Vi börjar med det jag tycker är bra
1. Man får placera ut sina poäng på färdighetsgrupper. (För övrigt tycker jag att färdighetsgrupperna kan vara en av de mest underskattade idéerna jag har sett. Riktigt bra gjort)
Sen tar vi det jag inte tycker verkar så bra.
1. Det är förslag på tre olika nivåer av mängd av erfarenhet under kapitlet för erfarenhet. Dessa är kort session, medellång session och lång session. Och det är också beskrivningen på dem. Vad är en "medellång" session? Jag och min spelargrupp hade ingen aning vad jag skulle ge dem.
2. Möjligheten för en karaktär att växa är närapå extremt liten. Och nu pratar jag inte om att låta en bonde höja sitt värde i sjövana eller en munk höja sitt värde i kastvapen, jag pratar om sådant som karaktärerna är bra på, vill göra och därmed vill förbättra. (Svinga svärd för krigaren, kasta magi för den lärde och gömma sig för skuggan).
Alltså, något som du har 4T6 eller högre i. Vi hade en spelare som gjorde fem försök för att öka sitt slagsmål (4T6+2) och inte lyckades en enda gång, dvs såg inte sin karaktär utvecklas överhuvudetaget inom det område som de ville att deras karaktär skulle lyckas i. Detta för att svårigheten att öka färdigheter ökar för varje steg som du har i färdigheten, det är alltså svårare att öka något som du har 3T6 i än något som du har 2T6 i och eftersom det inte är köp-baserat så kan du i teorin spendera evigheter på att försöka öka en färdighet. Och detta är inte bara om du har dålig tur. Eon IV var snälla nog att ta med en sannolikhets-lista i slutet på boken. Låtom oss konsultera denna.
En normal-svår färdighet får vara i exemplet nedan, inte lättlärd eller svårdlärd. (Seriöst, varför är svårlärd ens med? Den kunde lika gärna ha hetat "Lägg aldrig någonsin i den här färdigheten")
4T6, du är bra men inte maxad i färdigheten. Hur många gånger måste jag lägga i erfarenhet i denna, i snitt, för att öka min färdighet till 4T6+1? (Knappt märkbart, vill jag lägga till. Vill man känna "riktigt" character growth ska man ju öka från 4T6 till 5T6.) För att öka från 4T6 till 4T6+1 måste du lägga 7,9 försök och med detta sagt får du 1-3 försök per session ni spelar att spendera på dina färdigheter.
För att öka sin färdighet så det verkligen känns att man har utvecklats (från 4T6 till 5T6) så måste man i snitt försöka cirka 45 gånger (FYRTIOFEM) gånger. Detta är inte okey. Så här idiotsvårt var det inte i Eon III. Att det dessutom är statistisk-baserat innebär att det kan ta långt mycket mer än 45 gånger innan det höjs.
Min husregel som jag förmodligen kommer att använda mig av är att jag kommer låta det kosta lika mycket i poäng att öka en färdighet som tärningspölen man försöker öka till. Tillexempel skulle 4T6+1 till 4T6+2 kosta dig 4 poäng, något man kan samla ihop sig till på 2-3 sessioner. Lättlärd kan sänka kostnaden med 1 poäng och svårlärd kan öka den med 1.
Vad tycker ni andra som har provat eller inte provat det? Låter 45 rullningar för en soldat med 3T6+3 i Styrka rimligt för att öka svård från 4T6 till 5T6? Jag pratar nu inte alls om hur svårt det är att faktiskt bemästra ett svärd, jag pratar om hur snabbt din karaktär kommer att utvecklas och hur viktigt/roligt det är i rollspel att ens karaktär växer under spelets gång.
1. Man får placera ut sina poäng på färdighetsgrupper. (För övrigt tycker jag att färdighetsgrupperna kan vara en av de mest underskattade idéerna jag har sett. Riktigt bra gjort)
Sen tar vi det jag inte tycker verkar så bra.
1. Det är förslag på tre olika nivåer av mängd av erfarenhet under kapitlet för erfarenhet. Dessa är kort session, medellång session och lång session. Och det är också beskrivningen på dem. Vad är en "medellång" session? Jag och min spelargrupp hade ingen aning vad jag skulle ge dem.
2. Möjligheten för en karaktär att växa är närapå extremt liten. Och nu pratar jag inte om att låta en bonde höja sitt värde i sjövana eller en munk höja sitt värde i kastvapen, jag pratar om sådant som karaktärerna är bra på, vill göra och därmed vill förbättra. (Svinga svärd för krigaren, kasta magi för den lärde och gömma sig för skuggan).
Alltså, något som du har 4T6 eller högre i. Vi hade en spelare som gjorde fem försök för att öka sitt slagsmål (4T6+2) och inte lyckades en enda gång, dvs såg inte sin karaktär utvecklas överhuvudetaget inom det område som de ville att deras karaktär skulle lyckas i. Detta för att svårigheten att öka färdigheter ökar för varje steg som du har i färdigheten, det är alltså svårare att öka något som du har 3T6 i än något som du har 2T6 i och eftersom det inte är köp-baserat så kan du i teorin spendera evigheter på att försöka öka en färdighet. Och detta är inte bara om du har dålig tur. Eon IV var snälla nog att ta med en sannolikhets-lista i slutet på boken. Låtom oss konsultera denna.
En normal-svår färdighet får vara i exemplet nedan, inte lättlärd eller svårdlärd. (Seriöst, varför är svårlärd ens med? Den kunde lika gärna ha hetat "Lägg aldrig någonsin i den här färdigheten")
4T6, du är bra men inte maxad i färdigheten. Hur många gånger måste jag lägga i erfarenhet i denna, i snitt, för att öka min färdighet till 4T6+1? (Knappt märkbart, vill jag lägga till. Vill man känna "riktigt" character growth ska man ju öka från 4T6 till 5T6.) För att öka från 4T6 till 4T6+1 måste du lägga 7,9 försök och med detta sagt får du 1-3 försök per session ni spelar att spendera på dina färdigheter.
För att öka sin färdighet så det verkligen känns att man har utvecklats (från 4T6 till 5T6) så måste man i snitt försöka cirka 45 gånger (FYRTIOFEM) gånger. Detta är inte okey. Så här idiotsvårt var det inte i Eon III. Att det dessutom är statistisk-baserat innebär att det kan ta långt mycket mer än 45 gånger innan det höjs.
Min husregel som jag förmodligen kommer att använda mig av är att jag kommer låta det kosta lika mycket i poäng att öka en färdighet som tärningspölen man försöker öka till. Tillexempel skulle 4T6+1 till 4T6+2 kosta dig 4 poäng, något man kan samla ihop sig till på 2-3 sessioner. Lättlärd kan sänka kostnaden med 1 poäng och svårlärd kan öka den med 1.
Vad tycker ni andra som har provat eller inte provat det? Låter 45 rullningar för en soldat med 3T6+3 i Styrka rimligt för att öka svård från 4T6 till 5T6? Jag pratar nu inte alls om hur svårt det är att faktiskt bemästra ett svärd, jag pratar om hur snabbt din karaktär kommer att utvecklas och hur viktigt/roligt det är i rollspel att ens karaktär växer under spelets gång.