Nekromanti Frågor

Mike Mc Kenzie

Veteran
Hallå alla.
Har nyss köpt Western, och har inte hunnit läsa så mycket...
Men är det så att spelarna helt fritt ska få välja Ålder, Längd och Vikt, utan att det påverkar nåt. Eller är det någogn regel jag har missat?

Erkki

Veteran
Japp! Men det skall ju finnas någon form av logik i valen. Rollpersonen bör inte vara över 30 i förhållande till det antal poäng rollpersonen får att dela ut på sina färdigheter i början. Jag vet att det på rollspel.com skall finnas regler för hur man gör äldre rollpersoner.

Om man vill ha med slumpen så fanns det regler för detta i gamla western, 17+1T6 tror jag. Där fanns även intrikata regler för längd och vikt, men i o m den nya utgåvan är inte dessa aktuella.

E.

Mike Mc Kenzie

Veteran
Tack för tipsen!

Jo, jag ska nog ändå inte tillåta gamla rollpersoner, jag har en del dåliga erfarenheter angående det från andra rollspel... Min spelare tar inte rollspel sådär jätteseriöst...

Längd och vikt får spelarna välja fritt då eller, med utgångspunkt från styrka och fysik?

Erkki

Veteran
Det finns inga direkta regler rörande längd och vikt. Men att den bestäms utifrån styrka, fysik eller annan relevant grundegenskap kan vara rimlig.

E.