Nekromanti Från KTH till Järfälla

Übereil

Swashbuckler
Ni 08:or har säkerligen bättre koll på kollektivtrafiken i Stockholm än jag har. Så om man vill ta sig från KTH till Järfälla, vad tar man då? Buss? Tunnelbana?

Notera att jag ska göra resan på Onsdag.

Übereil, som undrar hur Academic Works kan tro att Järfälla ingår i "centrala Stockholm"

Organ

Out of time, out of mind
Enligt reseplanerarfunktionen som finns på SLs hemsida så tar du tunnelbanan till T-centralen där du byter till pendeltåget mot Kungsängen. Det hela ska ta lite över en halvtimme.

/Anders, störtdiggar SLs reseplanerare

Ki-ai

Warrior
Var i Järfälla skall du? Barkarby är en kvart från centralen....såååå off ligger vi inte :gremlaugh:

sl.se och skriva i start och stopp är gyllene, räddar dagen...varje dag

Ki-ai

Warrior
Eller så går du till Karlberg som ligger närmare, både att gå till, och när du sedan skall åka

Organ

Out of time, out of mind
Om man ska gå från KTH är Karlbergs station klart att föredra. Om man däremot tänker sig att åka komunalt så tror jag att det är bättre att åka till centralen. Det finns i alla fall fler alternativa vägar dit.

/Anders

anth

Vetefan
Übereil said:
En kvart plus halvtimmen att gå från KTH till centralen... :gremsmile:

Übereil
Om du ändå kommer att åka pendeltåg från T-Centralen, varför GÅR du från KTH? Tunnelbanan Tekniska-Centralen tar 6 minuter...

...förhoppningsvis betyder smileyn att du var ironisk.

Übereil

Swashbuckler
anth said:
Übereil said:
En kvart plus halvtimmen att gå från KTH till centralen... :gremsmile:

Übereil
Om du ändå kommer att åka pendeltåg från T-Centralen, varför GÅR du från KTH? Tunnelbanan Tekniska-Centralen tar 6 minuter...

...förhoppningsvis betyder smileyn att du var ironisk.
För åker jag tunnelbana så måste jag räkna ut hur man betalar för tunnelbana och en massa sånt jobbigt.

Mina fötter har jag använt sen jag var runt ett år gammal, Stockholms tunnelbana har jag aldrig använt.

Übereil

Storuggla

Champion
"För åker jag tunnelbana så måste jag räkna ut hur man betalar för tunnelbana och en massa sånt jobbigt."

Men du måste ju ändå betala samma summa när du väl kommer till Centralen eller Karlberg och köpa likadana biljetter för att åka till till Järfälla?

Storuggla, förvirring i sudd

Ki-ai

Warrior
I Stockholm betalar du resor enligt zonsystem. Karlberg, KTH och Centralen ligger i samma zon.

Alla stationer i Järfälla ligger i en annan zon. Du betalar alltså inte heller för att ta bussen från Barkarby/Jakobsberg/Kallhälls station, det ingår i den totala resan.

Übereil

Swashbuckler
Så om jag tar tunnelbanan från KTH så köper jag en biljett jag sen kommer kunna använda både för tunnelbanan och för att ta pendeln ut till Järfälla?

Übereil

Storuggla

Champion
"Så om jag tar tunnelbanan från KTH så köper jag en biljett jag sen kommer kunna använda både för tunnelbanan och för att ta pendeln ut till Järfälla?"

Yesbox. Köp den i pressbyrån eller kiosken bara, så är den billigare än om du köper hos spärrvakten.

Storuggla, och sen blir det signalfel

Ki-ai

Warrior
Biljetter gäller en timme.

Om du skall vara ett tag i Stockholm föreslår jag att du köper en Rabattremsa. Det blir billigare så, den har i stort sett obegränsad hållbarhet.180 kr går den på tror jag

Storuggla

Champion
"Biljetter gäller en timme."

Nej. Eller ja. Eller, kanske.
Giltighetstid
Zonbiljett för en och två zoner är giltig i en timme från den tid som är stämplad på kupongerna.
Zonbiljett för tre zoner är giltig i två timmar från den tid som är stämplad på kupongerna.
Under den tid som biljetten gäller får du göra så många byten du vill. Du måste göra sista bytet inom giltighetstiden.
Giltighetstid
Biljett för en och två zoner gäller i 75 minuter från inköpstillfället.
Biljett för tre zoner gäller i 120 minuter från inköpstillfället.
Du får göra så många byten du vill under den tiden som biljetten gäller, men du måste göra sista bytet före den tid som finns angiven på biljetten eller i sms:et.
Till synes beror det på om man köper remsa eller kupong ur automat löst.

Storuggla, ändrades pga långa resor in till centralen

anth

Vetefan
Storuggla said:
Det får en att undra:
Hur var Storuggla innan han ändrades?
Och hur långt måste man resa för att ändras?

Sapient

Swashbuckler
anth said:
Storuggla said:
Det får en att undra:
Hur var Storuggla innan han ändrades?
Och hur långt måste man resa för att ändras?
Storuggla levde på 60-talet och sjöng i ett svenskt flower power-band, innan han av misstag råkade kliva på ett tunnelbanetåg som färdades snabbare än ljuset och klev av på T-centralen 1992...

Übereil

Swashbuckler
Rent logistiskt gick det bra, även om centralstation minst sagt var stor.

Företaget tyckte det var trevligt att träffas och återkommer senare.

Übereil, som vet att det brukar låta så när man inte blir anställd