Nekromanti Fråga om ignoreringsfunktionen

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stämningen som den bidrar med? Du menar ett bättre diskussionsklimat med trådar som inte spårar ut i prestigekrig? Mer kärlek, mer hat? Ja, det är hemskt med ignore-funktion som du inte ens måste använda. :gremwink:

I inlägget dyker det upp en länk som ersätter texten där det står. "Du har ignorerat användaren. Klicka på länken så ser du vad han skrev." Typ. Varken mer eller mindre. Med andra ord, det mesta ser sig likt ut, men stoppar onödiga gräl bara.

solvebring

Superhero
Klart det bidrar till något negativt att folk ignorerar varandra. Å andra sidan är gräl lika besvärliga de. Jag tycker dock att man borde kunna sätta sig över sådant och inte behöva ta till drastiska metoder och ge varandra kalla handen. Kort och gott, för mig är att ignorera någon en diss - och att vi dissar varandra är knappast bra för forumets helhet. Det är väl bättre om vi lär oss att ta kritik, skriva bättre och mer kontrollerat samt lär oss att respektera varandra och behärska utbrotten. Förövrigt har vi forumsregler för uppträdande - så enkelt är det liksom.
... Återigen, detta är bara min personliga reflektion kring ämnet. Men nå, jag tror det i alla fall. Jag tror inte på den funktionen helt enkelt.

... Undrar hur många som kommer att dissa mig pga den här tråden? :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
stoppar onödiga gräl bara.
Fast jag ser nog hellre att man lär sig stoppa onödiga gräl utan digitala hjälpmedel...

Överlag ser jag det nog som ett tecken på att man ger upp och inte orkar bry sig, om man ignorerar någon. "Jag är för svag och ointresserad av att lära mig förstå och hantera den här människan, eller ens ignorera det den när den säger dumma saker, så jag behöver sätta skygglappar på mig", liksom.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Robert Jonsson said:
stoppar onödiga gräl bara.
Fast jag ser nog hellre att man lär sig stoppa onödiga gräl utan digitala hjälpmedel...

Överlag ser jag det nog som ett tecken på att man ger upp och inte orkar bry sig, om man ignorerar någon. "Jag är för svag och ointresserad av att lära mig förstå och hantera den här människan, eller ens ignorera det den när den säger dumma saker, så jag behöver sätta skygglappar på mig", liksom.
Fast alltså, lära sig stoppa onödiga gräl? Det här köper inte jag alls. Jag är liksom inte på rollspel.nu för att lära mig självbehärskning eller något sånt. Jag är här för nöjes skull, av samma anledning (ungefär) som jag går till en pub eller en fotbollsmatch.
I vissa sammanhang i livet är det värt att lägga energi på att hantera konflikter, låt oss säga i familjen, kompisgänget eller på jobbet. Konflikthantering är dock ingenting jag tycker är särskilt roligt, så jag undviker det i situationer där det inte är värt det.

Men det beror nog lite på hur man ser på rollspel.nu. Man kan ju se forumet som i första hand en social konstruktion, och då kan jag ha förståelse för dem som tycker det är viktigt att konflikter hanteras istället för att ignoreras. Jag ser snarare forumet som en digital "plats" där det hänger en väldig massa människor, varav de flesta är folk som jag inte har någon som helst emotionell koppling till. Är det okej om jag drar parallellen med en pub igen?

På puben, och på rollspel.nu finns det ett antal kategorier av människor. Jag har några kompisar här, det finns några potentiella kompisar och sedan finns det andra gäster. Om jag på puben uppfattar de andra gästerna som störiga har jag några olika val att göra. Jag kan lägga mig i deras diskussion och börja argumentera, jag kan låtsas som att jag inte hör deras diskussion (vilket torde vara det vanligaste) eller så kan jag sätta mig vid ett bord där jag slipper höra deras snack - vilket kan anses vara "verklighetens" variant av ignore-funktionen på rollspel.nu. Det är ju ganska sällan man gör så, det ska ju vara väldigt störiga gäster för att man ska byta bord, liksom. Men det händer ibland.

Jag drar ett exempel från förra helgen, men riskerar därigenom att åka dit på Godwin's law:

Jag var på en spelning på fryshuset med bl.a. det gamla skinheadbandet Agent Bulldogg. Nu för tiden i sådana sammanhang är de allra flesta besökare mer eller mindre trevligt folk, men det drar alltid till sig några "nationella". Dessa element är vad jag skulle anse vara "störiga gäster". Jag vill inte höra deras skitsnack, och jag vill inte argumentera med dem. En lång diskussion om den vita rasens överhöghet, med några fulla lantisnassar är liksom inte anledningen till att jag går på konsert. Så jag ser helt enkelt till att befinna mig på en plats i lokalen där jag slipper höra dem - ignorefunktionen IRL.

(att de sedan började heila under spelningen, och ett... ähum, bryskt, ingripande skedde av några firmagrabbar får väl ses som exemplets fall av ett moderatoringripande :gremsmile: )

Förstår du min ståndpunkt, eller är mina exempel helt uppåt väggarna?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Förstår du min ståndpunkt, eller är mina exempel helt uppåt väggarna?
Jag förstår glasklart, och tycker dina exempel är väldigt bra. Däremot hör nog jag helt klart till de som ser forumet mer som en social konstruktion, och som dessutom ser snart sagt varje plats/tillfälle som ett tillfälle för självförbättring (det här med självförbättring är ju, som kanske märkts de senaste åren, lite av en hobby - "Self-improvement is masturbation" säger Tyler Durden, och jag tycker inte att masturbation är något dåligt...).

Dessutom tycker jag att det är frustrerande att skriva försök till långa, hjälpsamma inlägg i diskussioner jag tycker är intressanta, och inte kunna vara säker på om det jag skriver läses av deras tänkta mottagare.

Jag kan acceptera ignorefunktionen som en kompromiss, på samma sätt som jag accepterar att vi både har platt och trådad visning som en kompromiss, men jag tycker att ignore-kompromissen är svåranvänd eftersom det inte går att se vem man är ignorerad av.

solvebring

Superhero
Bra inlägg, fair enough. Jag tror förövrigt att du nålat problematiken här - hur man uppfattar forumet som plats är nog ganska avgörande. Det behöver kanske inte vara det i alla fallen, men det är nog betydande i alla fall. Med andra ord får jag väl vika mig för ditt argument, för det är vettigt och liknelsen är förövrigt jävligt bra. Med andra ord så kommer jag fortsätta ogilla funktionen och anse att ignorering är negativt, fast jag kommer likväl respektera det. Though I wish we could all get along.

... Btw, lirar band som Bulldogg än idag? :gremsmile: Stenhårt värre! Trodde inte de fanns kvar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vitulv säger det mesta rätt bra - och även om jag mer ser det som en social konstruktion så är det faktiskt så att man inte vill umgås med alla.

Problemet jag har med de som har problem med ignoreringsfunktionen är att deras problem inte är ett problem. Det enda hållbara argumentet som jag egentligen ser det är kranks "Jag vill inte skriva inlägg i onödan", men då kan man ju ha i åtanke att det alltid är någon annan som har nytta av inlägget - och ofta får man själv ut något att skriva ett inlägg.

Bortsett från det har jag svårt att se negativa saker med det hela. Solvebrings argument tycker jag inte håller alls, utan jag menar snarare tvärtom att det uppmuntrar till god stämning. För alla folk är inte ute efter att lära sig hantera konflikter som så nobelt framförts. Tendens är istället att det leder till gräl i många trådar då de går och sliter på varandra under lång tid. Är det då inte bättre att de kan ta paus från varandra?

PS. Däremot kan jag hålla med Solvebring helt i "I wish we could all get along.". Det hade varit fettnajs.

Dimfrost

Special Circumstances
En intressant detalj i sammanhanget är att det inte heller går att avignorera redaktörer/moderatorer, om man ignorerade dem innan de fick denna status. (Nej, jag har inte ignorerat krank, även om det var nära någon gång för ett par år sedan. :gremsmile: )

Men, vad jag egentligen ville säga var ett önskemål: det skulle vara trevligt att se en lista över de man har ignorerat så att man kan rensa lite emellanåt. (Ja, jag missbrukar den funktionen rätt grovt. Sådan är jag, och ingen är nog förvånad.)