Fråga om Drivethrurpg

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag kommer ju förmodligen att lägga upp Marius Storfots sista plundring på Drivethrurpg men möjlighet att köpa tryckt bok. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att göra detta och vill ge lite tips om vad man bör tänka på? En fråga om jag grubblar på är om man måste ha enskild firma för att göra detta? Om man säljer något så måste man väl skatta på det? Eller är det bara när det handlar om stora upplagor? Är det något annat man borde tänka på? Hur går det till, är det bara att skicka in en pdf till dem? Finns det tydliga instruktioner på hur man ska göra?

clarence redd

FrostByte Books
Läs på om inkomst av hobbyverksamhet, som @Celledor skriver. Jag minns inte hur mycket man får tjäna, men det är ganska mycket (för att vara en hobby).

DriveThru har ganska bra beskrivningar av hur man lägger upp nya titlar. Lite förvirrande ibland, särskilt när de inte förklarar vilka saker som är nödvändiga och vilka som bara är rekommendationer.

Om jag minns rätt är det lättast att först lägga upp den digitala versionen av boken. Man fixar så mycket som möjligt i det skedet. När du är nöjd lägger du till den tryckta versionen och laddar upp inlaga och omslag separat. Omslaget måste layoutas i en särskild mall, som genereras utifrån sidantal. Inlagan brukar inte krångla, bara man har rätt utfall och färgprofil.

När man är redo att publicera behöver boken bli godkänd innan den släpps. Det gäller de första 2-3 böckerna, sedan sköter man allting själv.

Att sätta pris är alltid svårt. Jag brukar kolla runt vad liknande böcker kostar och lägga mig där omkring. DriveThru rekommenderar att PDF:er kostar ungefär hälften av en softcover.

luddwig

Lawful evil
Om du gör något för skojs skull och det inte genererar några större pengar är det hobbyverksamhet. För att det ska räknas som näringsverksamhet krävs varaktighet och vinstsyfte, det vill säga en avsikt att kontinuerligt tjäna pengar av viss omfattning. Eventuellt överskott från hobbyverksamhet beskattas. Det finns en ruta för det på inkomstdeklarationen, och en hjälpblankett om du vill sammanställa årets inköp, försäljning och eventuellt sparat underskott från tidigare år.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Teknisk sett ska man tydligen skatta om man gör överskott på en hobbyverksamhet, oavsett hur litet överskottet är. (Undantag: Om du tjänar mindre än 12500 kr på att sälja bär, svamp eller kottar som du plockar i naturen. Och min personliga reflektion är att en person som tjänar 12500 kr på att sälja kottar förtjänar att slippa skatt och få en medalj.)

Men du måste sälja för över 80000 kr innan du behöver registrera dig för moms.

Last edited:

luddwig

Lawful evil
Teknisk sett ska man tydligen skatta om man gör överskott på en hobbyverksamhet, oavsett hur litet överskottet är. (Undantag: Om du tjänar mindre än 12500 kr på att sälja bär svamp eller kottar som du plockar i naturen. Och min personliga reflektion är att en person som tjänar 12500 kr på att sälja kottar förtjänar att slippa skatt och få en medalj.)
Ja. (Och ja.)

Men du måste sälja för över 80000 kr innan du behöver registrera dig för moms.
Numera är gränsen 120 000 kr vilket framgår här.

zonk

muterad
Mitt tips: se till att tryck-versionen är redo att köpa innan du släpper PDF-versionen lös. Jag fick ett 4-månaders gapp mellan dessa pga att Dthru var slöa med tryckversionen. Känns som man får sålt fler tryck-versioner om båda går live samtidigt iaf.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag säljer böcker via både Lulu och drivetru. Jag har inte F-skatt, men det har inte varit något problem för mig då summorna jag dragit in är mycket små (några hundralappar om året typ).
Lulu är enklare att använda och jag tycker att de har något bättre tryckkvalitet.

MattiasS

Warrior
En liten men jädrigt viktig skillnad är att när du går från digital till tryck så måste du lägga till marginaler på insidan så att text inte hamnar för långt ned i vecket(gutter). Här du inte tagit höjd för det redan i den digitala versionen så kan det bli en hel del omredigering av sidor för att klämma ihop materialet.
1744177909509.png

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
En liten men jädrigt viktig skillnad är att när du går från digital till tryck så måste du lägga till marginaler på insidan så att text inte hamnar för långt ned i vecket(gutter). Här du inte tagit höjd för det redan i den digitala versionen så kan det bli en hel del omredigering av sidor för att klämma ihop materialet.
View attachment 23421
Betyder det att man ska räkna ut vilken sida av alla blad som ska vara i vecket och lägga till marginaler på just den sidan? Kan tänka mig att det ser snett ut annars? Hur mycket marginal ska läggas till?

MattiasS

Warrior
Betyder det att man ska räkna ut vilken sida av alla blad som ska vara i vecket och lägga till marginaler på just den sidan? Kan tänka mig att det ser snett ut annars? Hur mycket marginal ska läggas till?
I Dragonburn Professions som är typ G5 fast lite större så räckte det med 1cm extra marginal, kunde nog dragit till med 1,5 cm för ännu bättre läsbarhet.
IMG_5908.JPEGIMG_5909.JPEG1744184338249.png

MattiasS

Warrior
När du lagt upp tryckfiler så får du vänta på ditt provtryck upp till 4-5 veckor enligt min erfarenhet i höstas och vintras.
Men vad de inte berättar är att du kan trycka på publish innan du får hem ditt provtryck om du känner för att gambla lite ;)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Betyder det att man ska räkna ut vilken sida av alla blad som ska vara i vecket och lägga till marginaler på just den sidan?
Nej, ett "veck" har du ju på alla uppslag tekniskt sett. Det du gör är att se till så innermarginalen (så den till höger på vänstersidor och vice versa) är hyfsat väl tilltagen.

Och gör provtryck. Jag ska inte säga att det är omöjligt att få tryck rätt på första försöket, men det är väldigt, väldigt svårt och jag har aldrig lyckats. Proctryck är typ det enda sättet att faktiskt se vad man missat/glömt/etc.

wilper

Fast i vinkelvolten.
Udda sidor är på höger sida och behöver plats till vänster.

Jämna sidor är på vänster sida och behöver plats till höger.

DOCK! Att göra så i PDF-er kan kännas lite hattigt då texten tycks studsa fram och tillbaka varje gång man bläddrar. Det går dock att "lösa" genom att helt enkelt ha tillräckliga marginaler på båda sidor jämt, oavsett om det är en udda eller jämn sida.

clarence redd

FrostByte Books
Min förståelse är att det är väldigt kinkigt med formatet för att det ska gå att trycka.
Både Lulu och Publit har ett enklare och mer förlåtande system. DriveThru känns som en upputsad version från 1998 (precis som Windows). Det har blivit lite bättre, men inte mycket (precis som Windows).

Våra hjärnor är vana vid bredare marginaler i mitten av uppslag och oftast tänker man inte på det. Samma i nederkanten. Dessutom är det snyggt med lite asymmetri.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har inte gjort nån tryckt bok på DriveThru, men jag tänker låtsas som att jag har tips ändå.

Det är alltid skönt att kolla på kraven innan man sätter igång, så man vet vad man ska göra. DriveThru har en checklista för böcker som ska tryckas hos dem. En del saker kanske förklarar sig själva, många är nog rena grekiskan om man inte hållit på lite.

De rekommenderar en innermarginal på minst 0,5", typ 1,27 mm. Jag skulle föreslå att sikta på mer, typ 20 mm.

Som wilper var inne på ovan: om du använder lika stor marginal till innerkanten och ytterkanten så får du en yta som inte hoppar fram och tillbaka i pdf-versionen. I tryck kan det ändå ge känslan av att innermarginalerna är smalare än yttermarginalerna (vilket är det traditionella för tryckta böcker). Om du sätter dig och kikar på nya Drakar och Demoner verkar de böckerna vara gjorda på det viset. Jag använde samma upplägg till De fördömda (yttermått typ 6x9", med 22 mm marginal i innerkant, ytterkant och nederkant, och 16 mm i överkant).

De har ganska bra handledning för att få till sin tryckfil i både Adobe och Affinity, men det kan vara en del knöl innan varenda ruta är iklickad på rätt sätt och färgerna är som de ska, osv.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Försökte ladda upp en vanlig pdf på DriveThru för gratis digital nerladdning och bara det är så krångligt, omständligt och segt att jag inte vet vart jag ska ta vägen...