PjåtrimKaj;n259325 said:
Tjyvknep
Aktiv: Tjyvknep kommer naturligt till rollpersonen i pressade lägen. Ett sådant tjyvknep gör 1T6 skada och om fienden tar skada får rollpersonen ett frislag mot målet.
_____
Hur tolkar jag det?
1. Är tjyvknepet en automatisk träff? Alltså, behöver inga slag slås för att se hur vida tjyvknepet träffar, utan endast ett skadeslag?
2. Har "i pressade lägen" någon faktiskt innebörd? Är det ett försök till balans för att RP får en automatisk träff, eller är det bara fluff?
1. Inget i förmågan säger att själva tjyvknepet är helt gratis, bara att det kommer naturligt för rollpersonen. Jag får intrycket av att detta bara är ett alternativ till ett vanligt närstridsanfall.
2. Ett "pressat läge" skulle jag säga bara är ett annat ord för strid - vilket normalt sett faktiskt är ett rätt pressat läge
Min tolkning av förmågan är:
Steg 1 - Slå för att träffa med ett närstridsanfall (tjyvknepet)
Steg 2 - Slå skada (1T6)
Steg 3 - Slå för att träffa med frislaget (om skadan gick igenom rustning/annat försvar)
Steg 4 - Slå skada för frislag (detta gör ju dock skada med RPs vanliga vapen-skada)
Det som lockar med förmågan är väl mest att man kan få chans till frislag utan att man behöver göra mer skada än fiendens Smärtgräns.