Nekromanti Fråga till riotminds

Runde Rolf

Swordsman
Och i så fall....

.... vad skullle finnas i den? Man kan inte fylla en bok med endast besvärjelser eller? Kanske en beskrivning av olika stora akademier i Trudvang eller bättre regler/ beskrivningar av det där testet som omnäms i början av magi kapitlet. Eftersom jag antar att RiotMinds följer vad som händer på detta forum och faktiskt påverkas av det i viss mån så skulle det ju vara bra att ge ideer till en magi modul även om de inte har en sådan planerad i detta nu.

Ska nog till skolan snart/images/icons/frown.gif

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Maggan

Swordsman
Jo, hoppas verkligen...

...att RiotMinds tar till sig av det som skrivs på det här forumet. Det känns ju ändå som några av Sveriges mest seriösa rollspelare samlas här...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Maggan

Swordsman
Så här är det... [ot]

...att eftersom jag inte spelar en magiker i DoD v.6 så hemlighåller våran spelledare ("Punger" på detta forum) hela magiavsnittet i boken för mig. Allt för att det ska bli mer spännande när jag möter på magi under spelets gång. Jag återkommer dock när jag vet mer om detta... :O)

->>Magnus<<-

Renfield

Swordsman
Re: Och i så fall....

Förslag på saker som en MagiBok kan innehålla:

# Formler (livförlängarformel? Personligen emot)
# Beskrivningar av diverse akademier
# Beskrivning av initieringsprovet
# Tips på hur inlärning av ny magi osv. kan inverka på rollpersoners personlighet.
# Kanske bygga ut med en form av astralplansbeskrivning.
# Utökad beskrivning av hur besvärjelserna artar sig InLive.
# Ett Familiariavsnitt (personligen emot familiari)
# Mer ingående beskrivningar på hur ritualer går till, som frammaningar och regenerera.
# Ingående beskrivningar om hur själva den magiska kraften formas till reella effekter på verkligheten, hur magiker "ser" varandras formler, hur de isåfall "ser" böner (eller inte ser), etc.
# Kanske någon beskrivning om hur en maktgalen magiker kan sälja sig till onda makter för att få större kraft, och vilka fördelar/nackdelar som då medföljer.

Många av dessa kan man ju hitta på själv, men lite vägledning är ju alltid trevligt...
Komplettera ni andra...

Renfield Out.

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag vet [ot (kanske)]

Det blir mer äkta om spelare, speciellt unga som t.ex. maggans, inte vet så mycket om världen och dess "väldiga" ting. Det ger mig mer frihet at mixtra som jag vill utan att spelarna blir ledsna för att jag tänjer på reglerna. Dessutom är är det ju så kul när det blir lite mystiskt. /images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Renfield

Swordsman
Re: Jag vet [ot ]

Instämer till fullo. Hur van man än är med att spela rollspel så är det omöjligt att helt bortse från saker man vet OffLive, och därav så är det en klar fördel om t ex inga ickemagiker vet rent regelmässigt hur formlerna funkar, inte magiken vet regelmässigt hur alla svärd är i skada, bv, osv...

Maggan

Swordsman
Punger tänkte inte på...

...det där med att magikerna inte får kolla stridskapitlet och vapenavsnittet så noga. Det va lite dumt Pung! :O)
Nåja, i vilket fall som helst är JAG mycket nöjd med spelandet i gruppen när vi använder oss av denna metod...

/Magnus

Don Kennetho

Warrior

Kanske en beskrivning av olika stora akademier i Trudvang

Själv föreställer jag mig ett Trudvang som motsvarar lite av ett medeltida Sverige (med vissa fantasytillägg, förstås) och där känns det lite fel med enorma akademier i likadeles enorma städer. Detta är kanske inte något som du menade, men jag ville bara lufta mina tankar en aning.

Don Kennetho

Hasse

Hero
Några förslag till.

Fler ämnen som det vore trevligt om de togs upp av Riotminds i en framtida magibok.

* Alkemi; Regerl för Alkemi samt en massa olika ämnen med deras effekter och regler för hur man kombinerar dessa. Inte en massa färdiga recept i första hand utan istället presentation av ingredienserna så varje spelare själv bland ihop den "soppa" den vill ha. Några recept som exepmel på hur man kan göra vore dock inte fel.

* Magiska föremål och artefakter: lite utförligare regler för hur man skapar magiska föremål.

* magiska brygder: utförligare regler för hur man går till väga då man gör magiska brygder. Denna punkt kan dock slås samman med punkten ovan.

* Hur är relationerna mellan magikerna och samhället i övrigt i Trudvang. Är det vanligt med magiker i styrande ställning? eller är det präster som sitter som makthavare i olika samhällena. Hur är relationerna mellan magikerna och olika religioner? Hur ser magikerna på det övriga samhället, hjälper de fattiga och svaga? Har de några hederskodex? Säljer de sina tjänster och vad tar de i sådana fall för dem? Plus en massa andra frågor som jag inte kommer på nu.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Blaze^

Veteran
När vitner möts...

Jag tycker det är ett intressant slag faktiskt. Men jag undrar om det inte är lite överdrivet. Framförallt eftersom det verkar ske automatiskt. Tycker snarare skulle ske som en aktiv handling... (som PSY mot PSY enligt de gamla reglerna). Det blir nämligen förmycket komplikationer med dessa passiva utmaningar.

Fast nu när jag tänker på det skulle det vara roligt om man kunde utveckla detta med olika taktiska trollformler. Där man kanske kan förvränga sina energiströmmar så att man verkar elak / snäll eller varför inte döljer dem helt.

F.ö. så vill jag se lite mer alkemi, tycker det försvann i de senare upplagorna. Samt gärna lite "symbol magi" och defensiva trollformler. Så att man kan få avancerade magi strider.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>personligen emot familiari</EM>"
Kan man få en anledning (helst lång)? Själv tycker jag de är trevliga att ha med. Reglerna i "Magikerns Handbok" är dock för dåliga, mer utförligt vill man ha.. T.o.m. i "Conan" (serietidningen) har det förekommit familariis.

Andra saker man kan ha med i magikerbok.
#Magiska pergament. Hur funkar de? Läser man bara rakt av eller står det som om man ska utföra "danssteg" också? Är pergamenten magiska, texten eller blir det magi av utförandet? Funkar det att skriva på vanligt sätt med vanligt mål?
#Fokuseringsobjekt. Saker som man kan ha med sig för att hjälpa till i magin. Kan också sitta på...
#Stavar. Lägga in SPI. Lämpar sig olika träslag/matrial bättre än andra?

/[color:green]Han</font color=green> som säkert skulle komma på fler saker om han satt och funderade

Renfield

Swordsman

Därför att familliaris då förekommer för ofta, blir för bra (magikern blir övermäktig), blir för vanliga(tappar stinget), och magikerna tappar en nackdel, vilket gör dem för bra. Men om man kan lösa dessa problem, så...

Dina förslag var bra...