Nekromanti [Frågor] Svärdsspel i Hadarlon.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag håller på att skriva ett äventyr som kommer handla runt svärdsspel i Hadarlon som rubriken antyder.
Men då det fanns ytterst lite information om spelen i Geographica Mundana och Asharien & Soldarn så vänder jag mig till er med mina frågor.

Det finns 32 platser av dom så är 26 inbjudna och dom övriga sex kan vem som helst få. Jag antar att det är någon form av turnering om vilka som får de sex platserna.

Hur många får ställa upp och slåss om dom sex platserna?
Hur lång tid tar den turneringen?
Är det en viloperiod innan spelen börjar?
Hur lång tid är spelen totalt? 1 vecka?
Vad får vinnaren förutom titeln?

Det står att allt som domarna klassar som svärd får användas, skulle man kunna anta att vissa former av kedjevapen får användas?

Jag kommer att ha fler frågor men börjar med dom här.

MaskeradeRosen

Veteran
Det som är härligt med rollspel är att spelledaren kan använda sin fantasi för att fylla i de tomma luckorna, eller t.o.m ändra på detaljer.

Coolt!

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Lejonet Aslan said:
Det som är härligt med rollspel är att spelledaren kan använda sin fantasi för att fylla i de tomma luckorna, eller t.o.m ändra på detaljer.

Coolt!
Jo det är sant men jag gillar att ha fakta som jag kan förändra. Samt att det kan vara skönt att få andras tolkningar på saker för att kunna fundera hur jag ska göra det.

Poseur

Swashbuckler
Svärdsspelen är en mycket trevlig tillställning att spelleda anser jag och en utav de trevligaste att spela med i och omkring också så utan tvekan är det en bra grej att göra.

Men aningen krångligt kan det vara dock. Finns en roman och en hel del inlägg på forumet om ämnet i fråga. Romanen har jag inte läst så kan inte uttrycka mig vidare om det.

Men när jag har spellett svärdsspelen så brukar jag köra något liknande som följer:
Hur många får ställa upp och slåss om dom sex platserna?
Runt ett trettiotal brukar göra upp ordentligt om de där sista platserna när jag spelleder. Det brukar anordnas en mängd dueller och matcher av olika folk runt veckan före själva spelen och då låter jag domarna gå runt och kolla på vilka som kan platsa in. Sedan själva kvalet är med ca 30 pers som fått inbjudan av domarna när de visat upp sig i staden vad de går för och lyckats med någon slags kvalningstest.
Hur lång tid tar den turneringen?
Som sagt, runt en vecka före själva spelen håller kvalen igång.
Är det en viloperiod innan spelen börjar?
Viloperiod och viloperiod, well tillräckligt åtminstone.
Hur lång tid är spelen totalt? 1 vecka?
Jag anser åtminstone att spelen tar en vecka. Några matcher varje dag och avslutas med finalen. Under hela veckan pågår en enorm festival med allt som kan tänkas.
Vad får vinnaren förutom titeln?
Officiellt tror jag att vinnaren får en mängd silver, ett par pund faktiskt. Rätt många pund också, har inte böckerna men ett dussin eller så tror jag.
Men förutom äran att kunna kalla sig Mundanas bästa svärdskämpe under två år så får man komma på gästabud hos hertigen, där konungen och adeln, kyrkan och en hel massa dignitärer är samlade. Visar man sig som en reko kille hos kungen kanske man blir adlad som belöning eller något sådant ( ganska mysfantasy). Skulle kunna tänka mig ett pris också, typ ett schysst svärd eller något liknande. Kanske en rustning eller sköld.

Det står att allt som domarna klassar som svärd får användas, skulle man kunna anta att vissa former av kedjevapen får användas?
Upp till domarna, alltså SL att avgöra vad som är svärd. Men har domarna tråkigt någon dag kan de mycket väl tycka att en binderakhamare är ett svärd.

/Poseur

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jo jag har tänkt lägga en heldel intriger och makt spel bakom det hela så jag tror det kan bli roligt.

Men jag kommer nog göra det lite längre.

Festivalen är två veckor, där första veckan är för att bestämma vilka sex som ska får de sista platserna samt en vecka för de riktiga spelen.

Poseur

Swashbuckler
Det låter riktigt fint.
Två veckor är också som jag ser det, även om den första veckan för mig är en lång förberedelse mer än själva festivalen, sedan blir det en vecka konstant festande.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
32 är ju ett fint antal deltagare också.

32 möts i par och blir 16
16 möts i par och bilr 8
8 möts i par och blir 4
4 möts i par och blir 2
2 möts och en segrare koras.

Ingen behöver slåss mer än fem gånger. Jag förmodar att det är viss skaderisk i turneringen, så det borde vara en bra sak.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
wilper said:
32 är ju ett fint antal deltagare också.

32 möts i par och blir 16
16 möts i par och bilr 8
8 möts i par och blir 4
4 möts i par och blir 2
2 möts och en segrare koras.

Ingen behöver slåss mer än fem gånger. Jag förmodar att det är viss skaderisk i turneringen, så det borde vara en bra sak.
Precis. Det är tills man tappar sitt vapen eller tills någon drar blod. Så allvarligt skadad blir man nog inte.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Poseur said:
Det låter riktigt fint.
Två veckor är också som jag ser det, även om den första veckan för mig är en lång förberedelse mer än själva festivalen, sedan blir det en vecka konstant festande.
Jo precis. Så första veckan så ankommer folk och de kämpar som vill tävla om de sex platserna.

Dag 1: Alla kan anmäla sig för att tävla om det sex platserna.
Dag 2-5: Kan de som ställt upp utmana alla andra som har ställt upp på duell där en domare överser det. Om man förlorar är man utslagen.
Dag 6: Om det dag 5 finns mer än sex kämpar kvar så anordnas det en turnering
Dag 7: Ankommer de inbjudna.
Dag 8: Uppvisningar samt att festivalen börjar.
Dag 9: Börjar turneringen.
Dag 10-12: Fortlöper turneringen.
Dag 13: Får de två återstående kämparna vila.
Dag 14: Är det finalen och en stor fest.

MaskeradeRosen

Veteran
Spider Jerusalem said:
Jo precis. Men första veckan så ankommer folk och de kämpar som vill tävla om sex platserna.
Jag lyckades missa ett ord när jag läste din post första gången och jag blev väldigt förvirrad och rädd. Sen läste jag det igen och lugnade ner mig.

Ymir

Liten kantbaron
I boken dör minst två pers under duellerna...

jag tror Grakka gibbar en, och herr Illric hugger huvudet av en missla.

Så det är lite bloodsport över det, minst sagt. Premissen är givetvis att ingen ska dö, men det händer.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Ymir said:

Så det är lite bloodsport över det, minst sagt. Premissen är givetvis att ingen ska dö, men det händer.
Det som står i Geographica Mundana är att det är slut när någon drar blod. Men det kan man nog modda.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Spider Jerusalem said:
Ymir said:

Det som står i Geographica Mundana är att det är slut när någon drar blod. Men det kan man nog modda.
Det kan ju vara så att första träffen är "perfekt" och huvudet ryker pga det.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Sant, Jag gillar tanken på att det är mer en uppvisning och det slutar när någon drar blod än att det är ett blodigt gladiator spel. Men olyckor händer.

Ymir

Liten kantbaron
Det finns ett detaljerat schema för Svärdsspelen i artiklen om Svärdsspelen av Dan Hörning,från Codex 003 någon gång under kalkolitikum:

Anmälan - 4:e blomstermånad: alla som vill vara med i kvalet måste anmäla sig innan solnedgången denna dag.

Kvalet - 5:e blomstermånad: "I kvalet deltar Ob4T6+20 relativt okända svärdskämpar (fast man kan ju tänka sig att nån berömd som inte blivit inbjuden av politiska skäl ställer upp tex, Ymirs anm). "I första omgången är det så många matcher att det ska finnas antingen 64, 32 eller 16 deltagare kvar i andra omgången. Dessa fortsätter sedan möta varandra i utslagsmatcher till dess att åtta återstår. När det bara är åtta kvar kommer fyra av dessa automatiskt kvala vidare till svärdsspelen, medan fyra av dem (detta lottas av domarna) måste möte varandra för att få fram de sex personer som ska få kvala vidare".

Hertigens gästabud (kvällen 5:e blomstermånad): "Alla som är inbjudna samt de som lyckats kvala plus alla viktiga rikskonungatrogna adelsmän i Soldarn (fast någon kommer säkert saknas om man kör med realistiska befolkningssiffror, Hadarlon bör då ha 5-10000 invånare) kommer att infinna sig på detta gästabud".

Vilodag (6:e blomstermånad): "Denna dag är avsedd för vila, främst för att de beryktade kämpar som deltar i svärdsspelen inte ska vara plågade av bakfylla när de fäktas".

Själva svärdsspelen (7:e blomstermånad): Round one! Fight!

Hela svärdsspelen, officiellt, resolvas alltså på 4 dagar, och fajjting sker bara under två av dessa.

Reglerna är som följer:

- Tre utvalda domare har domsrätt över spelen; Hadarlons borgmästare verkar ofta vara en av dem, domarna måste vara eniga för att en dom ska äga laga kraft

- Hertigen av Hadarlon kan förbjuda en enskild deltagare att vara med i spelen. Detta gör han sällan.
- Rikskonungen kan tillåta att en person deltar eller hoppar in i spelen när som helst (i min kampanj gjorde jag en grej av detta när Drunoks stolta, obstinata och inte alltför etikettmedvetna drottning, raunprinsessan Bortaï , krävde att hennes förkämpe Karangar skulle få delta, och att det var skandal att han inte blivit inbjuden). Om detta sker blir spelordningen givetvis helt förvrängd, men det är domarnas problem.

- Vilka som bjuds in till spelet avgörs av hertigen i samråd med domarna, men kungen har givetvis strängat att dra i här (och drottningen borde också ha det, imo). Den som vann förra gången samt tvåan blir alltid inbjudna (om de inte är totala nidingar, presumably, min anm. igen).

- Varje kamp utkämpas till någon tappar sitt vapen eller till första blodet. Kämparna får inte bära rustning, och de får bara medföra -ett- svärd av valfri sort. Domarna avgör vad som är svärd och inte. (I romanen ökar domarna under turneringens gång blodvitesbegränsningen till två och senare tre gånger iirc, så det blir mer bloodsport av det, till publikens stora förtjusning).

- Det är en enkel utslagsturningering där vinnaren i varje kamp går vidare, till dess att bara sex deltagare återstår (jag är inte säker på vad som menas med det där sista, det var så länge sedan jag läste romanen).

Vad vinnaren får framgår inte i artikeln, men jag tror det framgått annorstädes (i romanen om inte annat), och att det var en summa som var helt absurd och fullständigt out of touch med Mundanas ekonomi; med andra ord kan man lika gärna hitta på en egen och rimligare belöning till sin kampanj.

Officiella vinnare historiskt är:
2961: Maskerad cirefalisk klingmästare
2963: Riddar Falc från Consaber
2865: Rhazcom Manziir

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Planen är inte heller att RP's ska vinna eller ens deltaga om dom nu inte själva vill det.
Utan snarare att spela maktspelet som pågår i bakgrunden med alla intriger som finns.

Ymir

Liten kantbaron
Då borde du nog läsa romanen egentligen, den är full av uppslag på sådana intriger. Problemet är att den är dålig...rolig, ja, men dålig...på det här pinsamma sättet...

Så jag ska anstränga min hjärna och se om jag kan komma på några uppslag som finns eller inte finns i boken:

Det finns två primära konflikter i Soldarn som båda spelar roll i handlingen, den ena är konflikten mellan kungen och hertig Amirro. Så mycket görs kanske inte av denna, men herr Ilric, som visst står under Amirro somehow, springer runt och är ond hursomhaver. Jag tror man hade kunnat bygga mer på denna konflikt, och ha klara motsättningar, eller för den delen subtil osämja, mellan kungatrogna och Amirrotrogna riddare under spelene. Intressant vore om man kunde få in cirefalierna somehow, eftersom cirefalier är ganska väl representerade bland deltagarna i spelen; kanske har Melorion subtilt stöttat hertig Amirro för att underminera den soldiska kronan, eller något?

Sen finns det en konflikt mellan Daaktro och Samoritro, som i romanen mest tar isg uttryck i att tex Forgald Notharg attackerar Skymningsväktaren, nån ganska intetsägande soldisk religiös figur. Jag skulle gjort denna konflikt intressantare genom att dels göra jargierna mindre batshit crazy, dels låta det finnas en förföljd Daaktroende minoritet i Soldarn. Man kan också låta Drunoks drottning som jag länkade till ovan, eller någon annan drunokisk dignitär som folk inte bara kan spotta på (Bortaï har Uriangkathais armëer i ryggen, andra kan ha något annat, med realistisk demografi borde Drunok vara mäktigare än Soldarn så...) finnas representerad; detta gör konflikten intressantare för att Drunok är ett Daaktroende rike, men som presumably står på mycket bättre fot med Soldarn än vad Jargien gör. Drunokierna blir då en slags middle ground som kan medla, eller utnyttjas, av båda sidor i konflikten. Daaktroende jargiska dignitärer vid svärdsspelen kanske förväntar sig att drunokierna tar deras parti, och Forgald Nothargs dåd har befläckat Drunoks förtroende i soldiernas ögon, men Jargien är ju ett hot mot Drunok på många sätt; hade man inte hellre velat närma sig Soldarn? Det kan bli intressanta intriger av det där, -särskilt- om kampanjen, som min gjorde när jag sl:ade svärdsspelen, somehow fokuserar på drunokierna.

Man kan också tänka sig att svärdsspelen, som många festivaler irl i äldre tid, är ett sånt här tillfälle där normer, genus- och klassklyftor i någon mån luckras upp, och folk får en unik möjlighet att umgås mer otvunget under några dagar. Det kan leda till alla möjliga intressanta situationer och teman.

Om man väljer att köra på en så absurd prissumma som föreligger officiellt kanske någon planerar att stjäla den? Soldarn är fullt av adelsmän som behöver pengar till sitt inbördeskrig.

Hadarlon har också ett bibliotek som tillhör Den skimrande vägen, Upplysningens brödraskap eller vad det nu var; huvudpersonens i romanen far är nån gammal akademikerkuf som där hittar oroväckande hints om mörkret.

I min kampanj använde jag kamorfer somehow, jag kommer inte ihåg exakt varför, om det kanske hade med biblioteket ovan att göra, jag tror det. Men de var typ i Hadarlon och agerade observatörer i det fördolda, man hade kunnat hitta på alla möjliga mer eller mindre absurda förklaringar till det. Kanske en kamorf rentav vill ställa upp i svärdsspelen? Den borde nog ha något bisarrt ulterior motive med det isåfall, dock.

Min kampanjs svärdsspel utspelade sig sedan inbördeskriget i Soldarn egentligen tagit slut (jag tror det var 2971 eller något), men det fanns rester av det i form av osämja, och i synnerhet ett missnöje bland Soldarns alver som ansåg sig ha blivit allmänt abused under kriget. Flera alver ställde upp i svärdsspelen, men deras lojaliteter varierade en del; nån var i lag med cirefalierna (learamalver med Dwyrydd Coley i spetsen), andra patrioter från Soldarns och Sunaris alvstäder, en var en exotisk halvalv från Mûhad.

Den andra händelsen vid denna tid var ett gryende krig i Västmark, vars furste Voloch och hans syster Esmeralda försökte blidka de uråldriga cthulhuoida träskgudarna för att motstå en hotande tirakisk invasion från Kiaz. I detta syfte behövde de royal blood, så de konspirerade med sanarialverna i Talon (som inte ville se Kiaz öka i makt direkt) och kidnappade Drunoks drottning medan hon fortfarande var i krokarna. Det var väl ett klassiskt damsel in distress-tema at face value, och rollpersonerna (drunokiska ädlingar) reagerade helt klart därefter och ställde till en jääävla scen i Soldarn, men det fanns en liten twist; Esmeralda behövde inte på något vis -offra- drottning Bortaï, utan bara låta henne droppa lite blod i ett heligt vattendrag och förmå henne att av (mer eller mindre) egen fri vilja åkalla träskgudarna (eller vad de nu var). Men det hela kom försent; rollpersonerna och några frivilliga soldiska riddare (Herr Ivian blir alltid så sjukt bra i mina kampanjer, han lyckas somehow vara skitdryg utan att vara dryg...) hade redan ställt till kaos i Rampor förklädda till ett teatersällskap (Herr Ivian spelade sig själv <3), och tirakerna hade redan börjat invadera från bergen. Men detta är en helt annan historia.

Jag kan spåna lite mer senare kanske, om det är av intresse...det finns sååå mycket man borde kunna hitta på här.

sirfrog

Warrior
Ymir said:
Wat.

Jag vill minnas att jag råkade klyva skallen på min motståndare med min kraggbarbar, och förlorade mot en annan spelare för att jag fumlade och tappade mitt svärd. Det vart några komplikationer, men jag minns inte allt.

Hjalle

Swashbuckler
Av de i förväg inbjudna tycker jag att ett större antal bör bjudas in från institutioner (soldiska ätter, ordnar, ashariska jarladömen, cirefaliska svärdsskolor och ätter etc) som av tradition alltid skickar en representant. Spånar man kring Svärdsspelens uppkomst kan man ju anta att det börjat som något slags tornerspel, med representanter från ett antal soldiska ätter. Av tradition tycker jag att de "ursprungliga ätterna" alltid ska garanteras varsin kombattant.

Samt, om man på något sätt vill maxa intrigmöjligheterna, att det just rör sig om inbjudningar att själva skicka en representant - inte inbjudningar direkt till svärdskämpar. Så det blir mer "kära Drunoks kungahus, vi bjuder härmed in er att skicka en snubbe Ni anser lämplig att delta i vårt svärdsspel". Feta intriger från början. Vem blir vald?

/Hjalle