Nekromanti Frågor om mmorpg

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har börjat intressera mig för mmorpg. Nu undrar jag om någon vänlig själ vill förklara för mig grunderna i det här. Googlat runt men då är jag aldrig säker på att jag får komplett info.

Vilka är de mest populära/största och vad kännetecknar dessa? Hur skiljer de sig åt? Vilka miljöer utspelar de sig i? För/nackdelar? Vad saknas? Ja… Spåna på. Tacksam för svar.

Big Marco

Läskig
Grunderna i de flesta vanliga MMORPG är: Tidsåtgäng för kraft. Eftersom prenummerationsmodellen är vanligast vill företagen ha kvar dig som kund så länge det går så du betalar så mycket som möjligt (detta är också varför de flesta stora bolag är så enormt emot konceptet att köpa virtuella föremål) - detta innebär att takten som din RP ökar med skall vara precis så nära det icke-tolererbara som möjligt, men samtidigt gäller det att hela tiden trigga det mänskliga psykologiska belöningssystemen för att behålla kunden.

Så - om du skall finnas stort nöje i ett MMORPG krävs det att du har massor av tid. Speciellt om du stressas av de andra deltagarna som alltid verkar ha mer tid än du och som blir mäktigare snabbare. Ungdomar som bara spelar och sover kan kasta in 18h/dygn för att få upp sin RP (eller, överkurs, sin armada av RPer som de spelare med själva - allihopa).

Som tur är finns det alternativ för de som inte har så mycket tid, men som har pengar (alltså raka motsatsen till ungdomarna ovan - vilka saknar pengar men har tid). Där skulle jag säga att Project Entropia ligger långt fram.

Btw - borde du inte ändra Ett fullmatat Starchallenge släpps under 2005. ? ,-)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I see. Intressanta fakta. Men jag undrade lite mer om nån vet:

Vilka är de mest populära/största och vad kännetecknar dessa? Hur skiljer de sig åt? Vilka miljöer utspelar de sig i? För/nackdelar? Vad saknas?

Gällande tagen: Ett fullmatat Starchallenge is ready but may or may not be released är nog helt rätt tag.

Krille

Super Moderator
Ett MMORPG är i princip en sammanslagning av tre saker:

<ul type="square">[*]En chatt.
[*]Ett spel.
[*]En jävla massa folk.[/list]

Svårare än så är det inte. Samtidigt som man chattar med en klase folk online så spelar man ett spel med (eller mot) dem.

Chatt-biten är jättesimpel: man skriver något, en lagom avsnärjd bit folk ser vad du skriver, och skriver något kul tillbaks. Det finns oftast kanaler avgränsade typ inte alls, efter lokala gruppen, lokala området, eller femtielva andra möjligheter.

Spelbiten är oftast något som involverar en rollperson, 3D och en massa upplevlande. Målet med spelbiten är helt enkelt att göra en rollperson och göra den så bra som möjligt. Oftast involverar det en massa bankande av monster, insamlande av erfarenhetspoäng, och därefter levlande med tillhörande fördelning av resurser.

Ja, åsså var det där med en satans massa folk. Att spela Legend of Zelda samtidigt som man pratar på Aftonbladets chatt gör inte Legend of Zelda till ett MMORPG - de andra spelarna behöver också ha sina gubbar med i spelet.

Så där har vi det: ett MMORPG är i grunden ett Legend of Zelda, med en helsickes massa folk som inte bara har sina gubbar med i samma spel som du spelar utan dessutom pratar med dig. Och med snygg 3D-grafik, förstås.

---

MMORPGer är ofta av två sorter: PVP eller PVE. PVP står för Player Versus Player, och går ut på att spelare bankar på varandra. PVE står för Player Versus Environment, och bygger på att spelarna bankar på saker som finns i terrängen. De flesta spel tenderar att vara PVE, med mer eller mindre grad av PVP inbyggd.

---

De jag har spelat i större utsträckning* är:

ROSE Online: Det var rätt enformigt - som många andra östasiatiska MMORPGer så är de högst "grind-fokuserade", det vill säga att man bankar, bankar, bankar och bankar, och på så sätt får erfarenhet för att gå upp i level så att man kan banka ännu mer. Urgulligt, dock. http://www.roseon.com

Earth and Beyond: Det första MMORPGet jag spelade. Ett rymdspel med mycket resande fram och tillbaka, och rätt stor frihet i formgivningen av rymdskeppet. Till skillnad från en klase andra så var utforskande en mycket stor del av spelet, och det fanns en ståry som utvecklades och blev mer och mer häftig allt eftersom spelet fortlöpte. Numera nerlagt, så du får ingen länk. Jag tyckte dock om det och saknar det.

EVE Online: Också ett rymdspel. Det har en förvånansvärt stor spelardriven ekonomi, men för min del lackade det på att man mest spelade ett rymdskepp. Det var helt enkelt för opersonligt, sifferjugglande och o-rollspeligt för min smak. Snyggt som fäen var det dock. http://www.eve-online.com/

World of Warcraft: Alla spelar det. Det är också därför som servrarna blir proppfulla hela tiden, varför det hela tiden startas nya servrar. Rågrindigt, dessvärre, inte lika hemskt som ROSE Online, men inte så långt ifrån. Också begränsat vad gäller gubb-design, men man kan skaffa riddjur. I konstant omarbetning, eftersom designen i spelet inte har hållit i längden. http://www.worldofwarcraft.com/

City of Heroes/City of Villains: Min favvo. Som superhjälte räddar man staden från onda skurkar, som superskurk kämpar man om stadens kontroll. Supergod kontroll över gubbens utseende och grindandet väl dolt i en klase med stårylines och uppdrag. Dessutom funkar fjortisnamnen som Deathgrinder eller Superchick i spelets miljö, så man slipper reta sig på det. Av de båda så är City of Villains min favorit. http://eu.cityofheroes.com

* Dvs mer än en gratis prövotid

Hellzon

Långsamma Vargen
Och nu när Krille har förklarat konceptet så finns det ju gratismmorpg också. Utopia/Planetarion är nog störst, men jag drar några fler. Varning dock: I viss mån får du vad du betalar för:

Cantr II
Undertecknad spelar detta för tillfället. Den stora ballheten ligger i att det just inte finns några NPC:er (förutom djur man kan jaga). Alla firmor/armeer/städer/banker drivs av spelare. Kanske Krille eller Yyy kan elaborera om det även är så i EVE, men jag tror ändock att det är ännu mer spelardrivet än EVE. Åvisstja, det går att spela på svenska (finns en svensk region i spelvärlden, där man "spawnar" om man väljer att spela en svenne).
Det jag verkligen gillar är att man inte behöver gräva ner så mycket tid i det. Det är omgångsbaserat och du ställer in ett projekt som du sen håller på med automagiskt i uppemot en IRL-månad (en av mina gubbs bygger ett hus, vilket lär dra iväg på så lång tid). Tio minuter om dagen räcker gott om du inte har mer och inte blir beroende (som jag).
Settingen är någon slags pseudo förindustriell tid, med spridning in i modern tid (har man tillgång till mycket metall och en himla massa tid kan man slänga ihop en limousin) och stenålder (folk utan tillgång till metall kan göra en massa verktyg av ben från de kaniner de strypt).

Puzzle Pirates
Har för mig att forumets båda "F" (Feuflux och Feliath alltså) spelar detta. Undertecknad har också provat. I princip ränner man omkring i en Monkey Island-inspirerad värld. Speldelen utgörs av att man utmanar varann på svärdsfäktning, ölhävning eller liknande, vilket utkämpas som halvskumma pusselspel (mutationer av tetris respektive othello för de två givna exemplen).
Icke helt gratis dock. För att få köpa de ballare föremålen, kläderna och husen (Inte nödvändiga för spel, dock. Vad jag kunde avgöra ger de bara små fördelar i spelen.) måste man växla in riktiga pengar, som sedan används utöver ingame-valutan.
Nåväl, har man iget emot att bo i ett träskjul och ha samma kläder som man fick när man startade spelet kan det väl vara kul. Ser ni Hellzon kan ni väl hälsa, för då har jag återvänt.

Utopia/Planetarion
Vet inte om samma snubbar ligger bakom båda, men i princip är det samma spel, fast i fantasy- respektive sci-fi-setting. Du äger en provins/en planet (eller var det ett helt system?) och samarbetar med de andra i samma rike/planetsystem som dig om att skicka era soldater/rymdskepp till andra system och sno deras resurser (här tror jag nog Utopia har fler valmöjligheter). Kräver att man plöjer ner sig. Undertecknad hoppade av båda på grund av tidsbrist.

Gunz
Nu suckar Rävnos och Han djupt för att jag nämner detta. :gremgrin: I princip ett deathmatch/CTF first person shooter, med den lilla finessen att man levlar (och det finns separata kanaler för varje 5-levelsintervall, så man blir inte nerplogad av finniga ungar med lvl-50 karaktärer) och köper fetare vapen. Undertecknad fick ett anfall av tröttnad när undertecknad kom till lvl 15 och folk plötsligt använde hacks öppet (spelet är lätthackat eftersom allt spel sker på ens egen dator i nån skum P2P-uppkoppling). Miljön är steampunk/western/wuxia, och det är förbannat kul med ett FPS där man kan kuta på väggar utan att det är något särskilt med det. :gremwink:
Visst ja, ta en titt på forumet. Det är en guldgruva av flames och smädelser mot personalen. Och då hänger jag på RPGnets Tangency ibland, så jag är inte känslig. :gremgrin:

G

Guest

Guest
De jag spelat under betatestande:

Anarchy online,
Vid denna tiden var jag ioförsig väldigt ovan vid mmorpger men det var mäkta kul att köra runt där med en nanovadenuhette av yrket nanovadenuhette, vi satt 5 pers och spelade detta 4 pers i ett rum på 10 kvadrat och spelade det här i typ hela betan, jag var mest arteleri och det var mycket kul.

Maplestory,
Gulligt 2dplattforms mmo som likt andra asiatiska mmos var väldigt mycke dödadödadöda monster, plus i kanten för att det var möjligt att byta material på saker, största nackdelen var att de inte hade implementerat pvp överhuvudtaget och att 25% hackade spelet så att det syntes (folk flög runt med mera).

Spel jag sett andra spela och provspelat.

Acherons call
Mycket intressant spel som hade mycket stor grad av pvp och vad jag minns ingen som helst maxlevel, detta gällde även monster (även om de alltid hade samma level), och skulle man döda något svårt (höglevel karaktär eller monster) kom man i grupp och därmed klarade man av det vilket också är ovanligt i mmorpgn.

Acherons call 2 beta,
Mycket ointressant spel där det enda vettiga var att de som ville kunde dansa eller spela musik synkat utan anstängning, microsoft hade tänkt att de skulle göra ett mmorpg mer som andras mmorpgn än deras mmon.

World of warcraft,
Grind, monster är inte gjorda för att en höglevlad ska ta dem, de är gjorda för att en grupp höglevlade ska ta dem och denna gruppen ska vara exakt 40 pers, och dessutom gillade jag aldrig warcraft förutom ettan och towerdefence.

Förövrigt håller jag på och hjälper till med en mmomotor som några kompisar gör.

Big Marco

Läskig
Det växte inte och genererade "för lite" pengar.

Idag behöver ett prenumerationsspel iaf 70-80k kunder för att generera överskott, givet en acceptabel nivå av support, vidareutveckling, kapacitet och marknadsföring.

Feuflux

omjonasson.se
Hellzon har snackat om Puzzle Pirates. Världens bästa spel. :gremlaugh: Han pratade dock om dubloonservrar men det finns subscriptionservrar också. Där du som i de flesta mmorpgs betalar en månadsavgift (eller vilken tidsperiod du nu binder upp dig på). Om du inte vill betala kan du spela ändå men får inte tillgång till olika saker (t.ex. de bästa svärden). Titta in på servern Midnight nån gång och säg hej till Feuwinkle. Jag och Insignia får väl föreställa forumets piratnördar såvitt jag vet. Länk. Man spelat givetvis pirat då och spelet är uppbyggt av en mängd pussel. När du är ute och seglar och plundrar skepp så kan du t.ex. segla för att ge skeppet fart och då är det ett pussel. Ju bättre du spelar ju mer fart bidrar du med. O.s.v. Annars är det som vilket mmorpg som helst.

Och vad ett mmorpg (massive multiplayer online role playing game) är sa Krille rätt bra. Det är:
Massive multiplayer online: dvs det är massor av spelar som spelar det samtidigt. Online.
Role playing game: det är ett spel och du spelar en roll.
För att ta en lite sämre förklaring.

Vill du inte spela så mycket så finns det alltid folk att bara prata med. Grafikbaserad chat. Det är det som fått mig fast allra mest. Utan allt kul folk jag träffat i puzzle pirates så hade jag slutat spela för länge sen. Spenderar säkert lika mycket tid med att prata med folk som att faktiskt "spela".

Så om du aldrig har spelat nåt mmorpg så måste du kolla in puzzle pirates och kolla upp vad det rör sig om. Verkar det hela vettigt så kan du ju börja bry dig om saker som inte är gratis. Annars är monkey island-spelen msyiga. :gremsmile: