Nekromanti Från 5e PHB/DMG/MM

chrull

Stockholm Kartell
En samlingstråd med försläpp grejjer angående 5e.

Som typ den här mycket problematiska sidan från PH:

Hon har ju inget skägg!

Arfert

Facit
Hon har förmodligen en Merkur 34C.
chrull said:
Att påstå att en dvärgkvinna skulle raka sig med något som kallas för Säkerhetshyvel är löjligt. Hon använder MINST en rakkniv. Men antagligen kör hon på en yxa. Eller så har de uppfunnit något slags sandpappersrakmaskin de använder. Men det låter mer gnomiskt.
gorillotaur said:
En dvärgkvinna rakar sig genom att gå in i närstrid med orcher och nästan låta sig bli träffad.

anth

Vetefan
Bah! Att en dvärgkvinna rakar av sitt skägg är ungefär lika troligt som att en halfling rakar fötterna. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För liten näsa och jättekonstig pose. Gillar inte heller axelklaffarna.
chrull said:
Händerna ser små ut och jag tycker hon ser för ren och hel ut för att vara erfaren krigare men för bitter ut fär att vara nyrekryt :D
Men det här är ren nitpicking.

Staffan

Myrmidon
Själv gillar jag tieflings i grunden, men är lite hipster då jag föredrar dem som de var från början i Planescape: vagt "planetouched" och påverkade av livet på de yttre planen. I senare Planescape-böcker blev de mer definierade som människor med ett visst mått av fiend-anlag, men mindre än 50%. Det var fortfarande rätt mycket variation på dem - i Planewalker's Handbook fanns en tabell man kunde slå på för att få fiend-liknande drag, t ex svans, horn, eller svaveldoft. Det fanns alltså ingen enhetlig look för tieflings. Det var även på det stadiet som aasimar och genasi dök upp (människor med visst mått av anlag från celestials eller elementarvarelser, oftast genies).

Sedan kom 3e och gjorde både tieflings, aasimar, och genasi till mer "jordbundna" inslag - i Forgotten Realms var de relativt vanliga i Mulhorand, pga direktkontakt med panteonet. I 4e blev tieflings slutligen en mer standardiserad ras med bastanta horn och svansar, rött skinn, och var en egen ras snarare en en korsning. 5e verkar, tyvärr, hålla sig till 4e-modellen på tieflings.

chrull

Stockholm Kartell
Lista på klasser och subklasser från PH:
Barbarian: A barbarian picks a primal path that reflects the nature of the character's rage. The two options in the Player's Handbook are the Path of the Berserker and the Path of the Totem Warrior. The berserker fights with an implacable fury, while the totem warrior channels the magic of beasts to augment his or her rage.
Bard: Each bard is inspired by a college—a loose affiliation of like-minded bards who share lore, stories, and performances. The Player's Handbook presents the College of Lore, which focuses on knowledge and performance, and the College of Valor, which focuses on inspiring bravery on the battlefield.
Cleric: Cleric domains reflect the nature of the gods and shape the magic a character wields. The domains in the Player's Handbook are Knowledge, Life, Light, Nature, Tempest, Trickery, and War.
Druid: A druid joins a circle—one of a number of loose alliances of like-minded druids who share similar outlooks on nature, balance, and the way of druidic magic. The Circle of the Land allows a druid to select a type of terrain from which he or she draws magic. The Circle of the Moon augments a druid's ability to transform into various beasts.
Fighter: All fighters select a martial archetype that reflects a specific approach to combat. The Champion is a mighty warrior who scores deadly critical hits in combat. The Battle Master is a flexible, cunning tactician. The Eldritch Knight masters magic that allows him or her to protect allies and devastate foes.
Monk: A monk commits to a monastic tradition, defined by a specific form of martial arts that helps channel and shape the use of ki energy. The Way of the Open Hand augments a monk's unarmed strikes and allows mastery of the deadly quivering palm technique. The Way of Shadow turns a monk into a stealthy warrior who manipulates darkness to confuse and confound enemies. The Way of the Four Elements allows a monk to channel ki into spells and blasts of elemental energy.
Paladin: All paladins take an oath—a pledge to a code of conduct that guides their lives and shapes their abilities. The Oath of Devotion binds a paladin to the ideal of justice, virtue, and order. The Oath of the Ancients pledges a paladin to protect the natural world and preserve hope across the land. The Oath of Vengeance turns a paladin into a deadly avenger who seeks out and punishes wrongdoers.
Ranger: A ranger selects an archetype that reflects his or her ideals and relationship to nature. The Hunter stands guard in the wilderness, stopping threats before they can menace civilization. The Beast Master cultivates a powerful bond to creatures, fighting alongside them to bring down enemies.
Rogue: A rogue selects a roguish archetype that reflects his or her approach to crime and chicanery. The Thief is an evasive, sneaky trickster. The Assassin is a focused and quiet killer. The Arcane Trickster uses enchantment and illusion magic to enact his or her schemes.
Sorcerer: A sorcerer's magic arises from a sorcerous origin—the event, ancestry, or quirk of fate that gifted the character with power. The Draconic Bloodline reflects a sorcerer's distant dragon ancestry, and grants powers that reflect a dragon's nature. Wild Magic imbues a sorcerer with the energy of raw chaos, producing unpredictable results from his or her magic.
Warlock: A warlock's patron shapes this class's power. The Archfey grants beguiling magic useful for trickery and quick escapes. The Fiend imparts the power of destructive fire and diabolic resistance. The mysterious Great Old One grants telepathic abilities and chilling glimpses into the nature of the multiverse.
Wizard: A wizard selects an arcane tradition—the specific approach to the study of magic that shapes his or her outlook and talents. Though many traditions exist, the Player's Handbook focuses on the established schools of D&D magic—Abjuration, Conjuration, Divination, Enchantment, Evocation, Illusion, Necromancy, and Transmutation.
Bolongo said:
En del gamla klasser är nu subklasser. Det tilltalar min känsla för effektivitet. :)

chrull

Stockholm Kartell
SAMTLIGA feats från PH, att listan är så pass kort gör mig glad:
  • Alert
  • Athlete
  • Actor
  • Charger
  • Crossbow Expert
  • Defensive Duelist
  • Dual Wielder
  • Dungeon Delver
  • Durable
  • Elemental Adept
  • Grappler
  • Great Weapon Master
  • Healer
  • Heavily Armored
  • Heavy Armor Master
  • Inspiring Leader
  • Keen Mind
  • Lightly Armored
  • Linguist
  • Lucky
  • Mage Slayer
  • Magic Initiate
  • Martial Adept
  • Medium Armor Master
  • Mobile
  • Moderately Armored
  • Mounted Combatant
  • Observant
  • Polearm Master
  • Resilient
  • Ritual Caster
  • Savage Attacker
  • Sentinel
  • Sharpshooter
  • Shield Master
  • Skilled
  • Skulker
  • Spell Sniper
  • Tavern Brawler
  • Tough
  • War Caster
  • Weapon Master

chrull

Stockholm Kartell
Jag hoppas förövrigt att Crossbow Expert och Polearm Master är något speciellt för de vapnen (snabbare laddning på Crossbow, extra reach eller trip eller så på Polearm?) och inte bara är +1 på att träffa eller något annat tråkigt.
chrull said:
Och att Weapon Master typ är "du får +2 på att träffa med en speciell vapentyp, men -1 på alla andra"

Necross

Swashbuckler
chrull;n37172 said:
Lista på klasser och subklasser från PH:
Och *splash* där störtdök mitt intresse för 5E, som har varit jättehögt tills nu. Jag blir så otroligt avtänd av subklasser, arketyper, etiketter och allt annat sånt här jävla trams. Jag vet att andra känner tvärtom, men jag tycker bara sånt här gör spelet begränsat och icke-kreativt. Återigen är vi i den trista "Vicken build kör du?"-jargongen. "Hej! Jag heter Olle och jag är en Ranger Guardian of Owl´s Laser Guard Hero Ninja Extra Deluxe".
CapnZapp said:
Jag finner det väldigt naivt att tro dnd inte skulle sälja dussintals splatbooks och tusentals optningsalternativ på oss...

Gillar du inte den biten är och förblir ditt alternativ att säga "PHB only"...
chrull said:
Men det går ju inte att säga PHB only när problemet redan finns i PHB...
Necross said:
Precis som chrull sa: Det är redan i PHB tydligen.

anth

Vetefan
Necross;n37248 said:
Och *splash* där störtdök mitt intresse för 5E, som har varit jättehögt tills nu. Jag blir så otroligt avtänd av subklasser, arketyper, etiketter och allt annat sånt här jävla trams. Jag vet att andra känner tvärtom, men jag tycker bara sånt här gör spelet begränsat och icke-kreativt. Återigen är vi i den trista "Vicken build kör du?"-jargongen. "Hej! Jag heter Olle och jag är en Ranger Guardian of Owl´s Laser Guard Hero Ninja Extra Deluxe".
Jag förstår inte hur du resonerar. I princip är det samma klasser som i 3E, men de populäraste prestige classerna har nu blivit egna sub classes ( som totem warrior, eldritch knight, arcane trickster, ).
Om man inte tycker om dem är det väl bara att husregla bort dem?
5E bygger ju på att man tar de bitar man tycker om och tar bort de bitar man inte tycker om - att då säga att det finns bitar i 5E som man inte tycker om och att man därför inte vill spela det, låter som att man missuppfattat vad 5E går ut på.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n37351 said:
Jag förstår inte hur du resonerar. I princip är det samma klasser som i 3E, men de populäraste prestige classerna har nu blivit egna sub classes ( som totem warrior, eldritch knight, arcane trickster, ).
"I princip är det ... som i 3E" är väl tillräckligt för att det inte ska vara svårt att förstå resonemanget? Gillar man inte mängden klasser, prestigeklasser i 3E så är det väl inte så konstigt att man inte gillar tanken på dem i 5E?

5E bygger ju på att man tar de bitar man tycker om och tar bort de bitar man inte tycker om - att då säga att det finns bitar i 5E som man inte tycker om och att man därför inte vill spela det, låter som att man missuppfattat vad 5E går ut på.
3E var fruktansvärt bökigt att husregla i om man ville behålla det som 3E gick ut på: att kunna just bygga sin rollperson på 1000 olika sätt. Eftersom de flesta dessutom använde sig av SRD och inte böcker när de gjorde sina rollpersoner funkade det inte ens att säga "vi kör bara med saker från PH och DMG".

Jag förstår Necross helt. Tanken på att någon spelar en Eldritch Knight 3/Oath of Vengence Paladin 2/Cleric of War 2 för att alla vet att det är så man får högst AC, instant combat heals och fortfarande kan göra +2d12 extra holy-skada med sitt tvåhandssvärd och dessutom ha advantage på alla attackslag mot onda varelser gör att mitt intresse för att spela 5E är nere på nästan 0 igen.
Bolongo said:
Multiklassning kommer inte att funka likadant som i 3e.
chrull said:
Bolongo said:
Nej, hur skulle det kunna göra det? Alla vet ju att det var ett av de största systemfelen i 3an.

Nu har jag inte i minnet exakt hur det är planerat för 5an, men Mearls skrev någon artikel om det som visade att han förstod problemet.

Necross

Swashbuckler
anth;n37351 said:
Chrull svarade ju i princip i mitt ställe här, men jag tycker det är konstigt hur du inte kan förstå hur jag resonerar. Det känns mycket svårare att husregla bort saker än husregla in saker. Charmen med ett spel som D&D är ju att man kan snacka om grejorna på nätet, dela erfarenheter, spela med nya spelare som har samma referensramar etc. Och om man då som DM husreglar bort en massa för att man tycker det är lökigt eller inte passar in i settingen framstår man för många som en torrboll.

Ja, jag har tydligen missuppfattat vad 5E är. Jag trodde att ett av huvudsyftena var att tillfredställa alla typer av D&D-lir, alla smakriktningar och editioner. Då borde man väl göra grundreglerna supercleana, inte så här?
Bolongo said:
Grundreglerna är supercleana. De heter Basic D&D och har mycket färre klasser.
Necross said:
Jag menade alltså att även grundklasserna i PHB borde gjorts cleanare.
Bolongo said:
Jaha, en smaksak alltså.

Själv gillar jag att man har intressanta alternativ utan att behöva multiklassa, och att hela prestigeklass-konceptet kan skrotas.
Oldtimer said:
Prestigeklasser kommer att komma i 5E, enligt Mike Mearls. Han gillar dem skarpt. :)
Bolongo said:
Urrk. Okej, om de kan hålla hårdare på att de måste motiveras narrativt, och tona ned deras power, så kanske...