Nekromanti Frågor, Budskap och sånt man struntar i.

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Budskap/frågor - Aversion/resignation ?

Jag tror att budskapen ibland är starkare och mer engagerande när de slipper bli ifrågasatta

Det där lät ganska roligt. Låt mig återge ett citat från en sandinistledare: "rebellrörelsen påstår att vi inskränker tryckfriheten. Naturligtvis kan vi inte tillåta dem att publicera en så uppenbar lögn". :gremsmile:

Skämt åsido, jag förstår vad du menar. Det är lättare att attackera de tidens tecken man ogillar om man levererar ett mer specifikt budskap. Problemet som jag ser är att man oftast anfaller tecknen snarare än de bakomliggande orsakerna, och då blir det inte särskilt intressant för den som är mer analytiskt lagd (eller mindre benägen att köpa enkla sanningar). Därför uppfattar jag ofta de rakryggade budbärarna som falska profeter, som allt som oftast verkar röra sig i en verklighet som är mycket enklare än den som jag och alla andra lever i.

Nåja, jag är med på vad du menar och jag tycker att resonemanget är intressant. Framför allt indelning i "frågor" och "budskap" är faktiskt relevant och klarsynt. Den här tråden börjar dock bli gammal, så jag lägger ner här. Jag ska leta rätt på den gamla tråden du nämnde och studera den vidare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,412
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Frågor, Budskap och sånt man struntar hos herr Q

1. Vad tycker ni om frågor/budskap i rollspel? Har ni bättre exempel än de jag räknat upp?

2. Vad vill ni i era egna projekt föra fram för budskap? Vad för frågor vill ni fokusera på? Och vad tycker ni att man gör bäst i att utelämna ur rollspelet och lämna åt själva spelgrupperna?


På a svarar jag : vet ej, med tillägget att Callofkalle handlar om vetenskap kontra gud.

På b svarar jag : alla mina projekt vimmlar av dolda budskap, det är skälva motorn i dem.

Till exempel så är mitt vinnande (dogma) bidrag

DHRPG - dagens huvudnyheter RPG uppbygt av två ingredienser, "framgång genom samarbete" och "inflytande genom förändring". Det dolda budskapet kan man säga är att "sanningen finns bara hos betraktaren", att det är hur man väljer att se, som påverkar vad som belyses. Kanske en lätt samhällskritik.

Kolla boltar över ZHAXAHZ - är en parafras på svarta boxen av drakar och demoner. Regelverket är skrivet så att man föredrar sköld och spjut, båge eller magi. Sen är spelmekanismen skriven så att det alltid finns en (om även minimal) chans för den lille (läs kassa) att överleva (då även en gud kan slå så lågt att ett turslag av den sämste lyckas parera.. dock inte tvärtom). Här budskapet " äventyr i vänners lag ". Titeln anspelar på Kobold (kolla boltar).

Vingar över Haga - handlar om paradigmskiftet mellan vetenskapssyn och gudsyn.

osv
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Frågor, Budskap och sånt man struntar hos herr Q

Titeln anspelar på Kobold (kolla boltar).
Det hade jag tyvärr helt missat. Jag ber om ursäkt för att min recension av det spelet alltså inte kan ha gjort det särskilt mycket rättvisa.

Det här får mig att ännu mer vilja kunna diskutera spelen innan man röstar, då skulle man kunna öka medvetandet om spelen i förväg.

Jag ska hålla ögonen öppna när jag läser dina (och förstås alla andras) bidrag nästa år, så att jag förhoppningsvis inte kommer gå miste om sådana här små nycklar till förståelsen av spelen.
 
Top