Nekromanti Frågor om Shadowrun och LOTR Rollspel.

Storuggla

Champion
"Är det verkligen så få som har spelat Shadowrun?"

Jag har spelat det två gånger. Reglerna var usla. Sen köpte jag fjärde utgåvan och där har de slagit ner reglerna och smiskat dem tills de ser ut som en karbonkopia på World of Darkness. Så det är väl acceptabelt numer...

"Kanske något nyare av Lord of the Rings(Behöver inte va Svenska ). Vill inte heller ta ett system och "modda" det har jag inte tid med"

Då är det antingen Middle Earth Role Playing från ICE, Lord of the Rings från Decipher eller det som Cubicle 7 ska släppa någon gång i framtiden. Av dess är väl Deciphers bäst, eftersom det inte är Rolemaster och faktiskt finns :gremwink:

Storuggla, svåra val

CapnZapp

Myrmidon
Det var länge sedan något av de båda spel med Tolkien-licens har varit i tryck... De är bägge helt och fullständigt döda.

Licensen är som redan sagt i andra händer. Får se om det blir något...

MERP var en ytligt anpassad lättviktsutgåva av Rolemaster. Visst, de har lagt in raserna i Middle Earth, men magi och örter är ren klassisk fantasy. Känslan som förmedlas av böcker (och filmer) framkommer inte det minsta i MERP (eller Rolemaster, eller HARN).

Decipher lider av väsensskilda problem. Stämningen och mekaniken var överlägset mycket bättre anpassad till Middle Earth. Däremot är spelet rejält brutet. Kör du löst med regler är det inte så mycket ett problem; men ogillar du att behöva husregla och lösa regelfrågor på studs är det oanvändbart.

Jag hade valt Deciphers spel om jag var tvingad starta en LOTR-kampanj i morgon: det är trots allt lättare att bygga om (eller strunta i) regler än att skapa känsla och stämning ur inget.

Zapp

PS. Ingen upplaga av D&D kommer ens i närheten av vad som i mitt tycke krävs för en lyckad LOTR-kampanj. Jag avrekommenderar detta alternativ å det starkaste.

Necross

Swashbuckler
Ubereil said:
Religionen skrivs om tillsammans med allt annat världsrelaterat.
Men orka! Det är förresten inte bara det världsrelaterade jag syftar på, utan hela tanken med att be för att få trollformler. Vad sådant finns i Tolkiens böcker?

Ubereil said:
Om magisystemet inte passar så gör man så att PC's inte får spela magiker och så kör man med någon ad hoc lösning på det hela. Men jag är ingen expert på LotR så jag kan inte säga hur det skiljer sig. Utveckla därför gärna hur du ser LotR's magi, så kan jag nog räkna ut varför du anser att inte D&D passar.
Jag är ingen Tolkien-kännare, men som jag fattar det finns det knappt några vanliga dödliga spellcasters i hans böcker. De enda verkliga trollkarlarna är fem stycken halvgudar (maia) som skickats från gudarna för att hålla koll på Midgård. (Det finns hyllmeter att läsa om detta, börja med t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_%28Middle-earth%29)

Ubereil said:
Cute. Men åter igen, varför mecka så mycket? Vi behöver inte gå in på den diskussionen, men jag tycker iaf det finns åtskilliga andra generella spelsystem som passar bättre för lir i Middle-Earth.

Übereil

Swashbuckler
Necross said:
Men orka! Det är förresten inte bara det världsrelaterade jag syftar på, utan hela tanken med att be för att få trollformler. Vad sådant finns i Tolkiens böcker?
Orka? En gång i tiden var datorer stora som hus och hade kapaciteten av en dålig miniräknare. Ett tal som tog två sekunder att räkna ut krävde två dar för att sättas upp och svaret fick man i form av lite blinkande lampor. Folk orkade hålla på med dessa och tack vare det så kunde man 30 år senare programmera datorer. I bytekod. Och ville man köra ett program så fick man skriva in det rad för rad eftersom det inte fanns några hårddiskar. Detta orkade folk också hålla på med.

Så att skriva om religionssystemet i D&D så det anpassas till Midgård är nog möjligt. Särskilt som det mesta av omskrivningen skulle bestå av att stryka saker (t ex hela Cleric klassen).

Necross said:
Jag är ingen Tolkien-kännare, men som jag fattar det finns det knappt några vanliga dödliga spellcasters i hans böcker. De enda verkliga trollkarlarna är fem stycken halvgudar (maia) som skickats från gudarna för att hålla koll på Midgård. (Det finns hyllmeter att läsa om detta, börja med t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_%28Middle-earth%29)
Då kan man med andra ord även stryka hela Wizard klassen, och om en magiker dyker upp så kör man någon ad hoc "han kan göra det spelledaren säger han kan göra" situation.

Necross said:
Cute. Men åter igen, varför mecka så mycket? Vi behöver inte gå in på den diskussionen, men jag tycker iaf det finns åtskilliga andra generella spelsystem som passar bättre för lir i Middle-Earth.
Det finns det säkert uppenbarligen. Jag bara kommer med förslag eftersom fler alternativ aldrig skadat. Det jag tycker är mest intressant med dina inlägg är inte att du ifrågasätter mitt val (D&D är inte optimalt för LotR, ungefär som inget system är optimalt för något det inte är designat för) utan att du får det att låta som om jag föreslagit D20 Star Wars...

Übereil

Rickard

Urverk speldesign
Siffner said:
Är det verkligen så få som har spelat Shadowrun?
Det enda jag har att säga är att "världen är grymt cool och systemet är grymt jobbigt" och det tyckte jag var rätt meningslöst. Jag hittade dock en tråd som handlar om en persons reflektioner av spelet.

Sedan är det alltid vettigt att googla på rpgnet review [intressant rollspel].

/Han som brukar använda de sökorden innan han frågar om ett spel

Necross

Swashbuckler
Ubereil said:
Necross said:
Orka? En gång i tiden var datorer stora som hus och hade kapaciteten av en dålig miniräknare. Ett tal som tog två sekunder att räkna ut krävde två dar för att sättas upp och svaret fick man i form av lite blinkande lampor. Folk orkade hålla på med dessa och tack vare det så kunde man 30 år senare programmera datorer. I bytekod. Och ville man köra ett program så fick man skriva in det rad för rad eftersom det inte fanns några hårddiskar. Detta orkade folk också hålla på med.

Så att skriva om religionssystemet i D&D så det anpassas till Midgård är nog möjligt. Särskilt som det mesta av omskrivningen skulle bestå av att stryka saker (t ex hela Cleric klassen).
Tack för lektionen. Tyvärr förstod jag inte poängen riktigt. Att om något är görbart så ska man göra det? Istället för att göra något som är enklare, och bättre?

Ubereil said:
Necross said:
Då kan man med andra ord även stryka hela Wizard klassen, och om en magiker dyker upp så kör man någon ad hoc "han kan göra det spelledaren säger han kan göra" situation.
Men vad är det för mening med att ta D&D och strippa bort typ hälften? (alltså all spellcasting) För att inte tala om allt annat i D&D som inte liknar Middle-Earth, som t ex rasernas förmågor.

Ubereil said:
Necross said:
Det finns det säkert uppenbarligen. Jag bara kommer med förslag eftersom fler alternativ aldrig skadat. Det jag tycker är mest intressant med dina inlägg är inte att du ifrågasätter mitt val (D&D är inte optimalt för LotR, ungefär som inget system är optimalt för något det inte är designat för) utan att du får det att låta som om jag föreslagit D20 Star Wars...
Jag håller inte med om att fler alternativ aldrig kan skada. Dåliga alternativ är överflödiga tycker jag.

Och apropå D20 Star Wars så är det ett riktigt bra system, förmodligen bättre än D&D 3.5 för Middle-Earth, om det är Saga Edition du syftar på. Oldtimers "Efter Atlantis" är en low-fantasyversion av det, finns här http://www.hyborien.nu/rollspel.

Übereil

Swashbuckler
Necross said:
Och apropå D20 Star Wars så är det ett riktigt bra system, förmodligen bättre än D&D 3.5 för Middle-Earth, om det är Saga Edition du syftar på.
Så det du säger är att ett Sci Fi system som är byggt på en värld där man lever i rymden, åker runt med rymdskepp och har föremål som bygger på teknologi Midgård inte kommer få på ett antal årtusenden (om någonsin) är bättre lämpat för LotR än ett spel som är baserat på en värld med samma teknologiska nivå som Midgård och som dessutom till viss del är influerat (om än motvilligt) av just LotR?

It all seems so stupid it makes me want to give up but why should I give up when it all seems so stupid...

Übereil

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tänkte bara kort delge mina tankar kring D&D:s olämplighet som system till en SoR-kampanj.

Jag anser för det första att de naturlagar som simuleras av D&D:s regler skiljer sig drastiskt från de som finns i SoR (som ligger betydligt närmare de som styr vår egen verklighet).

För det andra handlar SoR om helt andra saker än de som D&D fokuserar på.

Jag tror (som andra redan varit inne på) att Luke Cranes Burning Wheel (eller t.o.m. ett lätt moddat Mouse Guard) är det allra lämpligaste systemet för en originaltrogen SoR-kampanj.

BW har t.ex. regelmekanik som förklarar hur Boromirs önskan att återupprätta sin förlorade heder låter honom kämpa vidare för att försvara Merry och Pippin, trots mängder av allvarliga skador. Motsvarigheten i D&D är … tja … många hp.

Ulfgeir

Swashbuckler
Länge sedan jag spelade något LoTR. Som andra sagt så finns det ingen nu aktiv licens på spelet.

MERP hade problemet att det regelsystem de använde inte på något vis passade i världen. I MERP hade alla tillgång till magilistor (även om man nog egentligen skulle se dessa som någon sorts inbyggda förmågor istället för magi). Och begränsingar på hur tuff man kunde vara (vilket varenda officielt äventyr sedan fullkomligt ignorerade)

Sedan var alla evinnerliga tabeller klart för mycket.

..
Vad gäller Shadowrun, så är min synpunkt att version 3 var den bästa. Både vad gäller fluff och regler. Jag älskar världen i Shadowrun (särskilt då med dess kopplingar till saker från Earthdawn). Regelsystemet lämnar dock mycket övrigt att önska.

Skall man spela Shadowrun så är det för mycket regler som man behöver. Spelledaren måste ha 100% koll på allt (och reglerna för olika saker som magi, hacka datorer, styra fordon/drones skiljer sig alla från vanliga reglerna... Bortsett från att de ändras för ofta). Som spelare msåte du ha 100% koll på de specialsaker som gäller för just din karaktärstyp.

Saker som de gjorde rätt i 1st edition var att hade du tillräckligt mycket cyber som boostade hur fort du reagerade/rörde dig, så agerade du före motståndaren och kunde då sätta denne ur spel innan motståndarens ens hade reagerat. Balanserat? nope, men där stödde reglerna fluffet. Nu när alla först gör sin första handling, sedan de som har fler handlingar gör dem i tur och ordning så har man tagit bort mycket av det som fluffet indikerade.

Saker de gjort rätt i 4rth edition: inget jag kommer på på rak arm.

Saker de gjort åt helvete fel i alla versioner:
Regler för automateld och för närstrid. De har även haft problem med targetnumbers (i tidigare versioner kunde du få absurt höga svårighetsgrader (och då var det inga skillnader på exempelvis targetnumber 6 och 7 beroende på att man då körde med d6'or). De har ständigt haft problem med sina tärningspölar.

Sedan kan jag inte heller med vad de gjort med cybernetiken i 4rth edition att allt är uppkopplat trådlöst.

Min åsikt om Shadowrun grundar sig på att jag spelledde version 1-3 från början av 1990-talet, sedan spelat version 4.

/Ulfgeir

Regmolar

Swashbuckler
Så det du säger är att ett Sci Fi system som är byggt på en värld där man lever i rymden, åker runt med rymdskepp och har föremål som bygger på teknologi Midgård inte kommer få på ett antal årtusenden (om någonsin) är bättre lämpat för LotR än ett spel som är baserat på en värld med samma teknologiska nivå som Midgård och som dessutom till viss del är influerat (om än motvilligt) av just LotR?
Jag kan ju ha helt fel, men borde inte skillnaden mellan de generiska D20 Rymd och D20 Fantasy i vara princip att det första har extraregler för rymdskepp och det andra extraregler för magi? Principen är ju fortfarande T20 +/- mod ska komma över målvärde... (och magin kan man ju ändå knappast sno från D&D om man ska spela LotR, så det påverkar inte).

D20 Star Wars är en mod på D&D som ska vara bättre (och förhoppningsvis extra bra för Star Wars), alltså ett ombyggt "fantasyssystem" (snarare grottröjarsystem eftersom det är byggt för spelstil snarare än genre). Att hålla kvar de generella förbättringarna och plocka bort rymdskeppen gör det väl knappast sämre anpassat till LotR än originalet?

Det enda potentiella problem jag kan se är att vapenlistorna kommer att fungera dåligt; det är väl det enda som settingändras undantaget nämnda specialregler som är värdelösa i vilket fall (allt om magi i D&D resp. allt om rymdskepp i Star Wars).

Necross

Swashbuckler
Ubereil said:
Necross said:
Och apropå D20 Star Wars så är det ett riktigt bra system, förmodligen bättre än D&D 3.5 för Middle-Earth, om det är Saga Edition du syftar på.

It all seems so stupid it makes me want to give up but why should I give up when it all seems so stupid...

Übereil
Jag syftade på regelsystemet i sig, som det anpassats av Oldtimer.

Übereil

Swashbuckler
@Regnmolar: SW's klasser funkar inte heller. Så du måste skaffa fram en ny föremålslista och skriva dina egna klasser (alternativt modda dom redan existerande klasserna).

Så: i SW så har du grundregelsystemet som du kan använda. I D&D har du grundregelsystemet, ett antal klasser och föremålsarsenalen. Att SW's grundregelsystem är lite bättre väger inte upp att du sedan måste skriva helt egna klasser och skapa helt egna föremål. Det blir två stora steg extra bara för att få lite bättre grundregler.

(Fast det utgår ju ifrån att man strikt inte får använda något från det andra systemet. SW's grundsystem med D&D's klasser och föremål låter ju som den ultimata kombon i sammanhanget.)

(Och för övrigt så känns den här diskussionen som en borderline Thread Hijack.)

Übereil

Necross

Swashbuckler
Ubereil said:
SW's grundsystem med D&D's klasser och föremål låter ju som den ultimata kombon i sammanhanget.)
Vilket alltså (typ) redan är gjort, här http://www.hyborien.nu/rollspel/

Och som sagt, det finns gott om generiska system som man kan använda ganska rakt av - Burning Wheel, BRP och GURPS bara för att nämna några.

Übereil

Swashbuckler
Necross said:
Och som sagt, det finns gott om generiska system som man kan använda ganska rakt av - Burning Wheel, BRP och GURPS bara för att nämna några.
Jag har aldrig sagt emot det...

Übereil

mcwolfe

Veteran
Dante said:
Jag tror (som andra redan varit inne på) att Luke Cranes Burning Wheel (eller t.o.m. ett lätt moddat Mouse Guard) är det allra lämpligaste systemet för en originaltrogen SoR-kampanj.

BW har t.ex. regelmekanik som förklarar hur Boromirs önskan att återupprätta sin förlorade heder låter honom kämpa vidare för att försvara Merry och Pippin, trots mängder av allvarliga skador. Motsvarigheten i D&D är … tja … många hp.
Som kuriosa (fast det är inget jag rekommenderar till orginalpostaren) så finns ett hack som heter Realm Guard, som är ett gratis litet häfte man kan plocka ner som pratar om hur man kan spela LotR med Mouse Guard (åtminstone utifrån ett visst perspektiv)

/McWolfe

mcwolfe

Veteran
Ulfgeir said:
Länge sedan jag spelade något LoTR. Som andra sagt så finns det ingen nu aktiv licens på spelet.

/Ulfgeir
Tjajonej... det beror på vad man menar med aktiv.. Cubicle 7 håller på att utveckla ett nytt LotR-spel under namnet the One Ring, och enligt pressreleasen ska det släppas andra halvan av 2010. Så nej, det är inget som trycks just nu, men licensen som sådan är definitivt på gång.

McWolfe