*mumlar något om att vad han kommer skriva är antagligen totalt onödigt, för han antar de flesta rollspelare redan känner till och/eller använder vad han kommer skriva... men trots det så känner han att han måste skriva om det ändå, för att få det ur systemet så han inte sitter och tänker på det hela kvällen* XD
När min grupp spelade så har jag för mig att vi skiftade mellan öppna, dolda, och "totalt dolda", slag.
Där vilket som användes berodde helt och hållet på om tärningslaget i sig (oavsätt om det lyckades eller misslyckades) skulle avslöja något för oss spelare som det inte var tänkt att vi skulle veta.
- - -
Öppna slag var när våran vetskap om slaget i sig, och ibland resultatet, inte hade någon betydelse igentligen. Händelsen, slaget, och resultatet, kunde ju fortfarande vara oerhört viktiga... men vetskapen om slaget skulle inte förändra spelarnas sätt att handera situationen. Oftast handlar detta om de mer fysiska handlingarna som t.ex klättra, hoppa, mm... men även andra typer av slag kunde hamna här beroende på omständigheter.
- - -
Dolda slag (men där vi kände till vad som slogs för) var när vetskapen om slaget inte hade betydelse, medan resultatet i sig var väldigt viktigt. För resultatet utav slaget i sig kunde "avslöja något" för oss som spelare som det inte var tänkt att vi skulle veta, specielt inte om våran karaktär faktiskt misslyckades med slaget. För oss handlade detta oftast om informations insammlande typer utav grejer som söka, spåra, "kunskap om X", men även ibland sådant som att gömma sig, mm.
- - -
"Totalt dolda" slagen var där SL aldrig berättade för oss om vad det var han plötsligt slog för bakom sin SL skärm, åtminstone inte tills det var meningen att vi skulle veta något om det. Oftast så hade han skrivet upp någonstans om vissa väl utvalda färdigheter och attributer från våra karaktärer, så han inte behövde fråga "Vad har du på X färdighet/attribut/övrigt?". För bara frågan om det kan avslöja för spelarna att något var på gång, åtminstone innan det var meningen att vi skulle få veta att något var på gång i alla fall.
Jag menar... ta Eon IV's "Vaksamhet", eller Drakar och Demoners färdighet "Upptäcka fara"... bara frågan "Vad har du/ni på Vaksamhet/Upptäcka fara?" kan eventuelt (medvetet så som omedvetet) förändra hur spelarna skulle ta sig igenom de kommande minutrarna innan händelsen når punkten där Vaksamhet/Upptäcka fara faktiskt spelade sin roll i scenariot.
Våran SL använde också "tekniken" utav att slå många totalt dolda "falska" tärnings slag bakom sin SL skärm... för om en SL endast slår sådana här slag när det är dags, så vet ju spelarna redan då att något är på gång... men om endast 1 utav 10-20+ sådana slag faktiskt har betydelse, så blir man som spelare van vid att inte "överreagera" när SL sträcker sig efter sina tärningar. XD