Nu sitter jag här igen, med några olika spelvärldar som jag skulle vilja spelleda eller spela i. Nobilis, Etherscope och Coriolis, plus ett par jag börjat fundera på själv. Jag har en känsla av att jag vill spela i dem. Det är en känsla jag ibland får när jag läser om eller ser bilder från olika spelvärldar.
Det som hindrar mig från att dra igång kampanjer är att jag egentligen inte vet hur jag ska ta mig från "jag vill spel/leda" till konkret spel. Jag borde naturligtvis ha lärt mig vid det här laget, har ju spelat några år ändå.
Vad brukar hindra mig? Först och främst har jag en inbyggd blockering mot dålig räls. Det är jättelätt att skriva dåliga rälsade äventyr där spelarna gäspar sig igenom actionscener som kulminerar i en slutbossfajt. Sedan har jag svårt att komma på plots som inte är dåligt rälsade - och så kommer jag sällan på bra SLP:er som kan växa och utvecklas, det blir lite för mycket oneshotvillains. För att inte tala om ingångar i ett äventyr...
Hur gör ni? Jag vet att en del av er inte alls börjar med världen på det här sättet utan snarare börjar med spelstil eller genre. Jag vet att för en del är det bara att improvisera och köra på, så blir det bra.
Men hur gör ni andra? Finns det knep att ta till? Vart börjar ni, vilka vägar tar ni från känsla till konkret kampanj?
Det som hindrar mig från att dra igång kampanjer är att jag egentligen inte vet hur jag ska ta mig från "jag vill spel/leda" till konkret spel. Jag borde naturligtvis ha lärt mig vid det här laget, har ju spelat några år ändå.
Vad brukar hindra mig? Först och främst har jag en inbyggd blockering mot dålig räls. Det är jättelätt att skriva dåliga rälsade äventyr där spelarna gäspar sig igenom actionscener som kulminerar i en slutbossfajt. Sedan har jag svårt att komma på plots som inte är dåligt rälsade - och så kommer jag sällan på bra SLP:er som kan växa och utvecklas, det blir lite för mycket oneshotvillains. För att inte tala om ingångar i ett äventyr...
Hur gör ni? Jag vet att en del av er inte alls börjar med världen på det här sättet utan snarare börjar med spelstil eller genre. Jag vet att för en del är det bara att improvisera och köra på, så blir det bra.
Men hur gör ni andra? Finns det knep att ta till? Vart börjar ni, vilka vägar tar ni från känsla till konkret kampanj?