Vad är bra?
Frågan är egentligen på meta-nivå, för som tidigare skribenter i tråden förklarat finns det goda skäl till att man vill specialisera sina krigs/-stridsfärdigheter.
Hursomhelst; det du egentligen försöker säga är:
Kan d20 verkligen fungera som ett rollspel då de viktigaste funktionerna i rollspel inte betonas/hamnar i skymundan?
Dvs har man som ideal att ROLLspela mycket och betona sociala utmaningar istället för rena strider; tja då blir det ju astråkigt att spela med en fighter som "bara" kan slåss.
Ja, jag tolkar dina rader som att du lägger in en
värdering i frågan och alltså blir denna tråd ytterst lik några andra på kort tid som mest handlat om d20 överhuvudtaget kan kallas för rollspel.
Nu råkar jag vara en överkänslig jävel (och inte blir det bättre av att jag råkar gilla d20/primitivt grottröj- för på det här forumet blir man verkligen påmind om att "riktigt" rollspelande knappast innehåller de momenten) så förhoppningsvis så har jag misstolkat dig.
---
Dessutom, man kan ju spela lite olika?! Jag brukar betona skills och låta skicklighet i skills vara utmaningar när vi kör DnD. För att spelarna ska förstå att deras karaktärer lever farligt blir de återkommande striderna perfekta som komplement! Så när jag kör DnD då måste karaktärerna lyckas med:
-Listen för att höra om Ogres smyger sig på dem
-Intimidate för att ta sig förbi några tjuvar i de skumma hamnkvarteren
-Sneak för att lyckas ta sig in i tjuvgillet
-Knowledge: Arcana för att hitta rätt magiska bok
-En fetstrid mot några lönnmördare, vilka utrustats med bra feats som gör dem svårare än vad första anblicken ger
Men det är ju så jag gillar att köra. Alla sätt är bra som inte är dåliga.
---
Hela den här tråden tror jag handlar om vilka utmaningar man vill ställas inför som spelare.
Och då är smaken väldigt olika.
Naturligtvis går det att komma runt allt detta antar jag, men hade jag "optat" så hade jag nog gjort en smart Rouge med feta social skills hellre än en hård krigare som inte kan göra särskilt mycket mer än åskamma folk mycket skada.
Vilket visar att du hellre spelar en karaktär som har sociala uppdrag och kan smita sig förbi en vakt snarare än att slå ihjäl honom. Andra resonerar annorlunda! Vilket resonemang som är bäst, beror på vilka ideal man har, inte vilket regelsystem man använder!
/Basenanji