Kul, ska se om jag kunna peppa mer!
SPOLIERS för Törnetronen....
Den bästa intron är nog fortfarande regelbokens s. 14-37 (eller 14-69). Sen finns spelardelarna till respektive kampanjbok, i så fall med fokus på inledningarna med historia och bakgrund. Beror på hur sugna spelarna är på att läsa.
Reglerna är, tja, habila tycker jag, och lägger stor vikt vid sådant som är viktigt i spelvärlden, men det finns gott om trådar här om hur brutna de är. Ska man ge kritikerna något är det att det ibland är viktigt att se till reglernas anda istället för deras bokstav, för den kan ibland vara vag. Så visst, finns det en utpräglad power-gamer i gruppen kan det finnas skäl att ta ett snack med denne om hur spelet ska hanteras.
Rollpersoner
En bit in i kampanjen har jag kommit fram till att den garanterat funkar bäst om det finns en stabil bas av ambriska lycksökare i gruppen, säg 3 av 5 eller så. Självklart kan någon RP sticka av och det är viktigt att de har relationer (bra eller dåliga) till spelvärldens fraktioner men man bör helst undvika att ha ett flertal uttalade förkämpar för en grupp med. Skulle det vara så går det bra ändå (vi är där nu), kampanjen erbjuder flera vägar, men det blir enklare, och tror jag roligare om RPna kan förhålla sig öppnare till fler sidor. (Som alltid är det viktigaste så klart att spelarna kan gå åt det håll de vill, men om de står mellan två val så.)
XP och utveckling
Spelet erbjuder som sagt stor möjlighet till karaktärsutveckling. Jag hade dock också hållit igen på antalet xp. Den RP hos oss som samlat ihop mest har nu 205 xp inklusive startnivån jämfört med de 280 som Mörkrets moder har som antagande. Det tycker jag hittills varit en vettig nivå.
Tid
Väktarens vrede tog oss 13 normallånga pass
Häxhammaren 22 pass
Slocknad stjärna 18
Kampanjen
Det är en Järnringen-kampanj. Etablering är A och O! I den bästa av världar: identifiera viktiga SLP i de tre första delarna och fundera på hur RPna ska ges möjligheten att skapa relationer till dem. Exempel är Anadea, Elmendra, Sarvola, Lugander av Galeia, Kullinan av Furia, lite lycksökare från HH, syster Losadra o.s.v.
Det går så klart inte att få med allt men i min erfarenhet kan detta inte göras för mycket utan begränsas bara av SLs prepp. (Sen kommer spelarna alltid strunta i vissa SLP, så klart ok.)
Ett mer handfast tips på set-up: Strunta i "Det förlovade landet" utan börja i Tistla fäste. Det är onödigt komplext och skapar bara frågor och kontinuitetsproblem att börja i Alberetor (som fortfarande är vagt beskrivet). Dra in RPna i någon kortare skattsökarfärd (exempel på äventyrsplatser finns i VV, "Äventyrsplatser" som kom med Monsterkodex, och i Mörkrets moder), kanske låna in element av "Skattletarfeber".
(Parantes: jag ångrar nu att jag aldrig gjorde något av jakten på kvarvarande mörkermästare och deras sökande efter sin försvunna mästare... det hade varit en så cool etablering inför del 3! Det skulle kunna passa in på detta stadiet. Någon häxjägare hyr in RPna i jakten på t.ex. Khenad i Skattletarfeber, så att RPna förstår tillräckligt mycket för att kunna få en aha-upplevelse när de möter Kalthar i SS. Kanske får de vara med och förhöra Kheltran i Tistla fäste. Kanske kan häxjägaren vara Baumelo från "Vilddjurets märke", även om det ändrar premissen för det äventyret.)
Hur som helst, under utfärden lånar man in element från "Det förlovade landet", konkret Järnringens jakt på de två styggelsemärkta. Förslagsvis plockas en alv in som är med i VV. Det ger en fin set-up till "Vilddjurets märke" som följer sen, med en kontakt till Vernam.
Här kan man antingen gå direkt in i VV eller ta "Döda drömmars grav" mellan. Annars funkar det senare ganska bra som set-up till HH. Efter HH hade jag lagt in "I köttet buret" och "Glömda gudars klagan" i valfri ordning, för att till sist landa in i SS.
Tidslinje
Det är ganska otydligt men VV är tänkt att utspela sig sensommaren år 21 (början av året). Sedan ska allt annat hinna hända däremellan innan SS börjar kommande vinter. Det är tight, nästan omöjligt skulle jag säga, så fundera på hur du vill justera den. I de flesta fall kvittar det men i MM görs en poäng av att RPna måste vänta till våren. Där har det en berättarteknisk betydelse eftersom det förklarar varför alla hamnar i Synbar ungefär samtidigt. Så där är bra att landa men allt innan dess kvittar så långt jag kunnat uppfatta.
Lycka till!!