attack från sidan. attack bakifrån ger + 5 i att träffa slaget och oberedd person ngn liknande bonus. sedan har jag läst eller hört ngt om att man ska få + 5 i skada när man stabbar ngn dock tycker jag att det oerhört lite. visst man träffar.. sen då? och hur är det när någon sover eller typ paralyserad? måste man stå och slå bort deras kp då? x)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om någon ändå sover eller är paralyserad brukar jag låta dem dö automatiskt. Inte ens slå för attack eller skada. Jag menar, hur svårt är det att döda någon som sover om man vill?

Vad det kommer till +5 skada så är det väl bara att öka, +anfallarens halva eller hela styrka, eller + 10 eller så. Det är ju bara att hitta på något som du själv finner som lagom skada för att öka den realistiska chansen att offret dör.
 

Sinael

Veteran
Joined
6 Aug 2008
Messages
5
Det är därför man tar anfall bakifrån och höjer den till 15
Jag quotar Lönnmördarhandboken

Anfall bakifrån:
Bla bla bla bla bla bla smyga på fienden
Om anfallaren lyckas med ett smyga-slag samtidigt som motståndaren misslyckas med ett upptäcka fara kan han göra ett anfall bakifrån, färdighetsvärdet i Anfall bakifrån adderas då till skadan anfallet gör normalt. En lönnmördare som p.g.a sin yrkesförmåga gör x2 eller x4 i skada, gör detta innan FV skadan läggs på. Offret måste vara en humnaoid som inte är mer än 2 meter längre än anfallaren.

Så här skulle jag göra.

Dolk fv17, 15 eller vad det blir beroende på ålder
Anfall bakifrån också maxad
Smyga också maxad

Köpa en dolk för 70silver i Mithril x20 grund priset = 1400, skapad med B-FV 7 = x20 på grundpriset igen. Det är i vilket fall så vi lirar för annars skulle det bli sjukt dyrt, fråga vad er SL tycker :gremtongue: Dessutom har vi ökat skadan för b-fv 7 till +2 och +1 för b-fv6. Som sagt, fråga vad SL säger.

Så 2800 för en dolk med 3 högre skada. Väldigt billigt egentligen.

Sikta vart fan du vill och han får smaka smärtan av t6+3x2/4 +15 skada ifall du lyckas. Minimum skada = 23 utan skadebonus


Detta är dock efter reglerna till 4.0 och handböckerna, vet inte hur mycket som ändrats men: Regler är alltid valfria och justerbara efter SL's och spelarnas tycke.

edit:

Ok, efter läst posten om snubben med 90kp osv osv förstår jag att det är väldigt stor skillnad på KP och skada i DoD6.. I dod4 har en barbar som får +3kp med maxad storlek och fysik kanske upp till 22~ kp.

Och det är stört mycket.
 
Top