Nekromanti Fråga - Stridskort

Helmgast
Det finns tärningar i Eon

Kan man inte ersätta tärningarna med kort i vissa fall? Eller ratar du tärningar och rider på friformsvågen?

Krille

Super Moderator
Kätteri?

"Rollspel skall vara rollspel, inte ett kortspel, du ska ha alla möjligheter och man ska inte behöva binda sig till saker. Man ska endast använda fantasin."

Och det skiljer sig från konventionellt tärningsrollspelande på så sätt att...?

Jag undrar om inte större delen av skepticismen till kort i rollspel är helt enkelt vanlig hederlig konservatism. Rollspel ska ha tärningar och ingenting annat som slumpgenerator! Abbans den som försöker förnya spelmekanismen med någon annan slumpgenerator! Och idén att sätta regler på pränt i något annat än en bok, till exempel kort... ooooh! Kätteri, för fan! Bränn bränn bränn!

...får jag fråga hur många av kortskeptikerna som faktiskt har provat att spela någon form av rollspel med någon form av kortmekanism?

Krille

Super Moderator
Re: Taktikkort till Eon

"Jag ska se om jag kan få det att jobba med VINIT-modifikationer istället för ersätta VINT helt. Det känns som högt färdighetsvärde blir mindre viktigt än listigt kortspelande, vilket gör striden lite för slumpmässig."

Jag funderade på det med, men till slut så kom jag fram till att det skulle resultera att striden skulle bli ett moment längre och därmed långsammare, och avsikten med experimentet var att snabba upp striden, inte göra den långsammare.

Syftet med experimentet var ju också att öka spelarens deltagande i striden (dvs att han ska tillföra mer till striden än snabba högerhandsrörelser). Ökar man spelarens inflytande så kommer spelvärdenas inflytande att minska. Ganska naturlig bieffekt. Personligen tyckte jag att det blev mindre slumpmässigt än tidigare och klart mycket mer engagerande.

Marukusu

Hero
We've found a witch! May we burn her?

Vaför inte bara tillverka kort och låta dem som vill spela med dem göra det och låta de konservativa som vill bevara tärningarna göra det istället för att hoppa fram och tillbaka i en "vara eller icke vara" diskussion?

/Marukusu, en mening räcker