Nekromanti Fråga om stridskapacitet i DoD6

Vindhand

Myrmidon
Jag har funderat litet på en regel (till mittt eget system) som skulle kunna anpassas till att vara en husregel för DoD6.

Som jag förstått det finns det ett värde (stridskapacitet) som avgör rätt mycket i strid... Har det helt ersatt vapenfärdigheterna från tidigare upplagor eller finns de kvar?

(jaja, jag skall köpa det någon gång. /images/icons/smile.gif)

Archer

Swashbuckler
Stridskapaciteten delas upp mellan attacker/parader så att du får FV i dessa.
Och vapenfärdigheterna fungerar inte på samma sätt.
Vapenfärdighet (Närstridsvapen) FV1 tillåter dig till exempel att använda ett närstridsvapen utan några negativa modifikationer. Du bestämmer vilket då du köper FVt.
1 vapen per fv.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Vindhand

Myrmidon
Tack

Då fungerar det ju redan rätt bra (föreställer jag mig)... inget behov för min husregel alltså. /images/icons/smile.gif

Master_Z

Swordsman
Jag har en fråga angående stridkapacitet: Hur vet man vilka vapen man får använda vi t.ex. FV 7?

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Som jag har fattat det...

...så väljer man vilka vapen det gäller när man köper FV.
Därför får man se till att skriva ner vilka vapen man har valt när man köper FV.

Ex.
Arvid vill kunna hantera ett kortsvärd. Då köper han FV 1 i närstridsvapen(svärd) och skriver ner att han kan kortsvärd. Sedan så kommer han på att han vill kunna hantera ett Långsvärd också. Då köper han ett till i FV (FV 2) och lägger till Långsvärd på sin lista över vapen han kan hantera.

Sedan så måste man höja i attacker och pareringar också.

Så fattade jag det iaf.

Kolla Archers inlägg också!

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Carch

Veteran
Re: Som jag har fattat det...

Vet du om man måste ha t.ex Attack1:Gäller endast för
kortsvärd, Attack2: Gäller endast för långsvärd. Lika med pareringarna????????????

MVH
Christian

Carch

Sodivra

Champion
ARVID, han e som han e..

(jo det finns faktiskt en sång som går så..)

Vill jag? /images/icons/smile.gif
Ååkej jag dummar mig, men Arvid är ju inte ett helt vanligt namn.. Men det kanske passar att använda i Trudvang?

/Arvid, som är STOLT över sitt namn! För dom som vill veta:

Arvid är ett fornnordiskt namn, sammansatt av Arn (Örn) och Vid (Skog), Alltså skogens örn. Det kan också betyda man, krigare. Arvidsjaur betyder "Den rika sjön" och Arvo är finska för "värde", så det är också besläktat med rikedom och värdefullhet, förmodligen naturens rikedom. Vidar är en annan forma av namnet, där man helt enkelt bytt plats på Arn och Vid. Vidar var Odens bror (tror jag?) och hämndens gud. (tror jag?)

Den signaturen blev rätt lång..
Hmm nu får jag nog sluta innan detta blir alltför egotrippat! /images/icons/wink.gif

-Arvid "Arvidos" Ax-brink Ceder-holm
(Bara naturord! /images/icons/smile.gif)

Archer

Swashbuckler
För varje FV i en vapenfärdighet, t.ex. Vapenfärdighet (Närstridsvapen) så får du välja ett vapen som du kan hantera med fullt FV på attackerna och paraderna.

Archer

Swashbuckler
Re: Som jag har fattat det...

Nej, FV i attacker och parader gäller för ALLA vapen du kan hantera.
Om du använder ett vapen som du inte kan hanter, men ett som är besläktat (typ Långsvärd och Bredsvärd) så får du 1/2 FVt i att använda det vapnet.
Om du använder ett vapen som inte är besläktat med något du kan hantera (till exempel Bredyxa och Trästav) så får du 1/4 av FVt i att använda det vapnet.