Nekromanti Frågor igen

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
1) hur stor är eran spelgrupp?

2) Hur vanlgt är det att "normalt folk" känner till alviska ögat?
Jag menar om någon blir iaktagen av en alv, hur stor är då chansen att han vet att det är en alv som iaktar honom?


Och så täkte jag berätta att jag har Kobold varning i min grupp. Vi hade ett spelmöte i helgen och då tog alla rollpersonerna kollektivtsjälvmord(något jag blev väldigt förvånade över). Det var då två som ville spela vulfen respektive kamorf, men de struntade i det och beslöt sig för att spela cirefaliska legoknektar i stället.

Så alla fyra i min grupp började göra en varsin rp och han som var kvällens vär har en lillebor som var väldigt intresserad. Så vi introducerade honom till den ädla konsten att rollspela. Han började göra en cirefalisk legoknekt han med som de andra fyra(det är här kobolden kommer). Han gör en mycket seriös rollperson och lägger ned mycket tid på bakgrund mm. Han skall promt ha en Långyxa vilket jag efter mycket tvekan går med på. Till saken hör att de fick en stridskonst bestående av ett valfritt vapen med teknikerna hugg, kross eller stick och momentspecialicering.

Nu när hans rp är klar har jag konstaterat att han gör minst 10 i skada med sin långyxa, vilket betyder minst en extra skada varje gång. ob4t6+3(långyxa)+ob2t6(grundskada)+ob1t6(stridskonsten)=7t6+3 om han slår alla ettor blir det 10, om han slår medel som är 3,5 blir det 27,5 och om han slår femor blir det 38. Slutsats spelar han inte bra blir det ett stort jävla kobolderi.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
det låter ju ganska trevligt ändå. jag tycker du ska skicka ut dem på ett dödsdömt äventyr (låt inte dem veta det bara) och låt dem röja bäst de vill.

Jag har själv upptäckt att mina spelare börjar bli uttråkade av mina allt för seriösa äventyr (ja de är nybörjare) så jag tänker själv skapa ett röjar äventyr där de får Kobolda sig så mycket de orkar. men det är mest för att få dem att i slutändan lugna ner sig lite och börja ROLLspela./images/icons/dragon.gif
 

Ralf

Veteran
Joined
21 Apr 2002
Messages
15
Om du tycker att dina spelkamrater är koboldiska så ta dö på dem och låt dom spela ett antal karaktärer som du har skapat innan och låt dom spela ett större äventyr med karaktärerna och hävda den som dör har ingen möjlighet att komma med senare med en annan karaktär på så sätt så måste dom spela dessa karaktärer hela äventyret och det kanske får dom att intressera sig för andra yrkesgrupper. Tänk också på att ha bra balans i den gruppen du skapar typ en tjuv en mindre kraftfull magiker en läkare och en "svag" krigare typ en utkastare som är stark och bra på att slåss med nävarna och med ett primitivtvapen typ klubba och slutligen en jägare eller någon annan typ av bågskytt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"2) Hur vanlgt är det att "normalt folk" känner till alviska ögat? Jag menar om någon blir iaktagen av en alv, hur stor är då chansen att han vet att det är en alv som iaktar honom?"

Rätt stor. Om inte annat så antar de flesta att det är alver som tittar på dem om de känner något konstigt. Tänk dig ungefär i stil med ordspråken "I have a bad feeling about this" eller "någon går över din grav" fast fysiskt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Svar och grejer

hur stor är eran spelgrupp?

Den består utav 4 st spelare och 1 spelledare.
5 personer alltså /images/icons/wink.gif


Och så täkte jag berätta att jag har Kobold varning i min grupp. Vi hade ett spelmöte i helgen och då tog alla rollpersonerna kollektivtsjälvmord(något jag blev väldigt förvånade över)

Varför begick dom kollektivt självmord ???
Hur gamla är dom egentligen ? *ser undrande ut*


Det var då två som ville spela vulfen respektive kamorf, men de struntade i det och beslöt sig för att spela cirefaliska legoknektar i stället

Bra. Vulfens och Kamorfer gör sig sällen särskilt bra i spelgrupper (för att inte säga aldrig).


ob4t6+3(långyxa)+ob2t6(grundskada)+ob1t6(stridskonsten)=7t6+3 om han slår alla ettor blir det 10, om han slår medel som är 3,5 blir det 27,5 och om han slår femor blir det 38. Slutsats spelar han inte bra blir det ett stort jävla kobolderi.

Han är stor. Hans vapen är stort, och han vet hur han hanterar det. Så klart det blir en jävla massa ont i slutändan. Däremot så har storyxan sunkigt SI, dessutom så har han ingen sköld vilket innebär att han inte är särskilt bra på att parera.
Men för att ge dig tippset för att ta hand om alla kobolder så gör du så här enkelt:
Anpassa motståndet efter spelarnas kapacitet. Om spelarna tvunget ska kobolda, så ska du tvunget skicka på sjukt hårt motstånd. Desto mer dom kobolder, desto hårdare motstånd.
Ett sista litet tips om att spöa skiten ur spelare:
Kompetente fiende bågskyttar, är fullständigt livsfarliga.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
1. ja du min spelgrupp e biff. jag har ungefär 10 stadiga spelare och 35 ständ ins. jag kan få hur stor grupp som hälst. det som är roligt i min grupp är att tjejerna tar över. ett möte var det 5 tjejer och 4 killar inräknat mig!! jag kan bara ploka folk jag vill ha med.

2 svårigheter står i alvboken.....tror jag. en magiker känner av det asssa väl/images/icons/king.gif
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
1. ja du min spelgrupp e biff. jag har ungefär 10 stadiga spelare och 35 ständ ins. jag kan få hur stor grupp som hälst. det som är roligt i min grupp är att tjejerna tar över. ett möte var det 5 tjejer och 4 killar inräknat mig!! jag kan bara ploka folk jag vill ha med.

2 svårigheter står i alvboken.....tror jag. en magiker känner av det asssa väl/images/icons/king.gif
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag vet inte om jag var otydlig eller nåt. men jag menar att mina spelare INTE vill spela de seriösa rp som jag skapat åt dem och dessutom stoppat in i seriösa äventye. (har hittils inte fölföljt ett enda äventyr) så jag tänkte skapa ett par riktiga kobold rp till dem och sedan låta dem gå lös på allt som de känner för./images/icons/dragon.gif
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Prova och låt spelarna göra sina egna rp. Det är det tråkigaste som finns att ha en rp som någon annan gjort.
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
jag vet detta. därför har jag gett mina spelare fria tyglar (nu när de köpt grundboken). Den ena vet jag håller på med en annorlunda Ghor dvärg. den är Fet slåss med Stridsgissel och har slagsmål specialiserats på Magknuff!/images/icons/devil.gif

hoppas han klarar spela den bara. är det förresten någon om har ett riktigt Kobold äventyr till hands? Jag skulle vara tacksam för detta./images/icons/dragon.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Svar och grejer

"Om spelarna tvunget ska kobolda, så ska du tvunget skicka på sjukt hårt motstånd. Desto mer dom kobolder, desto hårdare motstånd. "

Och då tror du att deras nästa karaktärer blir... vad då? Mindre koboldiska? Då måste de ju skaffa fetare slaktarkaraktärer som klarar av ditt extrema motstånd - en ond cirkel.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Svar och grejer

Och då tror du att deras nästa karaktärer blir... vad då? Mindre koboldiska? Då måste de ju skaffa fetare slaktarkaraktärer som klarar av ditt extrema motstånd - en ond cirkel.

Inte om SL uttryckligen säger att han/hon kommer att anpassa motståndet efter deras karaktärernas bofferförmåga.
På så vis så kommer spelarna att inse att ännu mer koboldiga karaktärer hjälper inte för det relativa motståndet kommer att förbli detsamma.
Oavsett om dom spelar en 250 årig alvisk vapenmästare med dubbla Carwelans och alla sin enheter i 1 stridskonst, eller om dom spelar en halt lam gammal gubbe beväpnad endast med sin trasiga gåkäpp och den värsta andedräkten öster om Rhungsjön, så kommer fortfarande alla eventuella stridssituationer att vara lika utmanande för spelarna.

Så gjorde jag, under ett äventyr då alla fick för sig att spela ûberkaraktärer. Dom tröttnade rätt snabbt, och nästa äventyr så bytta dom från alviska vapenmästare till två st misslor, och en cirefalisk skattjäg.. *host* "Praktisk historiker" som han ville kalla det./images/icons/wink.gif
Å andra sidan så vara aldrig mina spelare inbitna kobolder.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Svar och grejer

Jag själv brukar handskas med kobolder genom att helt enkelt jäklas med dem.

"har du något i speja?"
"vad har du i historia?"
"vad har du i övertala?"
"du presenteras för kungen, vad har du i etikett?"
Osv. Sedan väljer de att lägga mer på andra färdigheter. Många i min grupp har massor i berättarkonst.

Det brukar funka bättre än att bara öka motståndet eftersom inte alla brukar göra uberkobolder. Tänk er hur bra den lärdomskunnige munken känner sig i ett sällskap där alla slaktar tre gubbar i rundan och de hela tiden möter demoner, armeer med vandöda och cirefaliska vapenmästare. Han kommer isåfall bara att göra en krigare precis som de andra nästa gång.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
hur stor är eran spelgrupp?

7-8 spelare.

Din spelare ska få spela sin karaktär. Den är inte koboldisk. Mina spelare vet hur dåligt det är att ha ett tvåhandsvapen. Det är långsamt och tungt och lämnar spelaren öppen för anfall. Han måste vara jäkligt bra för att kunna värja sig från två motståndare. Sedan är det helt naturligt att en jätteyxa gör jätteont OM den träffar. Låt han spela den.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Våld?

Det var ju snablar vad alla måste slåss och vålda hela tiden då?

Skicka på dessa sk. ûberkaraktärer en riktigt tankevärkande deckargåta, en skattjakt som utspelar sig i div bibliotke ... ett livvakt uppdrag av en adelsfröken som för allt i världen INTE vill bli livvaktad eller använd smarta motståndare om det nu måste vara strid hela tiden.

Jag ser inget jobbigt med 3 st Cirefaliska/Alviska vapenmästare ... lite gift, gömda pilbågsskyttar, folk som tar riktig närstrid (utan vapen) etc ... gör striden intressant om det nu msåte slåss inte bara: "jag hugger högt - han parerar - VINIT"

Utan gör striden levande, låt hans höga hugg han gjorde vina i luften så till den milda grad, låt moståndarna greppa tag i armar och ben. Låt dom snurra runt på marken i lerpölarna och försöka greppa tag i varandra.

En medioker men smart Gürd med ett dubbel armborst, lite uppfinningsrikedom och en tam hund var allt det tog för att avväpna mina spelare. Och nu pratar vi om ett snitt FV på uppemot 21-22 på deras primära färdigheter efter 2 avslutade kampanjer.

Sen lurade misslan skjortan av Gürden genom en sång och allt var fint och fixat och alla vart glada..... vad jag menar är att om folk VILL spela ovan nämda vapenmästare - kämpa inte emot. Men gör det inte heller lätt för dom ... nu menar jag inte bättre FV på motståndarna, då blir dom bara glada utan smarta, tänkade motståndare .. ni vet alla knep och trix era spelare brukar ha för sig -- låt deras antagonister ha minst lika många knep och knåp för sig.


IMHO

MvH
Kullendorff
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Svar och grejer

"har du något i speja?"
"vad har du i historia?"
"vad har du i övertala?"
"du presenteras för kungen, vad har du i etikett?"
Osv. Sedan väljer de att lägga mer på andra färdigheter. Många i min grupp har massor i berättarkonst.


Detta har jag redan räknat med och min spelgrupp råkade naturligtvis ut för det under äventyret. Men kobolder har en tendens att trösta sig i det faktumet att dom åtminstonde kan sopa mattan med allt eventuellt motstånd. Om dom inte kan göra det heller, så då blir det som det blev i min spelgrupp.
Efter äventyret så hade endast en av spelarna kvar sin karaktär, resten bytte till saker som ölbryggare, lärd man eller skattjägare.

I nästa äventyr så kunde dom inte slåss särskilt bra, men det gjorde ju ingenting, för jag anpassade ju motståndet.
Således har jag gjort en väldigt fin liten styrning mot en väldigt okoboldig spelgrupp, som består av en liten kasse fina och genomtänkta karaktärer som faktiskt alla är nöjda med.

Sen, att man inte kan göra så hära på alla koboldinfesterade spelgrupper (även fast den koboldism som fanns i min grupp var mer som modenyck) är en annan femma. Spelgrupper skiljer sig ju faktiskt åt. /images/icons/wink.gif
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Angående kobolden

Han var inte den kobold han visade tendenser till. Han använde sin dolk i 9 fall av 10. Visst skalade han en skalle med yxan men det skulle jag också ha gjort i fall jag hade en och kom i samma situation.
 
Top