anth;n38625 said:
För att svara på min egen fråga i en annan tråd: om Vancian magic är borta och clerics och wizards använder magi ungefär som sorcerers gjorde i 3E/PF - hur kommer då sorcerers att fungera i 5E?
De kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner.
Det finns 2 subclasses.
Den ena subclassen fungerar som den gamla prestige classen
Dragon Disciple
Den andra subclassen är en wild mage som funnits i olika splatbooks sedan Tome of Magic i ADnD2E:
2E
3E
4E*
*Wild Mage i 4E var faktiskt en sorcerer-variant, så på så sätt kan man väl säga att den liknar sorcerer i 4E.
Skulle du kunna utvecka detta närmare?
[Sorcerers] "kommer inte alls att fungera som i tidigare versioner". Men länken för Dragon Disciple säger mig en klassisk 3E "Sorwiz" fast med två levlars spellcasting utbytta mot att få bli en drake. För mitt otränade öga är/var det en klass som fungerar exakt som tidigare sorcerers, fast med vingar? (Så hur är 5E-sorcern "inte alls som innan"?)
(Dessutom: har inte 3E-dragondisciplen bizarra förkunskapskrav som närmast garanterar en icke-optad karaktär?)
---
Wild Mages var genuint coola och unika på den gamla goda 2E tiden då man "fick" vara obalanserad... men i alla moderna versioner associerar jag wild mage med ett stort "jaså" - visst får man slå en tärning, men enda betydelsen är att man ibland är lite vassare, ibland lite sämre.
Men att svängningarna aldrig tillåts vara tillräckligt vilda (=obalanserade) för att rättfärdiga bristen på förutsägbarhet. Ur ett optiningsperspektiv är det en oförlåtlig nackdel att inte kunna lita på sina krafter, att inte kunna räkna med att de håller måttet. För att stå ut med nesan av helt intorkad kraft behöver jag chansen till verkligen omkullkastande kraft, av sådan magnitud att det aldrig tillåts.
Att spela en Wild mage som ena gången kastar spells på dubbla leveln (kasta Wish på level 9!) och andra gången inte kan fisa fram nånting alls, då har man åtminstone inte slösat bort pappret som kassen är skriven på... ;-)
Men här och nu är frågan: är inte en 5E-sorc baserad på wild mages som sorcen var innan, fast med lite dipp och lite high?
Tack för mig