Nekromanti Frågetecken

Leriol

Veteran
Jag undrar hur snäll man ska vara när man är spelledare. Hur mycket pengar och prylar ska spelarna få??
Det alla spelare är ute efter är ju egentligen magiska föremål och artefakter(när jag spelar iaf), hur vanligt är det att man hittar sådant och hur svåra ska motståndarna vara för olika föremål, jag vet att det är en fråga beroende på vad man ska ha för föremål men kan någon ge nåt bra exempel...
Tack

Inte så snäll, undvik magiska föremål, utan ge dem välsmidda föremål istället, kanske också ovanligt vackra sådana, de bringar mycket pengar om de lyckas sälja dem. Beträffande vad de ska ha från början så beror det ju på vad deras kamrater har och så. Beträffande motiv för figurerna behöver det ju inte alltid vara pengar. Själv så har min rp helt andra motiv, även om jag blev ganska så rik från början så passade det in. hans motiv är bot o bättring o göra gott här i världen efter att ha varit förhörsledare hos diverse borgsherrar så fick han ångerst och stack därifrån efter att ha befriat folk och plundrat skattkistan.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo

Leriol

Veteran
Det är ju sant. Men ibland är det ju bra med nån artefakt! Eller???
Det är bra som dragplåster i ett äventyr och så kan man ju vara taskig och låta RP:na få det för att sedan bli av med det innan dom hinner använda det :)

Rosen

Myrmidon
<I>Det är ju sant. Men ibland är det ju bra med nån artefakt! Eller???</I>

Nån enstaka gång, ja. När det blir inflation på dem har man problem.
En annan sak att se upp med är om artefakten är en grej som ger en fläskiga fördelar i strid - <I>och</I> kan användas av en person åt gången (typfallet, högmagiskt supersvärd). Då uppstår risken att det blir en person som bär den hela tiden, och går längst fram som en stridsvagn medan resten av gänget får lomma bakom och titta på.

--
Åke

De kan ju få låna föremål i fråga, eller också kanske de kan snubbla över de utan att ha en aning om att de de facto är magiska, och sen så... är de artefakter så är de oerhört värdefulla och en simpel varseblivning borde inte räcka för ett dylikt föremål. komplicerade (och dyra) ritualer torde gå åt. tidskrävande också. Om nu de skulle få låna ett mäktigt föremål för att göra det eller det måste de ju lova att ge något tillbaks, eller kanske hot om att artefakten gör det eller det med dig om du inte lämnar tillbaks föremålet i fråga.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo

Leriol

Veteran
Men om man då skulle vara snäll nån gång och låta dom få tag på en artefakt så kan man ju låta den vara ganska bra men man kan ju samtidigt lägga in en eller ett par nackdelar. T.ex. min bror gav en av sina spelare en fyrklöver som gjorde att alla 1&2 var perfekta, men att alla 19&20 var fummel. Personen kastade bort fyrklövern för han slog bara 19 hela tiden. :)
En sån sak kan ju va ganska bra ..!

Leriol

Veteran
hmmm

Jag kanske är lite jobbig, men ungeför hur mycket ÄP borde man få för olika äventyr?
Jag är lite osäker på om jag ger "lagom" under äventyr. Ska det gå fort att komma upp YN eller ska det ta lång tid?
Svår fråga ..!!!

Skelander

Veteran
Re: hmmm

Jag tycker att det ska ta cirka 2-3 äventyr att gå från amatör till lärling (inte för en krigare, där tar det lite längre). När jag "SL:ade" "Vinterskogen Hemlighet" gav jag mina spelare fler ÄP är vad som rekommenderades i äventyret.

Jag kommer att köra ungefär samma system att gå från lärling till utövare; cirka 3-4 äventyr tror jag.

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Krille

Super Moderator
"Det alla spelare är ute efter är ju egentligen magiska föremål och artefakter(när jag spelar iaf)"

Tur att du la till det där sista, för det stämmer inte på vår spelgrupp. Min rollperson i Star Wars vill inte ha några artefakter - tvärtom faktiskt: de Sith-artefakter som finns vill hon bli av med. Fast iofs, en pansardivision hade ju inte suttit fel...

Nå, tillbaks till ämnet. En sak som få tänker på är att i folksagan (som DoD6 tar inspiration av) så är det inte föremålet som man vill ha. Oftare får huvudpersonen tag i föremålet i början av sagan, och föremålet är skapat för en viss specifik uppgift som utgör sagans klimax. Det är väldigt sällan man får tag på ett magiskt svärd som ligger och skräpar; nej, svärdet finns där för en viss särskild anledning.

Till exempel så var ju inte svärdet i stenen belöningen när Arthur blev kung, utan orsaken till att han blev det. Endast Arthur kunde dra det ur stenen och därför blev han kung. Därefter var svärdets roll överspelad, och ersattes i vuxen ålder av svärdet Excalibur som han fick som en gåva av Sjöarnas damer, återigen som en bekräftelse av hans kungliga status (i det fallet som att älvafolken accepterade Arthur som kung). Poängen är att svärden i det här fallet har en viss uppgift att fylla, och inte är en belöning i sig.

Mitt tips är att om man ska ha ett magiskt föremål i en kampanj eller större äventyr så bör man fundera ut dess roll först, och sedan komma på ett bra sätt att se till att rollpersonerna får tag på det. På så sätt får föremålet i sig en djupare mening och känns mer motiverat än som hårdvaluta som ersättning för jobbet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Baldyr

Hero
Om det verkligen är magiska artefakter dina spelare är intresserade av så gör en kampanj om magiska artefakter. (Typ "De sju magiska svärden" eller "Finn alla fem delarna av den splittrade staven".) Det känns nämligen lite andefattigt att enbart använda magiska föremål som "belöningar" eller som någonting som spelarna bara förutsätter ska ligga och skräpa (som i ett datorspel). Genom att låta hela kampanjen kretsa kring mäktiga föremål blir det både naturligt för spelarna och deras rollfigurer att vilja ha sådana, liksom det faller sig naturligt var spelledaren ska utplacera föremålen.

Oavsett så tycker jag att dina spelare ska få en del magiska föremål om det är det de vill ha. Ge dem alltså det de vill ha - även om de givetvis bör få kämpa för det - annars kommer de bara att ha tråkigt. Däremot kan du räkna med att kampanjen kommer att urarta i någon mening när mäktigare föremål introduceras. (Helt plötsligt räcker det inte med ett troll som motståndare, utan det behövs en hel trollarmé, osv.) Höj alltså motståndet och nivån i kampanjen varefter - annars blir rollfigurer för mäktiga och spelarna får tråkigt.

I bästa fall slutar det med att spelarna tröttnar på allt vad magiska föremål heter och drömmer om att få spela ett gäng "amatörer" igen, utan en massa magiska föremål. Då är det dags att göra en ny kampanj som handlar om någonting helt annat (än om bara magiska föremål).

Kort sagt: Ge spelarna vad spelarna vill ha, även om det i slutändan visar sig att det inte är så roligt att vara osårbar och oslagbar.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Hasse

Hero

Tänkte först svara på dina första frågor. Hur snäll du skall vara beror på, har spelarna gjort något korkat låt det straffa sig men låt inte RPna dö för det. Gör de något bra belöna dem genom att t.ex. ge något extra ÄP i slutet av äventyret.

Vad gäller magiska föremål vill jag säga att visst ge dem möjlighet att erövra något enstaka magisk föremål med liten magisk effekt om de amatörer, men var snål med dem då det blir inflation annars och det magiska föremålen tappar sin lyster. Var istället generös med magiska brygder, örter och dylikt som kan användas och sedan är förbrukade. Fördelen är att skulle brygden du gav dem vara för mäktig så har den begränsad verkningstid och du behöver inte låta dem komma över en sådan mäktig brygd igen. Du behöver heller inte vara taskig och ta ifrån dem något de erövrat heller.

Vad gäller ÄP för äventyr så finns det i SL-skärmen en lista över hur mycket ÄP som bör fördelas per YN

Svårgihetsgrad ÄP
Amatör 10-40p
Lärling 40-100p
Utövare 100-200p
Mästare 200-350p
Legend 400-500p

Lyckas perfekt med en färdighet ger 1ÄP
Av de ÄP som äventyret är värt bör du reservera ett antal poäng till olika saker som att spela sitt yrke och/eller sin persinlighet bra som bör ge 5-10ÄP samt 1-5ÄP för olika hjältemodiga handlingar samt som belöning för oväntade men bra saker som RP gjort.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Renfield

Swordsman

Jag varierar kraftigt...

När jag körde en klassisk "hjältekampanj" fick de tonvis med ÄP, men när jag senare körde en kampanj där de spelade bönder, pigor, drängar, etc fick inte någon mer än 50 under ett enda äventyr...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Feuflux

omjonasson.se
svärdet i stenen

Om man vill kan man ha artefakter som fungerar omvänt som svärdet i stenen. RP:na får tag på en artefakt som de måste stoppa ner i en sten nånstans. Under äventyrets gång kan de använda sig av artefaktens "fantastiska" egenskaper, fast de i slutändan måste göra sig av med artefakten. Om de inte stoppar den i stenen innan "på torsdag" (eller nåt /images/icons/smile.gif) så släpps 100 demoner lösa och börjar jaga RP:na.

//[color:red]Feuflux
"Vackerhet är i ögat på behållaren"</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>De kan ju få låna föremål i fråga,</EM>"
*Bild framträder i huvudet*
Spelare: "Tur att vi alltid har den där gubben som dyker upp och lånar oss magiska föremål."

Kan tänkas på att eftersom DoD6 är sagomiljö så finns det kanske inte mäktiga magiska föremål (som i t.ex. Tolkien och Edding) utan kanske mindre harmlösa magiska föremål. En (penning)pung som har större utrymme inuti än utanpå, skor som gör att man kan flytta sig över områden snabbt, mössor som gör en osynlig...

Testa att ge de mkt magiska föremål och mynt i början. Du kommer sen (nog) att hitta en balans

/[color:green]Han</font color=green> som tog föremålen från sagor

Elder Girov

Swordsman
Mmm...

Fast det blir ännu roligare om spelarna inte vet att föremålet har en roll att spela för att sedan vara "förbrukade". Döm om deras förvåning när det bra-iga svärdet äntligen finner sin rätta plats i universum och exploderar i ett färggrannt, men harmlöst regn av stålskärvor...

-HNIC-

Hasse

Hero
Re: Mmm...

"Döm om deras förvåning när det bra-iga svärdet äntligen finner sin rätta plats i universum och exploderar i ett färggrannt, men harmlöst regn av stålskärvor..."

Precis eller svärdet gör det som ödet har bestämt, utan att gå sönder, och då försvinner all kraft i svärdet utan de vet om det. Deras ansikten lär bli långa nästa gång de skall använda supersvärdet som reducerats till helt vanligt vapen.

Hasse

Pink Floyd

Elder Girov

Swordsman
Eller, varför inte så här...

RP:na hittar ett rostigt gammalt (vapen, rustningsdel, smycke, bägare, whatever) och tar det med sig. Efter ett par dagar blir de helt oprovocerat överfallna av banditer som de inte har en aning om varifrån de kommer eller vad de vill. Upprepa detta ett par gånger genom kampanjen (annars blir det för uppenbart) och ge RP:na nya ledtrådar då och då.

Kanske är det en handske som ger bäraren obscent hög STY, ett halsband som läker 20 KP/runda, en ring som gör avfyrade pilar målsökande eller ett krus som höjer Finna Dolda Ting till FV 101 om man dricker svett från en nymf ur den.

Sist, men inte minst, vad är det för ondskefull(?) person/organisation/drake som vill ha föremålet och vad vill han/hon/den/de göra med det?

Så många konspirationer, så lite tid... /images/icons/smile.gif

-HNIC-

Elder Girov

Swordsman
Hahaha...

Ja, det är nästan annu bättre.

RP: "Nu när vi har fixat det här kan vi ju gå och döda draken och ta dess skatt. Då kan vi nog styra upp ett par drakrustningar också. Då blir vi helt osårbara, särskilt med det här svärdet..."

Hehehe...

-HNIC-

Hasse

Hero
Re: Hahaha...

"RP: "Nu när vi har fixat det här kan vi ju gå och döda draken och ta dess skatt. Då kan vi nog styra upp ett par drakrustningar också. Då blir vi helt osårbara, särskilt med det här svärdet...""

Som SL kan det i sådana lägen vara bra att ha en SL-skärm att gömma sig bakom.

Hasse

Pink Floyd

G

Guest

Guest
Sluta ljuuug da !

"Så många konspirationer, så litte tid"

Du har ju hur mycket tid som helst, säg som det är du är en lat jävel :)

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"