Re: Fråga om "Romersk" Krigsföring.
Det blir väldigt lätt fel att prata om Romersk krigsföring av den enkla anledningen att den förändrades mkt över tiden, en romersk armé på 300--talet fKr och en på 400-talet eKr var mkt olika varandra. Sant är att i Rom, precis som på de flesta håll, så var det tunga fotfolket kärnan i armén, blev de besgerade var armén besegrad, segrade de var armén som helhet segerrik.
Däremot har Lijat fel vad gäller användandet av onagers och annan belägringsutrustning i fältslag, det var ingen standardtaktik (kan inte påminna mig något fall där de varit avgörande i fält), lite berodende på period så slogs armén i flera led, oftas med det lätta fotfolket, slungare (soldater med stenslungor) och bågskyttar främst som skärmytslare, de undvek dock närstrid med fienden, de senare romerska arméerna hade ofta också bågskyttar integrerat i de tunga kohorterna (stavning antagligen fel), men återigen så var deras roll understöd och inget annat.
Det romerska rytteriet förändrades om möjligt ännu mer än fotfolket under det romerska imperiet, men det blev aldrig det främsta vapenslaget i den romerska hären, och deras roll var i regel att skydda flankerna på infanteriet, och om möjligt vända flaken på det fientliga infanteriet, men som Lijat skriver försöka smyga sig runt fienden var inte någon vettigt taktik, av den enkla anledningen att de skulle göra rytteriet väldigt sårbart och långt borta från något infanteriunderstöd, och smatidigt lämna det egna infanteriet utan kavallerunderstöd. Enda gången jag kan tänka mig man skulle var beredd att göra det vore mot en fiende som var mycket klart underlägsen i träning, antal och diciplin.
Som den Jargiska hären har pressenterats så skulle den enbart bestå av tungtfotfolk (som till skillnad från romarna främst använder stångvapen) med visst (främst lätt) kavalleriunderstöd, men med tanke på de gigantiska begränsningarna en sådan styrka skulle ha så får man nog utgå ifrån att de finns en hel del stödtrupper som lätt infanteri med kastspjut, slungor, armborst och pilbågar som understöd åt legionen. Kan även tänka mig att en del sådanna funktioner utförs av legotrupper norrifrån, t.ex rauner eller kamorier.