Pansarsvinet
Veteran
- Joined
- 26 Mar 2014
- Messages
- 73
I rollspel brukar man ha färdigheter. Om man öppnar en regelbok kommer man förr eller senare till olika färdigheter ens karaktär kan ha. Vissa har ett eller två dussin, vissa har flera sidor eller kapitel. Jag vill bara höra löst:
Även om det innehar en viss variation beroende på hur detaljerad/väsentlig färdigheten är men om man tittar lite generellt när man köpt sitt nya rollspel och öppnar boken. Vad/var ligger gränsen för är det minimala antalet färdigheter innan man tycker att rollspelet har för låg budget och var går gränsen innan man inser att det finns så många färdigheter att det blir plottrigt, eller att man känner att det inte finns en chans att man någonsin kommer att använda alla man kan välja.
Enligt min erfarenhet används högst 5%-10% av färdigheterna en RP har valt i en kampanj.
Vad föredras, breda färdigheter eller snäva mer detaljerade färdigheter? Vad tycker ni känns bäst?
/Tack på för hand.
Även om det innehar en viss variation beroende på hur detaljerad/väsentlig färdigheten är men om man tittar lite generellt när man köpt sitt nya rollspel och öppnar boken. Vad/var ligger gränsen för är det minimala antalet färdigheter innan man tycker att rollspelet har för låg budget och var går gränsen innan man inser att det finns så många färdigheter att det blir plottrigt, eller att man känner att det inte finns en chans att man någonsin kommer att använda alla man kan välja.
Enligt min erfarenhet används högst 5%-10% av färdigheterna en RP har valt i en kampanj.
Vad föredras, breda färdigheter eller snäva mer detaljerade färdigheter? Vad tycker ni känns bäst?
/Tack på för hand.