@Platon, dem har isåfall glömt att tilläga att han har alternativ attack. hans attack borde vara "11 alternativt 9 som ignorerar bepansring" vilken attack han gör bestämmer Rollspels ledaren. och för att klargöra, 9 är den som ignorerar, 11 måste tränga sig igenom som vanligt. och kom ihåg också att robust plus bersärk i gesäll inte är bepansring, dem "ignorerar skada"
vilket gör att om du ex, har en Troll som har robust (låt oss ta novis så 1t4), bersärk i gesäll (1t4) och lätt rustning (1t4) och Serex gör 11 attacken så rullas alla tärningar som vanlig (alltså 3t4) t, dock om han gör 9 så rullas bara Bersärk i gesäll (1t4) och robust (1t4).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om jag får gissa på lönnstöt, Mästare i lönnstöt gör att du gör 3t4+1t8 i skada i övertag. för att texten i novis är "...1T4 extra skada, utöver den extra skada som övertaget redan ger" vilket gör att om du är i över tag i novis blir det 2t4,
i gesäll står det ". Rollpersonens lönnstöt gör extra skada (+1T4)" vilket inte specifierar något om novis förmågan vilket kan bara betyda att en extra 1t4 läggs till (vilket gör det nu till 3t4 för annars hade dem lagt till "som i novis nivå men.." istället för "extra +1t4")
Sedan mästare nivå "Rollpersonens lönnstöt gör +1T8 extra skada och åderlåter sitt offer som på gesällnivån..."
visar att det refererar till gesäll nivå vilket bara stryker mitt argument gällande gesäll nivån.
och nu är det dags att vänta att någon från järnringen svarar för att bekräfta
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har jag läst fel tidigare eller har förmågan Runtatuering haft att på gesäll nivå att den återhämtar 1t4 tålighet och inte 1 tålighet per runda?
För att vara helt ärlig, den känns lite underväldigande då i jämförelse med regeneration, och med tanke på Erfarenhets kostnaden dit? liksom kan skaffa regeneration för 15 xp (mörkt blod, sedan regeneration) och då för att en 1t4 som inte ger mig korruption för besväret.
jag förstår att syftet med runtatuering är att den är mer för emergency situationer där du är villig att ta risken att ta på dig korruption för att klara situationen, men då blir novis nivån och mästar nivån förstålig, men gesällen? 1 per runda? känns som en rätt dålig back up plan om du frågar mig.
dock med tanke på att krigare är målgruppen förstår jag det, man har inte så ofta viljekraft som en grej, vilket gör att man oftast har en låg korruptions tröskel. då blir gesäll den som funkar, men dem andra goddamn dangerous.
jag tänker så här, att man ska få tre alternativ, där man får en 1t4, en där det är bara 1, och där man inte använder den alls. för som det står i förmågan får man ju välja om den ska sättas igång eller inte, bör man inte få välja om den ska gå full gear, halvtakt eller inte alls?
ge gärna svar om tankar och ideér på detta. vill gärna höra alternativ.
En ide jag hade var att man har full gear (alltså valet av antingen full effekt, mild effekt eller avstängd) då som en risk, alltså att man rullar 1t4 för vad den ska göra (extra skydd, återhämtning av tålighet eller extra skada) plus 1t4 för korruptionen man ska få. så att det finns en chans att man får bara 1 i korruption, samt 4 i effekten (risk and reward) och vice versa.
(och ursäkta för trippel post i rad, fick precis ett råd att detta är inte så bra att göra från en vän, dock är jag för lat för att ändra det, låt mitt misstag ligga kvar för andra att lära)
Re:edit (jag har nu sonat för mina misstag och gjort det till en long ass post)