Nekromanti Frågor, Budskap och sånt man struntar i.

Targon

Hero
Frågor, Budskap och sånt man struntar i.

Jag gillar budskap i rollspel, åtminstone om budskapet är snyggt sammanvävt med själva gestaltningen av spelvärlden. Det är aldrig fel om rollspelsprojekt drivs av en djupare idé och inte bara i vanlig ordning baseras på pubertal coolhetsestetik (ja, det vi brukar kalla kobolderi och som IMHO kan betraktas som hobbyns motsvarighet till cancer).

I mitt eget projekt har jag knappast kunnat gå opåverkad av de texter jag dagligen ägnar mig åt genom att forska om den senantika kristendomen. Framför allt finns det en inte helt kurvig linje mellan mitt Daimonionprojekt och den uppskattning jag sedan många år haft av det tidigaste kristna klosterväsendet och de ideal som drev människor att söka stillhet i vildmarken, i total avskildhet från städernas sociala trafikbuller. Vad är det då för ideal jag dillar om? Ja, jag låter det var osagt tills Daimonion inom en synnerligen snar framtid offentliggörs. Jag nöjer mig med att konstatera att det både är intressant och sympatiskt att rollspelsmakare genom sina projekt bakar in mer eller mindre djupgående etiska, filosofiska eller livsåskådningsmässiga idéer och tankar i sina projekt. Ja, det vill säga så länge de rimmar någorlunda väl med mina krav på odogmatisk och tolerant grundattityd.

Bombu

Hero
Re: Frågor, Budskap och sånt man struntar i.

Det är aldrig fel om rollspelsprojekt drivs av en djupare idé och inte bara i vanlig ordning baseras på pubertal coolhetsestetik (ja, det vi brukar kalla kobolderi och som IMHO kan betraktas som hobbyns motsvarighet till cancer).

Här låter det ju nästan som om du ville strypa dem som kör lite enklare spelstil.

Underhållning behöver inte vara jätte djup. Det är helt på sin plats att köra enklare schablonartat spel, med Stora Coola hjältar som spöar skurkarna.

Ungefär som när man tittar på en enkel actionfilm.

Här har du en bra poäng

Ja, det vill säga så länge de rimmar någorlunda väl med mina krav på odogmatisk och tolerant grundattityd.

Targon

Hero

Här låter det ju nästan som om du ville strypa dem som kör lite enklare spelstil.
Vad är enkel spelstil? Att man optar sina gubbar och därefter frimodigt beger sig ut på slashing utan annat mål och mening än att jaga xp:s och sno åt sig spindelkonungens skatt? Ja, i ärlighetens namn har jag problem med det. Men om jag skulle strypa någon för att gilla det så finge jag strypa mig själv. För även jag tycker att sådan typ av rollspelande är vansinnigt roligt. Så jag är dubbel i min attityd till eländet. Det där med cancer drog jag till med bara för att provocera. Och det verkar jag uppenbarligen ha lyckats med. :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Det där med cancer drog jag till med bara för att provocera. Och det verkar jag uppenbarligen ha lyckats med.
Ja, du har återigen gjort bort dig på det här forumet och fallit ytterligare några trappsteg nedför respekttrappan. Oj, du slog visst i källargolvet den här gången. Du kommer inte lägre ned än så här.

Grattis Targon, du bevisade vad jag misstänkt från första gången du öppnade din fekaliestinkande käft.

- Vulf

Targon

Hero
Jaha, och där kom den...

Ja, du har återigen gjort bort dig på det här forumet och fallit ytterligare några trappsteg nedför respekttrappan.
Dito, med din totala brist på humor, allmänna vresighet och beredvillighet att spreja otrevlig stämning här på forumet. Jag vägrar att balansera omkring på några djävla ägg och vara rädd att inte behaga gunstig junker.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Jaha, och där kom den...

ja, det vi brukar kalla kobolderi och som IMHO kan betraktas som hobbyns motsvarighet till cancer
Balansera på ägg? Just den jävla meingen jag citerar var snarare att komma in i ett rum som en fullständig idiot och kasta sten på folk. Och så har du mage att påstå att jag sprider dålig stämning på forumet?

Du sågade ett stort antal människor genom att hänvisa till deras spelstil som hobbyns "cancersvulst".

Hade du kört samma stil IRL så hade någon med kortare stubin än jag slagit in varenda jävla tand i käften på dig. Jag hoppas verkligen för din egen skull att du inte är lika jävla osmidig och dryg i verkligheten.

- Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att överdriva för att få fram ett budskap

(ja, det vi brukar kalla kobolderi och som IMHO kan betraktas som hobbyns motsvarighet till cancer).
Personligen tycker jag att den överdrivet framförda åsikten var slentrianmässigt överdriven, rent ut sagt osmaklig, och i dålig samklang med...

det vill säga så länge de rimmar någorlunda väl med mina krav på odogmatisk och tolerant grundattityd.
Dessa två tillsammans länder inte inte riktigt, i min enkla mening, ditt resonemang kring detta någon slags trovärdighet. Jag skulle helst sett att uttryck som "kobolder är vår motsvarighet till cancer" inte används alla.

Särskilt inte ett par veckor efter att en av mina vänner fått cancer.

Men du väljer själv.

MVH

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Lägg ned det där nu! [moderering]

Okej, nu lägger ni ner den här deltråden på en gång. Fortsätt via PM om ni ska fortsätta. Punkt.

Targon

Hero
Re: Att överdriva för att få fram ett budskap

...ok, jag kunde ha skrivit elefantiasis i stället.

Nåväl, jag är inte den som inte kan ta en tillrättavisning. Och jag lyssnar hellre på tillrättavisningar som kommer från dig än från vissa andra...

Morgoth

Swashbuckler

Särskilt inte ett par veckor efter att en av mina vänner fått cancer.

Jag vill inte verka okänslig, men har det verkligen något med saken att göra?

Sedan har jag som vanligt inte alls några problem med att förstå Targons inställning. Han kanske kunde ha valt sina ord bättre, men det kunde verkligen Vitulv också ha gjort, så i egenskap av moderator borde du i mitt tycke ha angripit honom istället för att låta din egen smak påverka dig och minimoderera Targon istället.

Om jag förstår det rätt så känner Targon sig fast i en spelstil, samtidigt som han egentligen vill prova på ett lite mindre ytligt spelande. Det tycker jag är helt okej att han ventilerar. Faktiskt. Man ska inte behöva välja sina ord med överdriven omsorg, hela tiden.

(men jag är trött. och när jag är trött skriver jag ofta dumma inlägg. så det är möjligt att jag har formulerat mig lite fel nu.)

Krille

Super Moderator
Cancer (OT)

"Jag vill inte verka okänslig, men har det verkligen något med saken att göra?"

Ungefär samma sak som att jag har haft cancer, det vill säga ingenting annat än att jag och Magnus förmodligen reagerar hårdare än dem som inte har några erfarenheter av cancer.

Sodivra

Champion

Jag vill inte verka okänslig, men har det verkligen något med saken att göra?
Targon borde kanske inte skriva cancerliknelser eftersom det kan finns någon som tar illa upp. Jag vet inte om jag tycker det själv, men det är ju en motivering.

Sedan har jag som vanligt inte alls några problem med att förstå Targons inställning. Han kanske kunde ha valt sina ord bättre, men det kunde verkligen Vitulv också ha gjort
Två fel gör inte ett rätt, men Targon gjorde fortfarande fel. Det där är inget sätt att starta en konstruktiv diskussion.
Det är min åsikt, och jag är väl rätt neutral.

Okej, jag är klar. :gremtongue:
Det här ämnet var bomben, så jag hoppas på en deltrådslåsning.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Deltråd låst och nyckel bortkastad!

Den här deltråden är låst och nyckeln bortkastad. Vill ni mot förmodan fortsätta diskutera så får ni lösa det på någon annan väg, för på forumet hör det inte hemma.

Alla svar i deltråden som har något med Risings ursprungsinlägg att göra kan postas om, men utan provokationer och OT-inlägg.