Nekromanti Frågor under läsningen

Rickard

Urverk speldesign
Frågan är väl om det är så smart att ställa alla frågor i ett inlägg då vissa kanske kommer ta upp mer plats och därmed mörka ner de andra.. Nåja.. Ett antal frågor dök upp i mitt huvud medan jag läste regelboken.

1. Varför heter Det Blå Kejsardömet "Det <U>[color:blue]blå</font color=blue></U> Kejsardömet"? Varför blå?

2. Är skägg vanligt? Hur rakar man sig? Rakar kvinnor ben och/eller armhålor (kanske inte faunkvinnor då)?

3. Tegelpannor.. Hur görs de i Pangaia?

4. Termaliskt badhus.. Samma bad för män och kvinnor?

5. Hur stor yta åkermark behövs det för att försörja en stad (eller per 1000 invånare)? Rätt bra att veta om man ska beskriva omgivningen..

6. Vad är kittelflickare (s. 81)? En flickkittlare vet jag däremot vad det är..

7. Vad är koffernaglar (s. 154)?

8. Hur vanligt är det med kärleksrelationer mellan människor och fauner? Eller med människor/tritoner för den delen..

<CENTER><TABLE WIDTH=80%><TR><TD>Flickan föll på knä vid den döde mannen och begravde sitt ansikte i den gamle mannens bröst. Hon tittade upp med tårfyllda ögon mot männen som dödade hennes farfar.
"N-n-ni mördade min farfar! Hur ska jag nu klara mig? Vad ska jag nu äta?"
"Din farfar."
</TD></TR></TABLE></CENTER>

cernael

Warrior
6. Vad är kittelflickare (s. 81)? En flickkittlare vet jag däremot vad det är..
En person som reparerar kittlar och andra husgeråd. Jag är inte säker, men jag har för mig att de brukar vara kringresande...typ zigenare, tattare, fauner(? Jag är inte så insatt i Gondica) eller Tuatha'an (?) i Wheel of Time...

8. Hur vanligt är det med kärleksrelationer mellan människor och fauner? Eller med människor/tritoner för den delen..
Tror inte att det är särskilt vanligt...ungefär i samma klass som tidelag, tror jag...

/Cernael san

Hybris

Veteran
2: Troligtvis med rakkniv, detta fanns redan under bronsåldern och användes tills rakbladet tog över. Rakkniven var ett statusföremål som visade mannens sociala tillhörighet. Rika mäns knivar var ofta rikligt utsmyckade med inläggningar i ädelmetall. Ofta var handtaget format som ett djurhuvud. De var i ett metallstycke och hade inte träskaft. Fattigare delar av samhället kan ha använt sig av flintaavslag som faktiskt är upp till tjugo gånger vassare än det bästa rakblad. (Skalpeller av obsidan ( vulkaniskt glas) används fortfarande vid delikata opperationer av ögon.) Obsidan har samma sammansättning som flinta och kan ge avslag vilka kan användas för att dess vassa egg.

3: Tegel formas i träformar som sedan soltorkas och bränns i ugnar.

7 :Koffernaglar är det "träpinnar" som sitter runt master på skepp. De används i huvudsak för att fästa tampar och trossar på skepp vid. De kan även lossas och användas som batonger.

Rosen

Myrmidon
Hoppar över ett par av frågorna då andra redan har gett uttömmande svar.

1. Varför heter Det Blå Kejsardömet "Det blå Kejsardömet"? Varför blå?

Anledningen är rätt odramatisk; det gamla Blå Kejsardömets flagga var blå. Antagligen var det en heraldisk färg för grundarens ätt el dyl.

2. Är skägg vanligt? Hur rakar man sig? Rakar kvinnor ben och/eller armhålor (kanske inte faunkvinnor då)?

Vanligt? Tja, sådär... Det är nog vanligare med slätrakat, eller mustasch och bar haka, men de som har skägg är noga med att hålla det jämnt och ansat och fint; buskiga skägg ses som rätt sluskigt och ovårdat. Man gör det med rakkniv, som Hybris säger.
Kvinnor brukar inte raka sig svjv - och med termaliernas klädsel är ben och armhålor ändå inget som man visar offentligt. Fauner putsar och trimmar förstås sin benpäls, men rakade faunben skulle de nog bara tycka såg bisarrt ut.

4. Termaliskt badhus.. Samma bad för män och kvinnor?

Termalier är rätt pryda av sig, så man badar separat. Däremot kan det väl finnas skilda avdelningar i ett och samma badhus.
(När vi skrev 'Dödens färg är grön' gjorde Nightowl iofs Fotóikos badhus som en bassäng avskild på mitten av ett litet staket som var ganska lätt att titta över eller under, men man utgår från att religiösa pilgrimmer inte försöker tjuvkika på varandra. Med vanliga stadsbor kan det vara en annan femma.)

5. Hur stor yta åkermark behövs det för att försörja en stad (eller per 1000 invånare)? Rätt bra att veta om man ska beskriva omgivningen..

Um... Ingen aning, men jag har för mig att det finns resources på nätet som tar upp just sånt där.

Om man läser "kärleksrelationer" som "sexuella relationer" - det är inte i samma klass som tidelag (det är ju ändå viss skillnad på en faun och ett får) men bland termalier ses det som "onaturligt" och inget som anständigt folk ska syssla med; tror knappast att någon församling skulle gå med på att ha ett blandäktenskap i deras tempel. Om en människa och en nåntingannat av motsatta kön går runt tillsammans ute på stan kan det börja viskas rykten om dem också.
Fast om man inte bryr sig om att vara "anständigt folk" så spelar det ju mindre roll; Vidonias storstäder har gott om bordeller och skumma lönnkrogar där det förmodligen förekommer artblandat kuckelimuck i hörnen.
Och så kan ju de andra arterna, och andra mänskliga kulturer, ha en annan syn på saken än termalierna. Faunerna ser det nog mest som en kul variant (om man nu inte störs av de där hårlösa benen) - iaf som en harmlös sådan eftersom det ändå inte kan bli några barn.

--
Åke

Rickard

Urverk speldesign
Tackar (allihop) för svaren

"Om man läser "kärleksrelationer" som 'sexuella relationer' /.../ bland termalier ses det som 'onaturligt' och inget som anständigt folk ska syssla med;"
Ungefär som homosexualitet (IRL, om det skiljer nu skulle skilja sig från Gondica)?

Får tacka *bockar* för alla svar.. 8 av 8 frågor.. Inte illa.. Om man bortser från 5:an, då.. Som tack så svarar jag på den själv.. Kom på att jag faktiskt hade en fil på datorn som tog upp info. om städer.. /images/icons/blush.gif

"At the medieval level of technology, a square mile of settled land (including requisite roads, villages and towns) will support 180 people."

Intressant läsning och ni kan tacka IE för att den sparar ner adressen i html-filen..
http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

<CENTER>De döda sjunger sina egna vaggvisor.</CENTER>

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Termalier är rätt pryda av sig, så man badar separat. Däremot kan det väl finnas skilda avdelningar i ett och samma badhus.
(När vi skrev 'Dödens färg är grön' gjorde Nightowl iofs Fotóikos badhus som en bassäng avskild på mitten av ett litet staket som var ganska lätt att titta över eller under, men man utgår från att religiösa pilgrimmer inte försöker tjuvkika på varandra. Med vanliga stadsbor kan det vara en annan femma.)

<hr></blockquote>

1, För akademiker-geeks: Läs Norbert Elias' Myten om civilisationsprocessen.

2, Här har vi ett typiskt exempel på hur storyns krav krockar med världens. Det fanns en rollperson som av helt andra skäl än prydhet inte vill bli sedd naken. Det fanns en annan rollperson som gärna skulle glo på nakna fruntimmer.

Om det är OMÖJLIGT att titta på det motsatta könet försöker de inte ens. Om det är FÖR ENKELT blir deras försök inte intressanta. Alltså, möjligt att tjuvkika om man ANSTRÄNGER sig.

Som Rosen säger var konstruktionen ganska rimlig med tanke på de flesta badares grundinställning, men ett helt öppet bad (här är vi minsann så rena i tanke, ord och gärning att vi inte bryr oss om sådana saker) eller ett helt avskilt bad (Theos förbjude att någon skulle kunna se en kvinnas anklar!) hade också varit möjligt. Men jag tyckte det som fanns var mest praktiskt för att möjliggöra vissa val från rollpersonernas sida.

Bara som en liten vink.

Nightowl, slätrakade sig igår för första gången sedan Rosens bröllop. Det var... två år sedan, typ.

cernael

Warrior
Om man läser "kärleksrelationer" som "sexuella relationer" - det är inte i samma klass som tidelag (det är ju ändå viss skillnad på en faun och ett får)
Jag menade inte att man skulle se det som samma sak, bara att det skulle vara lika vanligt. Jag tänkte enligt följande: Å ena sidan är de sapienter, så de är inte lika...ehh...främmande som djur, men å andra sidan har de talförmåga, så de kan avslöja en på ett helt annat sätt...

/Cernael san