Nekromanti Fråga - Stridskort

Big Marco

Läskig
Tjabba,

Jag har en fråga till er som kan Eons stridssystem. Skulle ni vara intresserade av stridskort (typ som Magic-kort) som tillägg till stridssystemet? Alltså att ha handlingarna/manövrerna på enskilda kort och att man när man har valt vad man vill göra sålunda väljer ut de korten och lägger de framför sig inför varje rundas start?

Detta skulle underlätta en del ndg överskådligheten och hjälpa till när försvararen väljer sina handlingar före anfallaren.

Kommentarer? Åsikter?

Pendragon

Swashbuckler
Jag har en fråga till er som kan Eons stridssystem. Skulle ni vara intresserade av stridskort (typ som Magic-kort) som tillägg till stridssystemet? Alltså att ha handlingarna/manövrerna på enskilda kort och att man när man har valt vad man vill göra sålunda väljer ut de korten och lägger de framför sig inför varje rundas start?

Detta skulle underlätta en del ndg överskådligheten och hjälpa till när försvararen väljer sina handlingar före anfallaren.
1) Du sade M-ordet. Läskigt. Det blir väldigt svårt för mig att vara positivt inställd till något som förknippas med "M-spelet". Gör inte det... snälla?

2) Blir inte det en herrans massa kort? Det finns ju drösvis med olika handlingar i Eon, redan innan man plockar fram stridskonsterna. Ska man sen dessutom göra samma sak flera gånger per runda blir det ju ännu fler kort... eller massuppfittar jag något här?

/Joel

Big Marco

Läskig
1) Du sade M-ordet. Läskigt. Det blir väldigt svårt för mig att vara positivt inställd till något som förknippas med "M-spelet". Gör inte det... snälla?

Okay, jag syftade bara till fysisk storlek på själva kortet. Slå ett Aggressionsslag med Ob4T6. ,-)

2) Blir inte det en herrans massa kort? Det finns ju drösvis med olika handlingar i Eon, redan innan man plockar fram stridskonsterna. Ska man sen dessutom göra samma sak flera gånger per runda blir det ju ännu fler kort... eller massuppfittar jag något här?

Det blir isf ett kort per handling - vill man göra flera handlingar lägger man flera kort. Typ. Men alla spelare har sällan alla val tillgängliga (har man ingen sköld gör man ingen sköldstöt tex).

Ymir

Liten kantbaron
Nej, mig intresserar det i vart fall inte. Jag har aldrig hanterat deklareringsfasen på det sättet...om jag nu hanterat det alls (det råder viss debatt om det).

Jag känner inte behovet, helt enkelt, och kan inte tänka mig att jag hade gjort det även om jag använt deklareringsfasen som avsett. Att börja lägga ut kort och sådant på spelbordet skulle alldeles för lätt bryta upp inlevelsen och känslan man verbalt arbetat upp i den aktuella stridssituationen - jag gillar inte att använda den typen av 'spel'-baserade yttre element i rollspelandet. Man ska kunna säga "jag går lågt och måttar mot hans ben", helt enkelt, inte behöva hålla reda på och visa upp en massa kort. Saker som ytterligare förstärker konceptet stridsrundor, såsom de här korten, är jag inte heller det minsta förtjust i - det bör luckras upp en smula (eller för den delen så mycket som möjligt), så att striden känns mer flytande och levande.

- Ymir, hoppas han lyckades förklara vad han menade

Pendragon

Swashbuckler
Det blir isf ett kort per handling - vill man göra flera handlingar lägger man flera kort. Typ. Men alla spelare har sällan alla val tillgängliga (har man ingen sköld gör man ingen sköldstöt tex).
Jo, men om jag vill dänga till någon tre gånger i skallen med mitt svärd, då behöver jag ju tre kort för anfall. Eller tre kort för högt anfall, eller tre kort med anfall måttat mot huvudet. Eller blir det sex kort varav tre är anfall och tre högt, eller nio; tre anfall, tre måtta, tre huvud... äh. Nu blev det lite i överkant, men min fråga kvarstår. Är det inte för stor valmöjlighet på handlingarna för att det ska vara praktiskt att trycka kort?

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Valmöjligheterna på handlingar ska vara obegränsade, det är ju hela grejen med rollspel - att du kan göra precis vad du vill, precis som i en riktig strid, och som i verkliga livet. Och det fick jag faktiskt intrycket av att de var i Eon...eller?

- Ymir, undrande

Pendragon

Swashbuckler
Valmöjligheterna på handlingar ska vara obegränsade, det är ju hela grejen med rollspel - att du kan göra precis vad du vill, precis som i en riktig strid, och som i verkliga livet. Och det fick jag faktiskt intrycket av att de var i Eon...eller?
Nja, det finns ju egentligen bara så många olika saker det finns regeltekniska funktioner, men jag kan inte komma på nån situation de inte har täckt. I praktiken är de ju så gott som obegränsade. Du kan ju göra vad du vill men handlingen faller ju så gott som alltid in i en regelteknisk funktion. Det finns tusen olika sätt att stöta med en dolk, men alla räknas ju som ett stickande anfall, rent regeltekniskt.

/Joel

Honken

Hero
På sätt och vis är faktiskt idén bra. Alla väljer sina kort och lägger dem med "ryggen" uppåt. Sen vänder de och visar korten när det blir deras tur. Men, det kommer att behövas en del kort, och vinningen är kanske inte värd kostnaden, för oss spelare i alla fall. Helst då för dem som kanske har lite kort om pengar i kassan.

/Honken

CalleBaDB

Veteran
Aldrig i livet!
det blir ju alldeles för lite inlevelse och känsla om
man ska trixa med en hel kortlek i striderna.

Dessutom hade nog fighterna blivit tråkiga om
man varenda runda skulle leta upp just det där eller
det där kortet.

Skulle det finnas en anfallslek och en försvarslek
eller? Jobbigt om varje spelare ska sitta med en
korthög framför sig. Dessutom tycker jag synd om
Spelledaren... Hur många högar skulle inte han behöva?

Nej fy för spelkort :gremmad:

Krille

Super Moderator
"Aldrig i livet! det blir ju alldeles för lite inlevelse och känsla om man ska trixa med en hel kortlek i striderna."

Du har aldrig spelat Brawl, Castle Falkenstein eller Usagi Yojimbo, eller hur?

---

Usagi Yojimbo är det av spelen som har en mekanism som är mest likt Eon, men det har inte högar med olika tekniker. Istället finns det fyra strategier: Full Attack, Cautious Attack, Full Defense och Run Away. Varje sida i fajten väljer en strategi, och lägger ner korten samtidigt. Beroende på vilka kort som läggs ner så får man olika resultat. Full Attack mot Full Attack innebär till exempel att båda tar i för kung och fosterland och båda mycket väl kan komma att fö av det. Full Attack mot Cautious Attack innebär att den som spelar Full Attack slår sig igenom den andres försvar, som aldrig får möjlighet att komma till skott. Full Attack mot Full Defense innebär att den som spelar Full Attack är så uppenbar och lättläst att den som spelar Full Defense lätt slinker undan. Och så vidare.

Reglerna för alla kombinationerna tar en sida i fullt förklarad form och en spalt (av tre) i sammanfattad form, och de får faktiskt plats på strategikorten, så de är inte så svåra att lära sig. Det gör att man till stor del kan överlåta regelmekaniken åt reglerna - de sköter sig till stor del själva.

Jag minns en ärkeepisk duell, och den ene rollpersonen blev sårad men vägrade ge upp. Den andre bad den förste att ge upp. "Aldrig!" svarade denne och valde strategi. "Är samurajhedern verkligen så viktig?" frågade den andre och valde strategi. Den förste svarade "Det är allt som räknas." Spelarna stirrade på varandra, och den andre nickade, och bytte strategi. Sen dängde de korten på bordet.

Full Attack mot Full Attack. Båda slog anfallsslag. Den sårade samurajen stod kvar, och den andre dråsade ihop.

Jag har aldrig varit med om en så inlevelsefull duell i något rollspel någonsin! Den var till och med apspännande för oss som inte var med i den, och det var enbart strategikorten som gjorde det!

Detta system är mest likt Eon, i och med att det finns ett antal manövrar/strategier att välja mellan, och man har fortfarande initiativ och hela köret. Det har dock inte alls lika många manövrar/strategier.

---

Castle Falkenstein använder en helt vanlig kortlek istället för tärning. Dessutom finns det ett speciellt duellsystem, där varje spelare får sex kort - två svarta, två röda och två klädda. Röda kort är anfall, svarta är försvar och klädda är vila. Varje runda består av tre slagväxlingar, och i varje slagväxling visar man två kort. Ett försvar tar ut ett anfall och en vila gör ingenting alls. Eventuella anfall som inte tas ut av försvar gör skada.

Anfall + Anfall mot Anfall + Försvar innebär att spelare 2s försvar tar ut ett av spelare 1s anfall. Kvar är ett anfall från vardera spelare, och båda tar skada.

Beroende på hur skicklig man är så måste man spela ett antal vila under en runda - en nybörjare kan bli tvungen att spela fem vila, och kan alltså bara anfalla eller försvara på ett av sex kortspel, medan en skicklig fäktare kan få nöja sig med en vila, och har alltså fem möjligheter till anfall och försvar.

Jag har sett Falkenstein-spelare stå och duellera i en korridor på ett spelkonvent! Inte nog med att de inte var bundna till spelbord för att rulla tärningar, på grund av det så kunde de slänga sig fram mot motståndaren och göra fäktrörelser med korten, med total inlevelse!

---

Det tredje exemplet är inget rollspel alls. Brawl är ett kortspel. Varje spelare har en kortlek som består av 35 kort. Det finns Hits i tre färger (röd, grön och blå), Blocks i samma färger, Bases samt Clear. Varje kortlek har en figur och varje figur har en unik sammansättning av dessa kort (i en del kortlekar finns dessutom specialkort, men vi håller oss till grunden).

Målet med spelet är att vinna baser. Det gör man genom att spela kort på baserna. Man kan lägga dem på den egna sidan, eller på den andra sidan. Den med flest Hits på den egna sidan av en bas vinner den basen, och den med flest baser vinner spelet. Två baser ligger ute när spelet börjar, och man kan som mest ha tre i spel samtidigt. En Clear tar bort en av de yttersta baserna. Hits och Blocks kan läggas på vilken sida som helst på en bas. Ligger det hits eller blocks av en färg på en sida av en bas så måste man följa färg på den sidan. Det är vara hits som läggs på den egna sidan som tillgodoräknas en själv. Det kan dock finnas en idé med att lägga Hits på motståndarsidan: vet man att motståndarens lek har ont om röda Hits så kan man lägga en röd Hit på hans sida, för att tvinga honom att följa färg.

En sista twist med spelet: man spelar enbart i rundor i "träningsläge". I "tävlingsläge" så spelar man kort var som helst när som helst så fort man hinner, utan några rundor alls. Då kan ett parti Brawl spelas på ca 30-60 sekunder!

Tycker man att det här låter icke-inlevelsefullt... heh, prova, för fan! Det är kort och intensivt och jefligt kul! Faktum är att Brawl slänger både Castle Falkenstein och Usagi Yojimbo långt bakom sig i inlevelse.

---

Nu har dessa spel en totalt annorlunda mekanism än Eon, men de är ypperliga bevis för att strid med kort inte behöver tappa inlevelse och känsla. Tvärtom finns det en hel del att vinna på det, om mekanismen görs smart så att regelmomenten sköts automatiskt av korten. Det kan dessutom snabba upp spelet hur mycket som helst.

Men det förutsätter förstås att det görs rätt. Jag ger dig dock rätt om att Eons regelmekanism egentligen inte passar sig så väl som ett snabbt och inlevelsefullt kortspel. Men att kort av princip eller naturlag inte funkar för inlevelse, det motsätter jag mig å det kraftigaste!

Greymourn

Swordsman
Låter som...

... en potentiell prishöjning om 100 kr på grundbok/box med regler... Hursomhelst, vad är det för fel med att skriva på en "dold" papperslapp och sedan låta kombatanterna visa och jämföra sina?

Hartland

Warrior
Stridskort som man ska spela med låter kasst. Däremot kan man kanske trycka stridskorten som regelkort. Alltså, att de har olika manövrar förklarade på varsitt kort med en kort regeltolkning. För att underlätta och så att man slipper slå i böckerna. Eller nått sånt. Bara en tanke.

/Hartland - finner sällan tid till forumet när han är på I19

CGH

Warrior
x2

Jo, men om jag vill dänga till någon tre gånger i skallen med mitt svärd, då behöver jag ju tre kort för anfall.
Ett sätt att minska kortmängden skulle kunna vara att även göra kort med endast texten : "x2 - Detta kort 'dubblerar' en annan handling.Lägg korter bredvid kortet för handlingen som skall genomföres flera gånger." Själva "x2" borde stå väldigt stort.
Dessutom skulle reglerna för att genomföra flera handlingar skrivas med på korter.

Helt plötsligt behöver man bara en uppsättning kort.

Ludwig

Veteran
För mig så skulle detta ting vara en onödig ändring, rikta er mer mot kännslan och nybörjar hjälp. (den är bra, men jag tycker nog att den kan vara bättre).

Pendragon

Swashbuckler
Usagi Yojimbo-versionen låter väldigt bra (du använder något liknande i Skymningshem va?), men det var ju inte på det sättet Marco beskrev det.
Däremot kan det var en intressant ny metod att avgöra anfallare/försvare på. Kanske t o m dona om redogörelsefasen.

Ett kort för varje möjlig handling verkar lite extremt, men Usagi Yojimbo gav mig ideer. Jag ska se om jag kan reservera lite ytterligare tankekraft år det här.

/Joel

Krille

Super Moderator
"Usagi Yojimbo-versionen låter väldigt bra (du använder något liknande i Skymningshem va?), men det var ju inte på det sättet Marco beskrev det."

Nej, men av de tre praktiska exemplen så är det det som är närmast. Jag använder mycket riktigt en liknande metod i Skymningshem, fast det finns fem strategier som funkar lite annorlunda, och jag gjorde mig av med initiativ helt och hållet.

I 2002 års julkalender så skickade jag in regler för motsvarande Skymningshems system och Eon - alltså en Eon-specifik anpassning av strategikortsregler.

Läs mer här.

Pendragon

Swashbuckler
Läs mer här.
Det blir svårt... jag får nämligen meddelandet att filerna inte finns på servern. Du råkar inte ha dem kvar nån annanstans? Har du isåfall tid och ork får du gärna maila dem till mig eller skicka dem på annat sätt.
Jag vet inte hur mycket plats du kan roffa åt dig per inlägg, men om det är tillräckligt mycket kan du väl lägga upp dem här på forumet?

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Taktikkort till Eon

Tackar!

Har kikat på dem, och funnit det mycket intressant, men lite väl förenklande. Jag ska se om jag kan få det att jobba med VINIT-modifikationer istället för ersätta VINT helt. Det känns som högt färdighetsvärde blir mindre viktigt än listigt kortspelande, vilket gör striden lite för slumpmässig.

Däremot gillade jag Offensiv mot Offensiv väldigt mycket, även om dubblad skadeverkan kan vara lite att ta i. Iaf när det hugg genom rustningar. Dubblad efter att rustningens skyddsvärde funkar nog bättre än så. Eller att ett hugg som går igenom rustningen alltid ytteerligare en extraskada.

Jag ska fila på det.

/Joel

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag håller med Ymir på detta...
Rollspel skall vara rollspel, inte ett kortspel, du ska ha alla möjligheter och man ska inte behöva binda sig till saker. Man ska endast använda fantasin. Själva rollspelet är bara till för att skapa rätt stämmning och dyl.