Nekromanti Fråga till enterna

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det här riktar sig alltså framför allt till de som började spela på 70-talet och varit med från början, eller åtminstone närapå. Vad jag undrar är, rent demografiskt, hur det såg ut bland de som började spela rollspel när det begav sig. Yrke, utbildning, ålder, kön (inte svårt att gissa), andra genomgående trender (allt från politiska åsikter till klädsel och musiksmak, om något gemensamt kunde ses), med mera. Om ni har en uppfattning om hur hobbyns utövare förändrats med åren är det också intressant (och blir intressantare ju bredare erfarenheter ni har -- att basera allt på den egna spelgruppen blir ju inte särskilt korrekt). Undersökningen blir med nödvändighet väldigt ovetenskaplig, men å andra sidan ska jag inte använda den till något annat än att tillfredställa mitt eget intresse.

Tack på förhand!

Arfert

Facit
Jag gick första året på gymnasiet, 4 årig teknisk linje. Bodde i småland just då, en kompis hade varit i stockholm och fått med sig D&D-lådan hem.

På den tiden (1978) läste jag mycket franska/belgiska serialbum och serietidningar som Agent X9, hade precis plöjt Tolkien.

Lyssnade på band/artister som Genesis, King Crimson, Pink Floyd, Camel, Weather Report, Mahavishnu Orcestra Yes, ELP, Mike Oldfield, Queen, Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Jethro Tull, Return to Forever och liknade...

hade i stort sett samma liberala åsikter som nu.

Klädsel, jeans, tshirt, converse...

Alla jag kände som spelade var i stort sett av samma skrot och korn första åren. Det var knappast punk rollspelare lyssnde på på den tiden, utan mer tidiga 70-talsband. Och få var vänster, rollspel var ju nåt AMERIKANSKT och alltså som default nåt suspekt/kommersiellt. Många MUF:are spelade då, minns jag.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vad jag minns från de första ljuva åren i mitten av 1970-talet i Göteborg var dåtidens gamers tonårsgrabbar från medelklassen med väletablerade föräldrar. (Någon enstaka arbetargrabb gled in på ett hörn.) Vi gick på gymnasiet, främst linjerna S, N, E. Klädseln var prydliga jeans och collegetröja (väldigt inne då). Musiksmaken var diversifierad, från Meatloaf till Simon & Garfunkel. (Frank Zappa var allmänt populär.) Politiken var främst borgerlig (m, fp, c), utan några extrema åsikter. De mest udda var en grabb som var militant nykterist och en som var pacifist. Vi var hyfsat kultiverade, med omfattande intressen i till exempel politik och historia, och väldigt verbala. Vi var nördar (även om ordet inte användes) och stolta över det.

olaberg

Hero
1981 GBG (inte riktigt 70-tal men nästan): finnar, pilotglasögon, gigantiska programmerbara "mini"räknare (med diverse hemkodade tärningsprogram användande RND-funktionen), Chalmers eller T eller N, konfliktspel, figurslag från alla tidsåldrar, nördig humor, slaget om Lenngrad, antikommunister.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Same same but different ...

Herr Nils har redan beskrivit hur det såg ut i våra kretsar, och självklart var det likadant för mig bortsett från att jag inte började spela förrän 1982 och har en helt annan uppväxt och bakgrund.

Min uppväxt kan bäst kategoriseras med orden »gröna vågen«, »hippie« och »intellektuell vänster«. Och när jag började spela rollspel (och intressera mig för politik) bodde jag i det städseröda Borlänge och föredrog därför att frottera mig med anarkister, kommunister, punkare, fältbiologer och drogliberaler (alla från relativt välbärgade medelklasshem såklart) som alla, typ, gick någon sorts estetisk linje på gymnasiet. Detta gällde även många av de jag spelade med.

Men rollspelandet kom att ändra på detta och jag fick snart polare (ex. Herr Nils och Magnus Seter) med vitt skilda bakgrunder, politiska åsikter, utbildningar och yrkesval – förenade av vårt gemensamma intresse för spel.