Ymir;n313575 said:
En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är.
Det høres ut som en veldig bra filosofi
Men et av "problemene" som vi har er at siden det ikke er noen begrensninger eller skiller på hva "krigeryrker" og "mystikeryrkene", så blir en mystiker omtrent alltid en bedre kriger enn en kriger, og bedre tyv enn en tyv osv.
Ønsker en for eksempel å lage en som er god til å slåss så er det bare til å sette maks erfarenhetspoeng på sverd og skjold, og så velge og være prest eller magiker i stedet for kriger. Og så er det bare å velge bønner/besvergelser som gir deg + på chockslag, pluss i skade og lignende. Og så bønner/besvergelser som du kan bruke på motstanderen når du er forsvarer. Den eneste fordelen en kriger har overfor en mystiker er at han kan begynne med litt større rustning eventuelt våpen når en starter, men det spiller jo minimal rolle, da det ikke er verdens vanskelig å skaffe det rett etter at en har startet å spille. Så siden det ikke er noen skiller, så blir en magiker akkurat like god som en kriger på alle "krigertingene", men blir mye bedre pga alle "boostene" som han kan få ved å bruke bønner/besvergelser. (Og en kan gjøre det samme hvis en for eksempel ønsker å være en annen klasse en kriger)
Men dette var en avsporing, for det har jo ikke noe med den nye magiboken og gjøre, hvis det da ikke finnes noen slags nye "begrensninger" der...
Sånn ellers så er jeg veldig positiv til magiboken! Og jeg synes at uansett om det kommer 5,10 eller 20 aspektbøker så er det bedre enn det gamle systemet hvor det kunne være ca 8 besvergelser i ett aspekt. Det jeg er mer redd for er at lovnaden og presset for å lage så mange aspekter vil ta fokuset, tiden og gleden fra de som skal skrive de, slik at det vil gå ut over andre prosjekter. Det ville være bedre med for eksempel kun de 10 mest populære aspektene, og så en bok om Jargien, Vandøde & Demoner, siste del av Sylfens vrede osv. enn å ha 20 forskjellige aspektbøker.
Ellers håper jeg at de kommer ut som "bundles" i kickstarterne og ikke enkeltvis (feks 3 eller 5 i hver kickstarter?). Det er rett over 220 kr i frakt til Norge, så fraktkostnaden vil jo bli særdeles høy, så kommer de ut enkeltvis så må en jo selvfølgelig bare droppe kickstarterne og så kjøpe de i flere omganger for å få ned frakten noe. Jeg hadde vært glad hvis noen hadde hatt noen innspill til det jeg skrev anngående balansen mellom mystikere og krigere, men i stedet for å spamme tråden her som skal handle om kickstarteren så starter jeg en ny angående det :grin: