Rickard
Urverk speldesign
Sitter och funderar lite om färdigheter.. Jag försöker göra färdigheterna mer generella, ta bort de som är för specifika samt hitta på enkla regler för alla.. Det har kommit upp några saker..
Muta
Vad är en lämplig muta? En dagslön.. Om vi säger i dagsläget, säg 100 kronor/timme för att det ska vara enkelt att räkna.. 800 spänn.. Vad skulle man tänka sig göra för det? Böja lite på vissa regler?
En veckolön? 4000 spänn.. Nu skulle man kanske kunna släppa ut lite känslig information och därmed riskera sitt jobb?
En månadslön? 16 000 kronor.. Här är det nästan upp till personens samvete och behov av pengar som spelar in.. Här kan man börja riskera sitt jobb och kan dessutom få rättliga efterspel om det upptäcks?
Vad tycker ni?
En dagslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (3-4 sm) utan packning och utan besvär?
En veckolön för att kunna slippa förbi stadsvakten (15-20 sm) med märkbart smuggelsgods?
En månadslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (60-80 sm) och vara en känd mördare?
Dessa siffror är enligt EDD (ta ×5 om DoD4-6), där en bonde (enligt grundreglerna) får in 1000 km per år (byteshandel ej inräknat)..
Änterhake
Är detta en nödvändig färdighet? Jag har visserligen inte kastat en änterhake, men hur svårt kan det vara? Dessutom har jag tagit bort Stavhopp (finns numera i Akrobatik) och jag tycker Änterhake är precis lika specialiserad som den färdigheten.. Visserligen är det rätt vettigt att man kan bli bättre i att kasta änterhake..
Massage
Borde inte detta tillhöra Läkekonst? Själv tycker jag det verkar logiskt.. Särskilt som Massage kan läka KP medan Läkekonst mest bara kan snabba på läkningen och förhindra blödning..
För er nyfikna så har jag kommit på följande färdigheter:
<HR NOSHADE COLOR=000000>
Berättarkonst
Kunna fängsla lyssnare. För att kunna berätta historiska händelser så behövs Historia.
Vältalighet (ersätter både Övertala och Förföra)
Förmågan att kunna föra sig väl i tal. Används när man vill charma eller övertyga folk. Kan också användas för att smäda eller hyckla en person så att denne tappar sin koncentration. Denne måste då göra ett färdighetsslag eller SJÄ-slag för att inte påverkas. Misslyckas slaget så får utövaren antingen lika mycket minus som hycklarens Nivå eller så misslyckas färdigheten helt, beroende på situation. (Nivå är ungefär hur bra man slår tärningen)
Kunskapsfärdigheter:
inriktning: drakkunskap, sjökunskap, demonkunskap, andeplanskunskap, armékunskap.
Någorlunda specifika kunskapsområden som de listade färdigheterna inte täcker. Sjökunskap har jag tagit upp i en egen färdighet då den är relativt viktig. (Denna färdighet tog jag härifrån fast jag kommer inte på vem som skrev det)
Teknologi (ersätter bland annat Hantera fällor)
Kunskapen om att bygga saker och ting som borgar, fällor, et cetera.
Teologi:
inriktning: [religion]
Kunskapen om sin egen religion. För andra religioner så krävs ett Svårt slag och Extremt Svårt slag om det gäller små kulter. (Svårt = FV/2, Extremt Svårt = FV/5)
Kreativitet:
inriktning: recitation, diktning, målning, författa, teckning, skulptering, låtskrivning
Denna färdighet innefattar en av alla konstformer som finns.
Retorik
Konsten att kunna föra fram argument trovärdigt vid debatter. Innefattar också kunna hålla tal. Kan användas för att sporra sina lyssnare.
Jaga (ersätter Hantera fällor och är ett snabbare sätt att få mat än Överlevnad)
Kunna gillra snaror, nedlägga ett byte, flå och salta in eller röka det. Säg hur många dagsransoner som eftersträvas och slå slag tills det målet uppfylls. Varje timme Jagandes ger Nivå dagsransoner.
<HR NOSHADE COLOR=000000>
Finns det några färdigheter som ni har kommit på som ni kan dela med er av?
~Precis när [color:448800]Han</font color=448800> skrivit den sista frågan kommer [color:448800]Han</font color=448800> på att det har frågats om det förut
Muta
Vad är en lämplig muta? En dagslön.. Om vi säger i dagsläget, säg 100 kronor/timme för att det ska vara enkelt att räkna.. 800 spänn.. Vad skulle man tänka sig göra för det? Böja lite på vissa regler?
En veckolön? 4000 spänn.. Nu skulle man kanske kunna släppa ut lite känslig information och därmed riskera sitt jobb?
En månadslön? 16 000 kronor.. Här är det nästan upp till personens samvete och behov av pengar som spelar in.. Här kan man börja riskera sitt jobb och kan dessutom få rättliga efterspel om det upptäcks?
Vad tycker ni?
En dagslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (3-4 sm) utan packning och utan besvär?
En veckolön för att kunna slippa förbi stadsvakten (15-20 sm) med märkbart smuggelsgods?
En månadslön för att kunna slippa förbi stadsvakten (60-80 sm) och vara en känd mördare?
Dessa siffror är enligt EDD (ta ×5 om DoD4-6), där en bonde (enligt grundreglerna) får in 1000 km per år (byteshandel ej inräknat)..
Änterhake
Är detta en nödvändig färdighet? Jag har visserligen inte kastat en änterhake, men hur svårt kan det vara? Dessutom har jag tagit bort Stavhopp (finns numera i Akrobatik) och jag tycker Änterhake är precis lika specialiserad som den färdigheten.. Visserligen är det rätt vettigt att man kan bli bättre i att kasta änterhake..
Massage
Borde inte detta tillhöra Läkekonst? Själv tycker jag det verkar logiskt.. Särskilt som Massage kan läka KP medan Läkekonst mest bara kan snabba på läkningen och förhindra blödning..
För er nyfikna så har jag kommit på följande färdigheter:
<HR NOSHADE COLOR=000000>
Berättarkonst
Kunna fängsla lyssnare. För att kunna berätta historiska händelser så behövs Historia.
Vältalighet (ersätter både Övertala och Förföra)
Förmågan att kunna föra sig väl i tal. Används när man vill charma eller övertyga folk. Kan också användas för att smäda eller hyckla en person så att denne tappar sin koncentration. Denne måste då göra ett färdighetsslag eller SJÄ-slag för att inte påverkas. Misslyckas slaget så får utövaren antingen lika mycket minus som hycklarens Nivå eller så misslyckas färdigheten helt, beroende på situation. (Nivå är ungefär hur bra man slår tärningen)
Kunskapsfärdigheter:
inriktning: drakkunskap, sjökunskap, demonkunskap, andeplanskunskap, armékunskap.
Någorlunda specifika kunskapsområden som de listade färdigheterna inte täcker. Sjökunskap har jag tagit upp i en egen färdighet då den är relativt viktig. (Denna färdighet tog jag härifrån fast jag kommer inte på vem som skrev det)
Teknologi (ersätter bland annat Hantera fällor)
Kunskapen om att bygga saker och ting som borgar, fällor, et cetera.
Teologi:
inriktning: [religion]
Kunskapen om sin egen religion. För andra religioner så krävs ett Svårt slag och Extremt Svårt slag om det gäller små kulter. (Svårt = FV/2, Extremt Svårt = FV/5)
Kreativitet:
inriktning: recitation, diktning, målning, författa, teckning, skulptering, låtskrivning
Denna färdighet innefattar en av alla konstformer som finns.
Retorik
Konsten att kunna föra fram argument trovärdigt vid debatter. Innefattar också kunna hålla tal. Kan användas för att sporra sina lyssnare.
Jaga (ersätter Hantera fällor och är ett snabbare sätt att få mat än Överlevnad)
Kunna gillra snaror, nedlägga ett byte, flå och salta in eller röka det. Säg hur många dagsransoner som eftersträvas och slå slag tills det målet uppfylls. Varje timme Jagandes ger Nivå dagsransoner.
<HR NOSHADE COLOR=000000>
Finns det några färdigheter som ni har kommit på som ni kan dela med er av?
~Precis när [color:448800]Han</font color=448800> skrivit den sista frågan kommer [color:448800]Han</font color=448800> på att det har frågats om det förut