Vargisk visdom?
Alltså inte för att jag är så engagerad eller insatt i just den här saken men 6000 kr för endast 10 ex? Det låter som fördömt mycket pengar för fördömt lite prylar...
Så jag har lite frågor:
Har du kollat med andra tryckerier också?
Har du kollat hur mycket det skulle kosta om du trycker t.ex. 50 st?
Ska du använda "print-on-demand" eller den andra metoden, vad-den-nu-heter? (hjälp mig, någon?)
Vad gäller priset sen:
De flesta kommersiella rollspel kostar runt 300 kr och för det får man oftast max 300 sidor text och bilder, och då har man ändå tur. Ett exempel är Mutant - UA. Den boken var väl på ca 150 sidor men kostade ändå 250 kr. Ditt projekt (som jag har precis noll koll på) verkar extremt ambitiöst när du har lyckats skriva 1500 sidor (det är ju för sjutton en tegelstensroman!) och således skulle jag nog säga att du kan ta 600 kr för det, med gott samvete. Skulle du nu tycka att det är lite för mycket, tycker jag att du inte bör gå lägre än 500 kr/ex. 200 är ett så extremt lågt pris att det är rent förlöjligande mot dig som konstruktör och mot din skaparkraft.
Och en fråga till: Har du undersökt hur många som kan tänkas vara intresserade av att köpa spelet? Det är aldrig bra att trycka upp en produkt i X antal böcker om det inte finns någon marknad för det. Är det nu 20 personer som är intresserade, så tryck upp 25-30 st (alltid bra att ha några extra) och se till att jämföra olika tryckerier. Var lite ful och elak och låt dem lämna in offerter till dig. Om tryckeri A säger att det kostar 6000 och tryckeri B säger att det kostar 5000, fråga då tryckeri A om de kan tänka sig att sänka priset till t.ex. 4500, om du väljer att anlita dem.
/Skuggvarg - vet inte om det här hjälpte överhuvudtaget men hoppas att det inte bara var helt meningslöst dravel som faller sönder i små små beståndsdelar och avdunstar i tomma intet
PS. Är för övrigt en jävel på att korrläsa texter intill 99,99% felfrihet men 1500 sidor känns lite väl tungt...dessutom är det sci-fi, som jag inte är särskilt hemma på...annars hade jag gärna hjälpt till. DS.