Just den boken är tämligen bra. Det där att gå under huden ger en mycket bra känsla för muskelformer på människa och djur. Vilket återigen speglar skuggor osv.
Andra tips är ju att faktiskt jaga rätt på olika "lär dig teckna - x". Tecknande handlar ju inte alltid om att teckna verkligheten, utan även om att teckna stilmässigt - på samma sätt som olika serier skiljer sig från andra, om vi jämför några av mina favoriter
- Modesty Blaise (med alla olika tecknare som varit)
- Den döende planeten (Francois Bourgeon)
- Marsipulami
- Tintin
- Asterix
- Dragon Ball
etc.
Alla stilar är olika, manga (i det här fallet representerade av Dragon ball) har sin och där finns mycket litteratur kring.
De mer (så kallade) enklare stilarna har lite mindre, men det finns, specifikt om man gräver i äldre litteratur. (minns att jag snubblat på ett häfte som hette "How to Draw Tintin" i urtiden)
Många serieinstruktioner visar på samma underlättande former som en hel del "realitetsteckning" också använder sig av. Att bygga upp kroppar av enkla geometriska block. Att bygga upp kroppar av linjer. Att helt enkelt etablera storleken på delar av kroppen innan man ger sig på att fördjupa bilden.
Men sedan finns det andra som är så drivna att de smidigt sätter sig ner och bara tecknar utan hjälpskalning alls.
Själv ligger jag mitt emellan.
Vid något tillfälle när jag var en smula irriterad på min lärares påstående att ALLA tecknare/konstnärer använder sig av spegel för att få till proportioner så var jag tvungen att kontakta en. Jag mailade Peter Bergting... som till min stora överaskning konfimerade att han till och från faktiskt använde spegel. Så sedan dess har jag insett att även min egen klumpiga och feta kropp faktiskt kan tala om för mig saker i proportioner... se bara till att skala av en smula fläsk så fungerar det.
Kameror är också ett trevligt hjälpmedel (om man bara inte blir för statisk i att bara utgå från dem). De fungerar på två sätt. Dels kan du som jag gjorde, fotografera folk i tex svärdsträning (Faehrengast, tack för att du lurade in mig på renässansfäktningen) och därifrån lära dig hur man håller/vinklar etc svärd mm.
Dels, så kan du med kameran lära dig en massa saker om vad som gör en bra bild. Att lära dig perspektiv (grod, fågel mm) genom att själv krypa ner till marknivå eller upp i ett träd/på en höjd. Att inzomning ger en annan effekt då objektivet du använder har en grund brännvidd (dvs, vad som syns skärpt och oskarpt i bild) än när du fångar saker skarpt över hela bilden. Focusering på ett föremål kan ge en diffus känsla över hela den övriga bilden... något som är nyttigt om du vill att något ska "poppa" ut från bilden.
Jag är säker på att w176 kan ge fler tips i den vägen.
Men som sagt, foccusera inte bara på en stil, prova olika, även om du inte vill teckna i olika stilar så ser du skillnader mellan dem och vad som gör tex en bild till manga-bild etc.