"Det alla spelare är ute efter är ju egentligen magiska föremål och artefakter(när jag spelar iaf)"
Tur att du la till det där sista, för det stämmer inte på vår spelgrupp. Min rollperson i Star Wars vill inte ha några artefakter - tvärtom faktiskt: de Sith-artefakter som finns vill hon bli av med. Fast iofs, en pansardivision hade ju inte suttit fel...
Nå, tillbaks till ämnet. En sak som få tänker på är att i folksagan (som DoD6 tar inspiration av) så är det inte föremålet som man vill ha. Oftare får huvudpersonen tag i föremålet i början av sagan, och föremålet är skapat för en viss specifik uppgift som utgör sagans klimax. Det är väldigt sällan man får tag på ett magiskt svärd som ligger och skräpar; nej, svärdet finns där för en viss särskild anledning.
Till exempel så var ju inte svärdet i stenen belöningen när Arthur blev kung, utan orsaken till att han blev det. Endast Arthur kunde dra det ur stenen och
därför blev han kung. Därefter var svärdets roll överspelad, och ersattes i vuxen ålder av svärdet Excalibur som han fick som en gåva av Sjöarnas damer, återigen som en bekräftelse av hans kungliga status (i det fallet som att älvafolken accepterade Arthur som kung). Poängen är att svärden i det här fallet har en viss uppgift att fylla, och inte är en belöning i sig.
Mitt tips är att om man ska ha ett magiskt föremål i en kampanj eller större äventyr så bör man fundera ut dess roll
först, och sedan komma på ett bra sätt att se till att rollpersonerna får tag på det. På så sätt får föremålet i sig en djupare mening och känns mer motiverat än som hårdvaluta som ersättning för jobbet.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>