Rising
Vila i frid
Tjenixen, inom en inte alltför avlägsen framtid (det säger å andra sidan inte så mycket när det kommer från mig) så kommer jag att släppa ner en bomb på det här forumet: Ett inlägg med ett helt och hållet komplett Duellito-stridssystem, med allt från utrustning, vapen, skador och hela skiten. Jag håller just nu på och tecknar serien (!) som illustrerar stridsexemplet i spelet, och jag räknar med att jag kommer att ha en asp-sida klar där man kan provlira strider mot artificiella motståndare. Som ni förstår kan jag alltså redan nu säga att det kommer bli det mest maxade inlägget i forumets historia. Inlägget som får alla andra inlägg att kissa på sig av skräck.
Nå, många svåra problem har redan blivit lösta, men jag har ett par frågor kvar som jag gärna skulle vilja ha svar på:
Vad är egentligen förhållandet mellan rustning och vapen?
Alltså, hur påverkar valet av rustning vilket vapen man själv vill använda?
De flesta rollspel gör så att både rustningar och vapen är tunga, så att man inte riktigt orkar ha på sig den tyngsta rustningen och samtidigt bära det tyngsta vapnet. På så vis får man alltså välja en lite lättare rustning om man vill använda det massivaste vapnet utan minusmodifikationer. Det konstigaste med det systemet är att det gör att stora troll och minotaurer alltid borde vilja slåss så tungt bepansrade som möjligt, eftersom de ju ändå har så det räcker och blir över av styrka, även om de använder det tyngsta vapnet som finns. Nå, även om vi bortser från att troll inte finns i verkligheten, så känns det ändå inte riktigt vettigt i mina ögon.
Hur påverkar ens rustning hur man slåss med sitt vapen? Jag föreställer mig att om man har ett långt krossvapen (stridsgissel, stridshammare) så får man ett enormt övertag om man dessutom är rustad, eftersom rustningen då hjälper krigaren att förhindra motståndarens anfallsmöjligheter, medan om man håller i ett långt vapen som det går att sticka med (tvåhandssvärd, spjut) så påverkas ens stil inte lika mycket om man tar på sig en tung rustning, eftersom man ju använder sitt eget vapen för att hålla motståndaren på avstånd. Det är förstås alltid bra att ha en rustning på sig, men det kanske är extra bra om man vill använda ett tungt, långsamt huggvapen?
Jag tänker mig alltså att om du är lite spinkig, då behöver du en rustning för att bli riktigt trygg medan du använder de stora huggvapnena. Alltså så att en rustning ökar din möjlighet att kunna använda de lite tyngre och svåranvända vapnen, snarare än tvärtom.
Avväpning
Om man möter någon med spjut, går det att ta tag i dennes spjut för att avväpna honom, eller bara för att hålla fast honom medan man slår honom med sitt vapen?
Jag antar att detta är möjligt, men vill gärna veta vad som påverkar en sådan handling.
Blir det lättare att ta tag i motståndarens vapen ju längre vapen man själv har? Blir det enklare om du håller i en värja än om du håller i en kniv? (jag skulle helst vilja dra slutsatsen att det inte spelade någon roll, eftersom det annars gör spjut-mot-spjut-strider så konstiga. Inte blir det väl lättare att ta tag i motståndarens spjut om du själv håller i ett sådant?)
Spelar rustningen någon roll? Om du skall försöka ta tag i en spjutkämpes spjut, skulle du vilja ha en helrustning på dig då, (eftersom den inte ger så många anfallsmöjligheter åt din motståndare) eller är det viktigare att vara så rörlig som möjligt och därför försöka utan någon rustning på kroppen?
Jag fattar att man självklart hellre vill ha en rustning på sig, för att slippa skador, men om vi struntar i stridens helhet och bara tittar på det här enskilda momentet; att ta tag i motståndarens spjut, är det fortfarande bra att ha en rustning på sig?
Att byta vapen mitt under strid
Herr Nils brukar berätta om taktiken att kasta en klubba på motståndaren innan man pucklar på dem med sitt andra vapen. Kastar inte riddarna sina svärd på motståndarna innan de går in med dragna dolkar för att hugga mot de oskyddade delarna på kroppen?
Är det rustningen som gör att man som riddare inte riktigt orkar kasta sitt svärd på motståndaren, eller?
Om man inte har en sköld - vilket vapen är mest fördelaktigt att hålla i nävarna om ens motståndare kastar ett vapen mot dig? Vore ett spjut (som ser till att motståndaren måste stå på långt håll innan han kastar sitt vapen) bättre än ett kortsvärd (som man kanske rent instinktivt väljer att styra undan det framkastade vapnet med, precis som om det vore en vanlig parering)?
Andra fula trix?
Finns det andra fula trix man kan utföra med sitt vapen?
De flesta, såsom fintar och hakningar, kommer att vara inbakade i själva systemet och abstraheras in i grundfundamentet, men det kanske finns andra specialiteter som man bör utforma helt egna regler för?
I Riddle of Steel hittar jag alternativ såsom "bash", "half sword", "stop short" och "hook". Är någon utav dem särskilda vapenregler som går utanför fundamentet för vanlig strid?
/Rising
Nå, många svåra problem har redan blivit lösta, men jag har ett par frågor kvar som jag gärna skulle vilja ha svar på:
Vad är egentligen förhållandet mellan rustning och vapen?
Alltså, hur påverkar valet av rustning vilket vapen man själv vill använda?
De flesta rollspel gör så att både rustningar och vapen är tunga, så att man inte riktigt orkar ha på sig den tyngsta rustningen och samtidigt bära det tyngsta vapnet. På så vis får man alltså välja en lite lättare rustning om man vill använda det massivaste vapnet utan minusmodifikationer. Det konstigaste med det systemet är att det gör att stora troll och minotaurer alltid borde vilja slåss så tungt bepansrade som möjligt, eftersom de ju ändå har så det räcker och blir över av styrka, även om de använder det tyngsta vapnet som finns. Nå, även om vi bortser från att troll inte finns i verkligheten, så känns det ändå inte riktigt vettigt i mina ögon.
Hur påverkar ens rustning hur man slåss med sitt vapen? Jag föreställer mig att om man har ett långt krossvapen (stridsgissel, stridshammare) så får man ett enormt övertag om man dessutom är rustad, eftersom rustningen då hjälper krigaren att förhindra motståndarens anfallsmöjligheter, medan om man håller i ett långt vapen som det går att sticka med (tvåhandssvärd, spjut) så påverkas ens stil inte lika mycket om man tar på sig en tung rustning, eftersom man ju använder sitt eget vapen för att hålla motståndaren på avstånd. Det är förstås alltid bra att ha en rustning på sig, men det kanske är extra bra om man vill använda ett tungt, långsamt huggvapen?
Jag tänker mig alltså att om du är lite spinkig, då behöver du en rustning för att bli riktigt trygg medan du använder de stora huggvapnena. Alltså så att en rustning ökar din möjlighet att kunna använda de lite tyngre och svåranvända vapnen, snarare än tvärtom.
Avväpning
Om man möter någon med spjut, går det att ta tag i dennes spjut för att avväpna honom, eller bara för att hålla fast honom medan man slår honom med sitt vapen?
Jag antar att detta är möjligt, men vill gärna veta vad som påverkar en sådan handling.
Blir det lättare att ta tag i motståndarens vapen ju längre vapen man själv har? Blir det enklare om du håller i en värja än om du håller i en kniv? (jag skulle helst vilja dra slutsatsen att det inte spelade någon roll, eftersom det annars gör spjut-mot-spjut-strider så konstiga. Inte blir det väl lättare att ta tag i motståndarens spjut om du själv håller i ett sådant?)
Spelar rustningen någon roll? Om du skall försöka ta tag i en spjutkämpes spjut, skulle du vilja ha en helrustning på dig då, (eftersom den inte ger så många anfallsmöjligheter åt din motståndare) eller är det viktigare att vara så rörlig som möjligt och därför försöka utan någon rustning på kroppen?
Jag fattar att man självklart hellre vill ha en rustning på sig, för att slippa skador, men om vi struntar i stridens helhet och bara tittar på det här enskilda momentet; att ta tag i motståndarens spjut, är det fortfarande bra att ha en rustning på sig?
Att byta vapen mitt under strid
Herr Nils brukar berätta om taktiken att kasta en klubba på motståndaren innan man pucklar på dem med sitt andra vapen. Kastar inte riddarna sina svärd på motståndarna innan de går in med dragna dolkar för att hugga mot de oskyddade delarna på kroppen?
Är det rustningen som gör att man som riddare inte riktigt orkar kasta sitt svärd på motståndaren, eller?
Om man inte har en sköld - vilket vapen är mest fördelaktigt att hålla i nävarna om ens motståndare kastar ett vapen mot dig? Vore ett spjut (som ser till att motståndaren måste stå på långt håll innan han kastar sitt vapen) bättre än ett kortsvärd (som man kanske rent instinktivt väljer att styra undan det framkastade vapnet med, precis som om det vore en vanlig parering)?
Andra fula trix?
Finns det andra fula trix man kan utföra med sitt vapen?
De flesta, såsom fintar och hakningar, kommer att vara inbakade i själva systemet och abstraheras in i grundfundamentet, men det kanske finns andra specialiteter som man bör utforma helt egna regler för?
I Riddle of Steel hittar jag alternativ såsom "bash", "half sword", "stop short" och "hook". Är någon utav dem särskilda vapenregler som går utanför fundamentet för vanlig strid?
/Rising