Nekromanti Frågor om Ex machina och D6 space

L337

Warrior
Jag har kollat lite på Ex machina och blivit rätt intresserad men jag funderar på några saker om det.
För det första undrar jag om det är ett komplett spel eller är det något sorts supplement för tristat dx?
Sedan undrar jag hur snabbt och smidigt är Tristat d8?

Och så frågan om d6 space:
Har det någon kampanjvärld som går att köpa till eller måste man göra en egen?

Det vore bra om jag kan få svaren senast till den andra mars då jag sticker ifrån stockholm senare under dagen (den andra mars).

Storuggla

Champion
"Jag har kollat lite på Ex machina och blivit rätt intresserad men jag funderar på några saker om det.
För det första undrar jag om det är ett komplett spel eller är det något sorts supplement för tristat dx?
Sedan undrar jag hur snabbt och smidigt är Tristat d8?"

Det är komplett i sig själv, inga andra böcker behövs. Och angående snabbheten... eh, ja. Det tar en liten stund att göra rollpersonen, men väl i spel är tristat d8 snabbt. Det finns bara... en tabell man måste kolla varje strid och den är till råga på allt frivillig. Det stora trubblet är att du måste antingen spela actionfilmsspel eller modda antingen vapenskadorna eller motståndet, då det krävs fyra träffar i huvudet med en magnumrevolver för att Joe Average ska trilla pinn. Så antingen måste lede fi förses med nackdelar som "Weak" eller vad den nu hette eller så måste vapenskadorna skalas om.

"Och så frågan om d6 space:
Har det någon kampanjvärld som går att köpa till eller måste man göra en egen?"

Ingen medföljande värld. I alla fall från West End Games, men man kan ju köpa ett annat bolags!

Storuggla, drick inte mitt vatten

L337

Warrior
Ok, jag köpte iallafall Ex machina idag men när jag tittar i det till min förskräckelse ser jag att det använder hp-nivåer som ligger på uppåt 70, blir inte det jäkligt komplext och långsamt? Visst, man kan leva med % av skadan då man oftast kan skriva upp alla sådana värden innan man börjar spela (för vapen bör ju alltid skada lika, närstrid modifierat av styrka medräknat, om det är så i Ex machina vill säga).

Nightowl

Champion
Fråga? [ANT]

Vänta nu. Att det blir långsamt om fölk tål mycket dunk, det förstår jag (emedan det tar längre tid att slå ned dem i skorna), men varför skulle det bli mer komplicerat? :gremconfused:

Erik, har bara erfarenhet av tristat i mer nischade licenssystem

Storuggla

Champion
"när jag tittar i det till min förskräckelse ser jag att det använder hp-nivåer som ligger på uppåt 70, blir inte det jäkligt komplext och långsamt?"

Ja. Om spelarna struntar i att ta Massive Damage och tockna fördelar. Då blir det segt. Men dina rollpersoner tål massor och den genomsnittlige hejduken har knappast Massive Damage.
Komplext, nej. Segt, ja.

Storuggla, hatt på käpp i månljus

L337

Warrior
Men finns det i sådana fall några sätt man kan öka dödligheten för strid? Jag har inte läst så mycket av boken (bara början...) än men jag har ändå fått en liten inblick i hur reglerna fungerar (tror jag, iallafall en mindre inblick...).
Jag funderar på att om man ändrar i damage percentage tabellen lite bör man kunna göra systemet mer dödligt genom att man dubblerar alla % värden vid skadeslaget, 100% av skadan blir 200% eller något liknande. Jag funderade först på fler steg men det kommer ta sån jäkla tid att räkna ut alla stegen om man köper ett nytt vapen.

Jag stod faktiskt och övervägde mellan att köpa Ex Machina eller Haven: City of violence. Dock vägde din sågning in endel på d då jag tycker det verkar väldigt inkomplett om det inte ens finns regler för närstridsvapen. Fast den stora faktorn att jag inte köpte haven var att det verkade ta skapligt rejält med tid för att räkna ut skada från olika vapen (men Haven: City of violence var faktiskt inte så fult som du påstod, jag tyckte det var rätt snygg designat).

Edit: Finns det någon spelledarskärm till Ex machina? Guardians of order verkar illafall inte ha släppt någon.