guldfink
Hero
I brist på ett geologi-forum, lägger jag mina frågor här. Ni får gärna flytta tråden om den hör hemma någon annanstans.
Jag skriver en äventyrsplats som till stora delar finns under jord. Som nedgång har jag tänkt mig ett slukhål, alternativt en skreva, och jag skulle gärna få en geologs ögon på hur jag tänker att nedgången skapats. Jag tänker så här:
1. En gruva är grävd in i och under ett berg, med en gruvstad på jorden ovanpå.
2. Bredvid gruvorna hålsätts jorden/berget på liknande sätt som termiter bygger bon.
3. En ny gruva grävs fram under termitboet.
Min idé är att det här leder till att marken rasar uppe i gruvstaden och ner i den nya gruvan, eftersom fundamentet däremellan inte är tillräckligt starkt. Frågor:
- Är min idé rimlig ur geologiskt perspektiv?
- Hur påverkar underjordens jordarter/bergarter nedgångens karaktär?
Jag skriver en äventyrsplats som till stora delar finns under jord. Som nedgång har jag tänkt mig ett slukhål, alternativt en skreva, och jag skulle gärna få en geologs ögon på hur jag tänker att nedgången skapats. Jag tänker så här:
1. En gruva är grävd in i och under ett berg, med en gruvstad på jorden ovanpå.
2. Bredvid gruvorna hålsätts jorden/berget på liknande sätt som termiter bygger bon.
3. En ny gruva grävs fram under termitboet.
Min idé är att det här leder till att marken rasar uppe i gruvstaden och ner i den nya gruvan, eftersom fundamentet däremellan inte är tillräckligt starkt. Frågor:
- Är min idé rimlig ur geologiskt perspektiv?
- Hur påverkar underjordens jordarter/bergarter nedgångens karaktär?
Last edited: