Det är dags att göra ny karaktär, denna gången en riddare sen min ordensmagiker har blivit alldeles för korrumperad/vandöd för att fortsätta spelas i den civiliserade världen, Yndaros. Vi har en del erfarenhetspoäng, ny karaktärer hoppar in på samma nivå som de gamla, 178 för att vara exakt. Jag sneglar därför och har bestämt mig för att göra en krigare med elityrket pansar. Så till min första fråga/kritik, för att ta yrket ska man ha följande förmågor: dominera, järnnäve eller livvakt, tvåhandskraft, rustmästare. Det är här jag blir lite förbryllad, både dominera och järnnäve låter en annan grundegenskap ersätta träffsäker som förmåga för att slåss. Att ha båda på novisnivå gör ju ingen skillnad. I min mening borde det vara mellan de två man får välja
Sedan har jag givetvis då tittat på tvåhandsfiness och i den står det att den går att kombinera med stångverkan, novisnivån i Stångverkan ökar skadetärningen för spjut och stavar med ett steg. Ska man tolka det som att skadetärningsökningen även gäller för andra vapen, säg att man har ett bastardsvärd, exempelvis. Eller syftar bara tvåhandsfiness på gesäll och mästarnivån i stångverkan?
Sedan har jag även funderat på att slänga in Häxhammare och undrar hur man ska tolka texten i den, krävs det inget tärningsslag för att aktivera kraften?
En sista fundering är huruvida mästarnivån i järnnäve verkligen ska vara aktiv. Känns som man får ganska lite för de 30 poängen om den extra skadan inte går att kombinera med andra aktiva förmågor.
Tack för eventuell input!
Sedan har jag givetvis då tittat på tvåhandsfiness och i den står det att den går att kombinera med stångverkan, novisnivån i Stångverkan ökar skadetärningen för spjut och stavar med ett steg. Ska man tolka det som att skadetärningsökningen även gäller för andra vapen, säg att man har ett bastardsvärd, exempelvis. Eller syftar bara tvåhandsfiness på gesäll och mästarnivån i stångverkan?
Sedan har jag även funderat på att slänga in Häxhammare och undrar hur man ska tolka texten i den, krävs det inget tärningsslag för att aktivera kraften?
En sista fundering är huruvida mästarnivån i järnnäve verkligen ska vara aktiv. Känns som man får ganska lite för de 30 poängen om den extra skadan inte går att kombinera med andra aktiva förmågor.
Tack för eventuell input!