Nekromanti Fråga till er alla

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu har jag snackat med brommatryck. 10 ex av Starchallenge kostar ca 6000 att trycka upp. Jag antar att jag får skriva ut tabellsamling själv och fixa nån slags diskett med A4 varianter av A3 stjärnkartorna eller finns nån annan idé?

Hur som helst. Jag tänkte trycka 10 ex och sälja 9 av dem (ett måste jag ju ha själv) på scifi bokhandeln i Stockholm. Eller finns det folk här som skulle vilja köpa. Inte kan jag sälja dem för 600 styck så jag kommer ju gå back men ändå... Kanske 200 är ett lämpligt pris (eg itne med tanke på arbete bakom men det är ju en annan femma :O) ). Observera att spelet är HELT oillustrerat. men om intresse kring spelet uppkommer kanske någon tecknar och lägger upp det på nätet. Tanken är nog att Starchallenge skulle växa här på nätet med de personer som gillar spelets hjälp. Annars vore Det ju bara lite kul om det fanns intresse.

I annat fall ska jag försöka lägga upp det då det är korrläst. Speltestade (då det gäller strid och färdighetskast - dock ej rymdfight) gjorde Herr Nils, Vindhand och regelslaktaren och hade inga större invändningar mot det. Lägger jag upp det kommer ni ju ha åsikter och det är väl det bästa speltest som finns. Problemet är ju att det här är många sidor - jobbigt/dyrt att skriva ut. problem för er eller inte?

Tryck måste ske i pdf format och jag vet itne om word 97 kan skapa pdf. Om inte finns det nån freeware som kan det? Alternativt kan jag bränna en cd för det måste ju ändå göras och skriva spara pdf'er påå en dator som kan.

Lite frågor jag gärna skulle ha svar på. För er som undrar vad Starchallenge är så är det ett spel på ca 1500 sidor varav 500 endast är världsbeskrivning som utspelar sig i en annan galax långt fram i framtiden. Reglerna är av en liten mer avancerad variant än EDD typ dvs hyfsat enkla men håller måttet i mitt tycke. För Eonregeltypsdyrkare så är det lätt för enkelt. Färdighetssuystemet är enkelt men mycket väldefinierat och mångfacetterat av den anledning att Starchallenge bygger mer på att lösa problem än att slåss. Är det något annat ni undrar så skriv här eller om det itne uppskattas till niklas.gerholm@spray.se.

Troberg

Sinister eater
Jag tänkte trycka 10 ex och sälja 9 av dem (ett måste jag ju ha själv) på scifi bokhandeln i Stockholm. Eller finns det folk här som skulle vilja köpa. Inte kan jag sälja dem för 600 styck så jag kommer ju gå back men ändå...
Dels tycker jag inte att du ska sälja med förlust. Du kanske inte behöver gå med vinst, men du ska inte behöva gå back.

Jag skulle kunna vara intresserad av att köpa, men lovar inget eftersom min ekonomi ibland upptas av annat.

Problemet är ju att det här är många sidor - jobbigt/dyrt att skriva ut. problem för er eller inte?
Jag läser på skärm, så för mig spelar det ingen roll.

Tryck måste ske i pdf format och jag vet itne om word 97 kan skapa pdf. Om inte finns det nån freeware som kan det? Alternativt kan jag bränna en cd för det måste ju ändå göras och skriva spara pdf'er påå en dator som kan.
Word kan inte skriva PDF, men om du har Adobe Acrobat (inte bara readern) så kan du skriva ut till en fejkad skrivare som gör en PDF. Du kan säkert få hjälp att konvertera annars, jag kan göra det om det behövs.

Krille

Super Moderator
Om jag inte minns helt fel så mumlade du något om dubbelt radavstånd också. Om du kunde ordna en någorlunda trevlig layout så skulle du nog kunna få ner sidantalet rätt hårt, utan att för den sakens skull göra läsbarheten lidande.

I FAQn för rollspelsmakande finns länkar till program som skapar PDFer. I nödfall kan jag fixa det åt dig, men inte förrän jag kommer hem, och det finns nog ett par till här som kan göra det också.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Radavstånd

Nja 1 1/2 med times 12 pt. Är inte enkelt radavstånd lite väl litet?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
det tackar man för :O) men Word 2000 och över kan på "Skriv ut" spara som pdf så vitt jag vet. Kan vara ett tips till andra.

Troberg

Sinister eater
Re: Radavstånd

Nja 1 1/2 med times 12 pt. Är inte enkelt radavstånd lite väl litet?
Det passar för korrekturläsning, men som slutlayout låter det väldigt mycket och väldigt stor text. Jag föredrar något i stil med 10 punkter i två spalter, enkelt radavstånd.

Har man två spalter så bryter dessutom tabeller av på ett trevligt sätt och blir lättare identifierbara.

Troberg

Sinister eater
det tackar man för :O) men Word 2000 och över kan på "Skriv ut" spara som pdf så vitt jag vet.
Nej, inte som standard. Du måste ha Acrobat eller motsvarande installerat.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag föreslår för brödtexten "Times 10 pt" med radavståndet satt till "Exakt 13 pt". Det brukar fungera bra på papper och du spar in massor med utrymme.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
6000 spänn!

Hallå, jag bläddrade i Patrik Norrmans egenhändiga specialserietidning, som trycktes i kanske 50 exemplar, och den kostade 15 spänn stycket att producera.

6000 för 10 ex?

Katastrofalt! Det MÅSTE gå att få det billigare! Ska fråga Dante!

M.

Troberg

Sinister eater
Re: 6000 spänn!

6000 för 10 ex?

Katastrofalt! Det MÅSTE gå att få det billigare!
Du missade kanske biten om 1500 sidor? 40 öre per sida känns inte orimligt.

Lambendil_UBBT

Warrior
Angående PDF

Programmen på Rollspelsmakar FAQ, funkade inget vidare för mig. Speciellt inte ghostscript. Den kan ju bara konvertera postscriptfiler, vilka jag inte kan skapa. Finns det inget program (förutom distiller) som kan konvertera .txt och .doc?

Antar att det finns fler som har problem med detta, varför jag postar detta annars onödiga inlägg.

Edit:
Har iofs inte prövat OpenOffice än, eftersom downloaden var ganska fet, och jag sitter på en 36.6 uppkoppling. Suger...

Troberg

Sinister eater

Jag föreslår för brödtexten "Times 10 pt" med radavståndet satt till "Exakt 13 pt". Det brukar fungera bra på papper och du spar in massor med utrymme.
Jag räknade lite på det och kom fram till att man kommer ner till i runda slängar halva sidantalet med enkelt radavstång och 10 punkters text.

Det innebär inte bara mindre bläddrande, det innebär också halva kostnaden. Värt att fundera på.

Krille

Super Moderator
Re: Angående PDF

• Installera en postscript-drivrutin från Windows-skivan, till exempel någon av Apples LaserWriter2. Strunta i att du inte har någon postscript-skrivare ipluggad och installera en postscript-skrivare i alla fall.
  • När du skriver ut filen, välj postscript-skrivaren och kryssa i rutan Skriv till fil.
  • Du har nu en postscript-fil.

Krille

Super Moderator

"Nja 1 1/2 med times 12 pt. Är inte enkelt radavstånd lite väl litet?"

Nä, det tycker jag inte. Tvärtom tycker jag 1 1/2 radavstånd är på tok för mycket, speciellt med 12 pt typsnittsstorlek, och i synnerhet med ett så smalt typsnitt som Times. Jag satte Västmark i två spalter, 10 pt Century Schoolbook med enkelt radavstånd (12pt radavstånd).

Mask_UBBT

Hero
"Du måste ha Acrobat eller motsvarande installerat. "

Är det inte baserat på skrivarrutiner? Ja har haft den möjligheten sen jag skaffade datorn och jag har inte Acrobat installerat...

/Mask

Krille

Super Moderator
"Är det inte baserat på skrivarrutiner? Ja har haft den möjligheten sen jag skaffade datorn och jag har inte Acrobat installerat..."

Du kan även få med en "Acrobat lite" i form av PDF Writer om man installerar InDesign, FrameMaker, PageMaker eller Illustrator. Den lägger sig även som plugin i Word.

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Det låter tillräckligt intressant för att jag skulle kunna tänka mig att köpa ett exemplar. Det hela beror på priset, förstås, men 200 spänn är inte dyrt för ett spel på 1500 sidor (eller vad det nu blir i slutändan :gremsmile:).

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Då det handlar om 1500 sidor i word så kommer jag iten att göra spalter. jag latjade med det i början men insåg att jag iså fall skulle jobbat i indesign eller likande vilket jag itne har (iofs page maker men nej).