Nekromanti fråga om xp skiva

Flurtis

Hero
Jag försöker formatera min hårddisk på min bärbara dator. Min egna xp-skiva ligger på gotland dvs 60mil ifrån mig. Jag tänkte använda mig av flickvännens xpskiva, men när jag startar upp datorn med den i så meddelar den snällt att jag inte har någon hårddisk.

Nu är det så att flickvännens dator är en dell. På skivan så står det att XP-skivan är tänkt enbart till dell-maskiner, vilket min dator är. Kan det vara så att skivan inte känner igen hårddisken för att det inte är en "dell dator" eller är det något annat som krånglar?

För att förenkla: Behöver jag leta upp en annan XP-skiva??

//Flurtis

Krille

Super Moderator
Nä, XP i sig skiter fullständigt i Dell eller inte. Däremot kan XPs installationsprogram inte känna igen rätt många SATA-hårddiskar. Antingen behöver du separata drivisar för SATA-hårddisken (ladda ner från tillverkarens hemsida), eller så har du tur och det finns en inställning i BIOS för att köra SATA i legacy-läge.

krank

Går ondskans ärenden
På skivan så står det att XP-skivan är tänkt enbart till dell-maskiner, vilket min dator är.
Det låter som att skivan inte ens är en riktig XP-skiva utan mer en recover-CD för just hennes dator. Och såna är helt värdelösa.

Så ja, du behöver nog en ny XP-skiva. Eller en Ubuntuskiva, vad vet jag =)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade samma problem med min gamla dator (som var en Dell, för övrigt). Vad man behöver är alltså en diskett med drivisarna till SATA-disken, så att man kan ladda in dem när datorn bootar (att ha dem på hårddisken hjälper ju knappast, av förklarliga skäl). Har man ingen diskettdrive så är man nog illa ute.

Flurtis

Hero
hmm funkar det med konstruktörens hemsida (Siemens) eller måste man åt det företaget som gör själva hårddisken?

//Flurts, som för övrigt saknar diskett drive.

Krille

Super Moderator
Förmodligen funkar Siemens alldeles ypperligt.

Normalt sett är det kontrollerkortets tillverkare man ska åt; eller i de fall de sitter på moderkortet, moderkortets tillverkare; eller i fallet bärbara just tillverkaren av den bärbara.

Har du ingen diskettdrive kan du hoppas att du kan trixa in den via CD på nåt sätt, men jag har aldrig försökt med den vägen.

DeepThoughts

Veteran
Lite svårt att avgöra om din dator är en Dell eller inte men när det gäller OEM-licenser så kan det bli en hel del problem om man inte använder den skiva som kom med datorn (eller skaffar en ersättnings från datortillverkaren).

Framför allt är det aktiveringen som kan bli riktigt körd. När det gäller Dells OEM-licenser så vill jag minnas att dom rent av har en egen serie OEM-nycklar och det jag vet är att om du använder en annan skiva än en Dell skiva tillsammans med en Dell-nyckel så kommer du mest troligt inte kunna aktivera. Du kommer endera hamna i en aktiveringsloop eller så kommer du inte kunna få fram något installations-ID och därmed inte kunna aktivera.

Det problem du beskriver låter som att det är bekymmer med drivrutiner till din SATA-kontroller precis folk nämnt tidigare i tråden. (När du använder din egen skiva är detta troligtvis inget du märker av eftersom datortillverkaren inkluderat drivrutiner för just din SATA-kontroller på installationsskivan.)

Så med drivrutiner till din SATA-kontroller så kommer du mest troligt att kunna installera XP från Dell skivan men var bered på att det kan gå snett med aktiveringen.

Flurtis

Hero
poop

Hmm det var ju inge vidare. Frågan är vart i helsike min orginal xp skiva håller hus :gremconfused: har inte sett den sen jag köpte datorn :gremfrown:

Hur funkar det med andra operativ system? Nått annat bra tips på hur jag ska kunna formatera råttlådan??

Tack för alla hjälp föressten :gremsmile:

//Flurtis, avskyr IT-åldern

krank

Går ondskans ärenden
Re: poop

Nått annat bra tips på hur jag ska kunna formatera råttlådan??
Tanka ner Ubuntu (http://www.ubuntu.com/). Bränn på en skiva. Installera, klart. Säkrare och stabilare än windows, och mycket lättanvänt. Fixar surf, office, etc.