Tja,
w176 har redan nämnt Betty Edwards bok så jag skippar den. Men om du ska börja från ingenting så säger jag: Lär känna verktygen och fundera över vart du vill börja först. Vill du till exempel teckna digitalt? Tja, då behöver du en tablet och ett schysst program. Lite dyrt att spontanköpa så testa gärna en del hos bekanta först. Kanske är det digitala inte din grej fast du trodde det. Inte nu iaf. Man kan aldrig veta. Vill du teckna traditionellt, ja då har du en hel del att välja på. Samtidigt ger det en större bredd på schyssta priser och man kan hålla det otroligt enkelt och billigt om man vill. Själv skulle jag föreslå vanligt blyertstecknande och skissande till att börja med. Skissa lite enkelt och simpelt för det rena nöjets skull. Känn på pennan och se vad du kan forma med den: "Vad händer om spetsen ligger så eller så, eller om jag drar så här, eller korsar linjer så här?"
Mycket handlar om att först och främst få en känsla för det man gör. "Hur
känns en blyertspenna?" Och, vill man verkligen använda dyrare skisspennor eller känns det skönare med en stiftpenna? Ja, det finns mängder med professionella tecknare som kör med vanliga prylar du hittar på Ica eller Coop. Trots allt är det inte prylarna som gör det - men de kan underlätta. Så, känn efter lite vad för slags tecknande du vill göra. Att hitta sina förebilder inom mediet tror jag är viktigt, och att då försöka hämta mycket från dem till en början. Genom att undersöka andra hittar man snart det som funkar för en själv. Har någon av dina förebilder skrivit böcker så testa med dem vettja.
Vad det gäller att rita handlar det - i alla fall för min del - om att skissa mycket, leta former och intressanta saker. Jag har svårt att känna mig som en duktig tecknare och har verkligen djupa svackor. Det försvårar en hel del, så därför tränar jag mest på form och funktion genom att skissa. Jag tecknar sällan färdiga teckningar.
Nå, att teckna handlar lika mycket om att
se som att faktiskt teckna. Man måste lära sig att se hur saker
verkligen ser ut. Det bästa sättet för det är helt att teckna av sin omgivning i mängder, både från verkliga livet liksom foton, och att ta på saker och
känna dem. Hittar du öppna krokilektioner på någon kvällskurs eller liknande så gå dit för tusan! Önskar själv att jag fortfarande hade den möjligheten. Det ger en mycket vad det gäller att se och överföra det till pennan.
Nå, mitt första verkliga tips - som jag tycker är vettigt - och något jag fått av alla mina teckningslärare och någonting som relaterar till Edwards bok, är hur man håller pennan. När du tecknar ska du
aldrig hålla pennan som när du skriver, annat än när du sätter detaljerna (småpillet, till vilket du behöver ordentlig finmotorik).
Varför?
Ja, skälen är flera. För det första så är vårt skrivande bundet till vänstra hjärnhalvan - vilket är halvan för vårt logiska, rationella, regelrätta tänkande. Så om du tecknar med samma grepp som du skriver aktiverar du detta. Hjärnan ställer in sig på att forma inlärda mönster och att bilda text. Hjärnan kommer att binda sig till vad den uppfattar som logiska mönster. Inte bra. Nej, vi vill åt höger hjärnhalva, den hjärnhalva som kan tänka abstrakt, drömma och fantisera. Däri har du grunden för att fånga former ordentligt. Om jag nu minns allting rätt... Tror inte jag glömt hur det var med den saken. Rätta mig annars om jag har fel. Tycker det är viktigt.
Sedan är det även så - och det här kan du verkligen testa - att om du håller pennan som när du skriver så kommer du att dölja stora delar av din teckning med handen. Din hand kommer i vägen för teckningen och du kan inte se hela sammanhanget. Sammanhang är viktigt, inte minst för proportioner. Det är svårt att stämma av ordentligt mot resten av objektet om man tillfälligt skymmer delar av det hela tiden. Så, håll långt ut på pennan och håll med ett annat sorts grepp än skrivgreppet. Det kommer vara helvetiskt så svårt i början men om du bara är envis så lossnar det. Och försöka att teckna lika mycket med axeln som med handleden. Få dynamik i din rörelse och trötta inte ut handen. Dessutom är det mycket med stabilt att teckna med kroppen än med handen. Hur du ska hålla, tja det finns inga rätt och fel bara du håller pennan annorlunda. Själv byter jag grepp beroende på men har fastnat lite för olika grepp som jag snott av John Howe. Ja, vad fan, klart man ska vara skadad av sin favoritillustratör.
Jag håller i alla fall alltid långt ut på pennan och söker avslappnande grepp där pennan kan vila mot fingrarna snarare än att jag kramar om pennan.
Jag vill förövrigt rekommendera John's bok,
Fantasy Drawing Workshop. I den går han igenom tio övningsuppifter som visar olika sorters penntekniker. Utöver det går han igenom alltifrån penngrepp till att hitta sina referenser. Jag tycker den är verkligt bra och passar nybörjaren så som den bättre tecknaren. Det finns mycket att lära sig. Dessutom har John Howe inte den dryga inställningen (vilken jag hatar) som många andra instruktörer har: "Så här tecknar jag, och det är bäst. Så här och så här måste du göra". Istället är han medveten om att alla behöver söka sina sätt och inspirerar istället till olika sorts tekniker - han inspirerar en till att leka sig fram och experimentera. Det tycker jag är superviktigt. Kort och gott, John Howe
instruerar inte, han
inspirerar.
Ett annat tips är att inte göra som jag - dvs bli arg, bitter, frustrerad, ursinnig och ledsen... Få mindervärdskomplex stup i ett... Det leder bara till - till mitt förtret - att jag tecknar mindre och därmed lär mig mindre. Med andra ord, ha tålamod. Själv jobbar jag med mitt. Tålamod och experimentlusta är dina främsta verktyg. Om du har roligt och kan fascineras av hantverket så kommer du att lära dig snabbare än du tror. Det är som med allting annat egentligen - man måste ha roligt för att nå någonstans med det. Jag tror med andra ord inte att det teoretiska kommer först, utan att det viktiga är den kreativa lusten och känslan för att leka med mediet riktigt ordentligt. Det ena utesluter dock inte det andra. Man behöver båda delarna och olika mycket i olika stadier. Men först och främst - ha skôj!
solvebring önskar inte peka med pekpinne åt
wilper. Jag är ju inte bättre på att teckna än någon annan direkt så. Jag bara snackar lite utifrån vad jag tycker funkar bra. Så allt ovan bygger på personliga erfarenheter och är därmed tips - tips från en amatör till en annan. =)
Lycka till, wilp!