Nekromanti Fråga om magiregler i Fantasy!

Tomatalven

Hero
Läste om magiska attacker. Först står det att svårighetsgraden på en skadande besvärjelse=målets Fysik. Sen står det att det skadar magikerns Närvaro + svårighetsgraden (alltså målets Fysik?) eller t6 + svårighetsgraden. Detta måste innebära att en person med högre fysik skadas mer av magier, vilket jag tycker verkar ologiskt. Har jag fått nåt om bakfoten? Hur kör ni magi i Fantasy!?

Duddmannen

Hero
Jag har inte kört med magi i någon större utsträckning, men jag skulle nog låta skadande magi göra T6+(magikerns) Närvaro i skada. Svårighetsgraden är fortfarande målets Fysik. Folk med hög Fysik tenderar att ha något lägre i Närvaro, så mot de biffiga krigartyperna använder magikern sinneskontrollerande besvärjelser, medan han mot de vekare intellektuella typerna kan slunga frostblixtar med god effekt.

Tomatalven

Hero
Tack, det låter enkelt! Tips på roliga spells? Tänkte köra med att magiker börjar med Inteligens+Magi antal besvärjelser och när man maxat båda kan man köPa för ET.

Duddmannen

Hero
Jag fokuserar nog mest på stridsmagi, men det finns ju gott om utrymme att komma på en hel skrälldös med besvärjelser om man orkar.

Glöm inte att låta spelaren komma på bra beskrivningar på hur han kastar besvärjelse, hur det ser ut, vad han behöver för magiska ingredienser med mera.

Kort lista:
Eldblixt
En gulröd flamma slår ut från trollkarlens händer och med en ljudlig knall träffar den målet.

Isspjut
Ett magiskt spjut formas i luften och slungas med stor kraft mot målet.

Jordens Grepp
Marken under målet formas till ett dussin händer som griper tag om dess fötter och ben så att det inte kan röra sig från platsen.

Trädgömma
Ett stort träd förmås att öppna sig och under en tid gömma magikern och (om trädet är stort nog) hans vänner. Utifrån ser trädet fortfarande normalt ut.

Tidsåtgång, ingredienser, varaktighet och skada med mera, får man som Spelledare komma på. Varsågoda alla!

Tomatalven

Hero
Tack! Funderar på om och i så fall hur det ska påverka dina stridstärningar. Jag menar det är ju lite fuskit att både kunna attackera, ladda en besvärjelse och försvara sig. Man borde kanske kunna undvika en attack i alla fall, men ska alla ST få gå till det om man kastat en magi?

Duddmannen

Hero
Det blir nog snarare så att du får anfalla ELLER ladda magi. Bara en handling i taget. Väljer spelaren att göra en besvärjelse i en stridsrunda, så får han nog vara så snäll och fördela DE tärningarna på försvar och anfall. Alternativt lita på att hans vänner skyddar honom.

Tomatalven

Hero
Men om jag vill trolla fram en gris så borde jag ju inte kunna använda några av DE tärningarna till att försvara mig samma runda? Magikern blir nog ganska uttröttad av att göra det och får kanske dra av Manakostnaden av magin från den rundans Fysik/Motorik-baserade Stridstärningar. På så sätt är magikerns smartaste drag att ladda magi på sin tur och sedan använda sina få resterande ST till att undvika motståndarens attack.

Tomatalven

Hero
Arfert said:
Den här tråden rullar ju på bra av sig själv... keep up the good work.. :gremsmile:
Bokide: Magi och Artefakter (med tanke på att den som komma skall heter Monster och Varelser) :gremsmile:

Arfert

Facit
Det blir nog snarare ett häfte i så fall.. dylikt är sjukt trist att skriva. Men kanske en del i en "DMG"...

mr_si

Warrior
en variant vore väll att magikern måste fokusera så mycket på magikastandet att han inte kan strida alls den rundan. Hen är beroende av kompisar/minions som skyddar henim (eller hur hen nu blir i bestämd form)

Duddmannen

Hero
En idé!

Säg att man får bara lägga tärningar i försvar från sin förmåga i Magi. Då kan en nybörjare inte försvara sig alls, men en mera erfaren magiker kan ha flera tärningar att försvara sig med trots att han laddar för en besvärjelse.

mr_si

Warrior
Re: En idé!

ditt förslag funkar skitbra men...

I någon annan disskution om magi någon gång under forumets historia var det en som jämförde det med att jonglera villket jag tycker är en rätt träffande jämförelse. Jag tvivlar starkt på att någon jonglör oavsett hur duktig skulle kunna hålla några bollar i luften samtidigt som han duckade och backade undan för attacker han inte visste var de kom ifrån... därför tycker jag mitt förslag också är bra :gremsmile:

Om man kör på min idè kommer magiker naturligtvis prioritera "summoning spells", eventuellt nekromanti och mundana vänner och underlings väldigt högt då de ger dem det utrymme de behöver för att slänga magi omkring sig.

Då du kallar dej mysfarbror så avslutar jag min text med en...

KRAM

Tomatalven

Hero

Duddmannen said:
Säg att man får bara lägga tärningar i försvar från sin förmåga i Magi. Då kan en nybörjare inte försvara sig alls, men en mera erfaren magiker kan ha flera tärningar att försvara sig med trots att han laddar för en besvärjelse.
Jag tror jag ska använda mig av den här varianten! Tomas, vad är DMG för något? Upptäckte btw igårkväll den Mumifierade Aphanden i utrustningslistan!! :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Arfert said:
Det blir nog snarare ett häfte i så fall.. dylikt är sjukt trist att skriva. Men kanske en del i en "DMG"...
Eller månne att man startar en monsterbokstråd och sätter ihop en PDF som man sedan med typ Paypal kan köpa från SagaGames hemsida?

Arfert

Facit
solvebring said:
Arfert said:
Eller månne att man startar en monsterbokstråd och sätter ihop en PDF som man sedan med typ Paypal kan köpa från SagaGames hemsida?
Det är ingen som köper PDF:er i Sverige. Trycker man inte så är det inte vär besväret. PDFer vill folk ha gratis.

Saga har funnits att köpa som PDF i fem år. Har sålt 4 ex. Fantasy! som PDF har sålts i 7 ex. (fast den har jag inte annonserat direkt, bara sålt till folk på rollspel.nu).

Tomatalven

Hero

Lite fler magifunderingar. Tänkte att man kunde se hur många stridsrundor en besvärjelse verkar (t.ex hur länge målet sover efter en sömnbesvärjelse) genom att man varannan eller kanske var tredje runda slår ett magislag utan att betala mer mana, misslyckas det så bryts förtrollningen. Blir magiker för bra om man låter hen strida/kasta fler spells samma runda som "upprätthållelseslaget"? Det kanske blir tråkit för spelaren om magikern måste fokusera på magin för att upprätthålla den en hel runda. Fördelen med den här metoden är ju att ens färdighet spelar större roll. Alternativt kanske att man slår 1t3+ magiförmåga+segermarginal= antalet rundor.
Hur SL kan utforma en "summon-magi": För varje svårighetsgrad magin har så får det frammannade monstret 5 poäng som mannkan lägga på Kp, Stridstärningar, Magiskt försvar, skadebonus(t6+x) och eventuella andra förmågor. Vad tycks om de här reglerna? Blir magikern för bra jämfört med andra yrken?

Brokk

Veteran
Jag upptäckte nyligen Fantasy! och kände nostalgin från mina ungdomsår :gremgrin:
Nu tänkte jag SL:a detta underbara spel! Till min förvåning så fanns ju knappt några magiregler att tala om, men det är passande i detta steg bakåt mot det mera basic. Jag har tänkt mig att i mitt spel köra med att spelarmagikern(a) får välja ett element/tema som de kan "spells" inom, per nivå de har i magi. Kan de två tex eldmagi och vattenmagi kan de blanda dessa och göra tex ånga? Några ideer på förbättringar eller ren kritik tages tacksammt emot :gremlaugh:

Jag skulle gärna få lite tips på "spells" som ni har använt i era spel, om ni har några?

/Nybörjaren Brokk