Nekromanti Frågor

Mask_UBBT

Hero
"Jo, det ser onekligen ut som att titeln blir på tyska eller englska"

Tyska, Tyska!/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif

/Mask- Gammal östtysk

Mask_UBBT

Hero
"men ett utökat recenserande av hobbyrollspel vore _mycket_ bra "

Tja, Krilles Kvalitetstämpel är väl det närmsta man kommer idag...
Annars skulle man väl egentligen kunna anordna någonting mindre presigefyllt utan större problem... Här på rollspel.nu, kanske?

FFF

Veteran
Re: Svenska, såklart!

Hur erfaren är du vad gäller att skriva och släppa rollspel? Kanske lite oförskämd fråga, men ändå...
Det är absolut inte oförskämt att fråga.
Det måste väl erkännas att jag innan detta bara skrivit rollspel för privat bruk så att säga. Samtidigt är jag väl medveten om prisbilden(jag har medverkat vid tryckandet av en kamrats skrifter för något år sedan).

Att det kräver mycket arbete är väl ganska uppenbart bara man hinner lämna stadiet i vilket man planerar.
Jag har arbetat med det här ett halvår nu och har än så länge bara skrivit något enstaka kapital av det slutgiltiga spelet trots att jag lagt ned en hel del arbete på det.

FFF

Veteran
Det är ju rimligtvis ganska långt tills det är aktuellt.
När jag började för ett halvår sedan så frågade jag några kamrater som kunde tänka sig att göra det när jag ansåg det nödvändigt, förhoppningsvis så är de väl intresserade då också.

Mask_UBBT

Hero

Ok, jag ville bara försäkra mej om att du visste vad du gav dej in på...

Personligen gjhorde jag misstaget att börja Högst upp, och jag kan bara säga att det är ett långt fall om man inte är redo att slutföra arbetet.../images/icons/crazy.gif

entomophobiac

Low Prep High Play
Å andra sidan har jag fått intrycket av att många yngre(15-16) gör hobbyrollspel och att de antagligen inte skulle kunna ta det på ett bra sätt om någon äldre sågade något de lagt ner väldigt mycket tid på.

En bra recensent behöver inte befara att "skada" någon. Det ska alltid finnas bra och dåliga saker i en recension och alltid ett fokus på det som är udda för att någon ska vilja läsa recensionen. Det låter som alldeles för subjektivt skrivande - men allt skrivande är subjektivt...

Själv tycker jag idén är otroligt bra eftersom jag själv plitar med otaliga hobbyprojekt som verkligen behöver utomstående kritik. Så om bara någon kan ta sig an att sätta upp en rutin för att recensera så skulle jag reklamföra mina spel med en gång!

Mask_UBBT

Hero
"Själv tycker jag idén är otroligt bra eftersom jag själv plitar med otaliga hobbyprojekt som verkligen behöver utomstående kritik. Så om bara någon kan ta sig an att sätta upp en rutin för att recensera så skulle jag reklamföra mina spel med en gång! "

Det är nog det här som skulle vara det stora problemet...
Om någon skulle åta sej detta, skulle det ju finnas en gigantisk klump av redan skrivna rollspel som toligtvis skulle dränka resencenten på fyra minuter..

entomophobiac

Low Prep High Play

Det finns ingen egentlig mening med att skriva på engelska,

Jo, det finns det absolut. Det övar upp och nyanserar ditt språkanvändande. Läs och jämför med språket i komersiella Amerikanska rollspel, se filmer utan Subtitles, läs böcker på Engelska och skriv så mycket att du kräks - efter ett tag kommer du lära dig mer och mer av språket. Det handlar om att försöka komma upp i en sådan takt att du kan använda båda språk. Men, ja, detta tar hutlös tid.

Själv kan jag aldrig nog poängtera hur nyttigt det är att skriva sitt första stora, seriösa, projekt på Engelska. Mitt projekt (för tillfället inte representerat på nätet) har tagit fem-sex år att färdigställa och det är långt ifrån språkligt välpolerat - men jag blir otroligt nöjd varje gång jag jämför det med de tidigare utkasten. Det går verkligen att se hur mycket ens språk utvecklas.

Dessutom skrev jag för några månader på mitt första skribentkontrakt som erkänner min medverkan i ett komersiellt Amerikanskt rollspel - detta hade varit omöjligt om jag inte bättrat på min Engelska.

Så, skriv på vilket språk du vill, men om du väljer Engelska så kommer det inte bli några mästerverk till en början om du inte redan är otroligt duktig på språket.

Skuggvarg

Hero
Okej. Då är det bara för oss att vänta, och för dig att jobba, och så får vi se vad resultatet blir. Kan du inte ge oss en liten teaser då?

/Skuggvarg - nu rejält nyfiken

Mask_UBBT

Hero

"Jo, det finns det absolut. Det övar upp och nyanserar ditt språkanvändande"

Jao, det stämmer ju, men det var inte så jag menade...
Rollspelet i sej vinner ingenting på att det skrivs på engelska... Det var det ja menade...

entomophobiac

Low Prep High Play

Rollspelet i sej vinner ingenting på att det skrivs på engelska...

Det håller jag faktiskt inte heller med om... Åtminstone i mitt fall har det varit i det närmaste omöjligt att få tag i testspelare här på forumet eftersom det är så många som letar efter folk. Visst smalt intresse har jag fått, men så fort jag lärde känna lite Kanadensare och Amerikaner så var det inte längre något problem. Nu har jag minst två hela spelgrupper som mer än gärna speltestar mitt material - båda i Nordamerika.

Snow

Swashbuckler
Man kan lätt filtrera bort 90% av dem som skräp först. Få är nog intresserade av en vettig analys av burkkig och diverse andra inte så allvarligt menade spel. Om en fjortonåring skriver sitt första spel blir han nog sågad av iallafall mig. Det som behövs där är snarare någon slags bollplank som kan uppmuntra och hjälpa, inte resencera för att upplysa en utomstående.

Jag vet att det finns fler spel som är värda att spelas som inte har stämpel. De som inte klarar sig riktigt ända fram till Krilles stämpel kan ändå få något slags erkännande för sitt arbete. Stämpeln är väldigt binär och dessutom har ju inte Krille all tid i världen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Varför denna överfokusering på Kvalitetsstämpeln?

Personligen har jag ingen aning om vilka projekt som fått den och jag är inte heller det minsta intresserad av det. Jag vill läsa information och tycke om ett rollspel - inte höra motivation till en prisbelöning.

Självklart kan det vara ett tecken att ett spel är bra, men en motivation är sällan särskilt uttömmande.

Krille

Super Moderator
"Stämpeln är väldigt binär och dessutom har ju inte Krille all tid i världen."

Dessutom är det inte särskilt många rollspel som nomineras eller som jag ens uppmärksammar. Den är inte heller till för att betygsätta spel, utan för att fungera som en morot för att konstruktörerna ska färdigställa spelet.

Mask_UBBT

Hero
"Få är nog intresserade av en vettig analys av burkkig och diverse andra inte så allvarligt menade spel"

Burkkrig är enligt mej det bästa amatörspelet på rollspel.nu...

Snow

Swashbuckler
Det är sant, helt rätt. Stämpel ser jag bara som ett ganska bra bevis på att rollspelet har kvalitet, inte ett bevis på att jag skulle gilla spelet. Men man tittar gärna närmare på dem. I en perfekt värld hade det såklart varit bra med recensioner på alla rollspel som folk producerar men tyvärr saknas det en massa saker för det, tid och ork tex. Någonstans skall man börja. Exempelvis genom att bläddra igenom alla spel här på rollspel.nu och resencera de som verkar lovande.

Mask_UBBT

Hero
"Den är inte heller till för att betygsätta spel, utan för att fungera som en morot för att konstruktörerna ska färdigställa spelet."

Och det fyller ganska väl sin funktion.../images/icons/wink.gif

Snow

Swashbuckler
ok, jag tar tillbaka... det jag egentligen menade var att ett spel som man själv kan kolla över på fem minuter inte är värt någon recension. Fast nu ser jag att burkkrig är på 47 sidor och inte bara består av vapen, yrken, färdigheter och stridsregler.

Mask_UBBT

Hero
Jag förstår vad du menar, jag tänkte bara smyga in att Burkkrig faktiskt är det enda spel på rollspel.nu som jag verkligen spelat, helt enketl eftersom det verkade så jävla kul när jag läste igenom det./images/icons/laugh.gif

Fast vad gäller kvalititeintyg är jag mer inne på en stämpel som ska uppnås, inte en recention...

INTE Krilles stämpel, utan helt enkelt en stämpel som visar att spelet når ett spelbart standard och fyller sitt syfte... typ...

FFF

Veteran
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.
Jag vill inte ge ifrån mig något jag kan göra bättre.
Kanske om några månader?

Kanske lägger jag upp något av mina färdigskrivna projekt innan det.
Vi får se.