Frånhålla spelarna vilket spel som spelas?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag vill veta om det är en twist för jag har sett det här bli pannkaka. I ”Ah! Det är rymdopera och inte street level superhjältar!” kampanjen sög det så jävla hårt för alla var super pepp på att spela gritty Frank Miller stuff. Och vi var knappt okej med en session i rymden, så när spelledaren gick ”Och nu är resten av spelet det här” och sedan inte hade förberett något street level material alls dog kampanjen. Hade han pitchat Guardians of the Galaxy hade vi nog varit ok med det, men det hade han inte. Bara det senaste exemplet.

Om pitchen är ”Det är hemligt vilket spel det är” och alla är ok med det så är det bra.
Som jag sagt förut:

Om det inte går att göra bra så går det inte att göra bra. Men isåfall sörjer jag, för för mig är det helt poänglöst om jag vet på förhand att det kommer ändras, och det förstör min upplevelse. Då kan vi lika gärna börja spela där rollpersonerna redan varit med om twisten.

Och jag tycker att det är synd om den specifika upplevelsen av en (positiv) twist inte går att få till i rollspel.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,320
Som jag sagt förut:

Om det inte går att göra bra så går det inte att göra bra. Men isåfall sörjer jag, för för mig är det helt poänglöst om jag vet på förhand att det kommer ändras, och det förstör min upplevelse. Då kan vi lika gärna börja spela där rollpersonerna redan varit med om twisten.

Och jag tycker attd et är synd om den specifika upplevelsen av en (positiv) twist inte går att få till i rollspel.
Jag tror absolut att man kan få till bra twister utan förvarning. Men inte på nivån ”Nu spelar vi något helt annat”. Jag tror problemet där är att vi kom för att spela fotboll men nu är det bandy. Liksom, båda är bollsporter, men det är inte samma. Medan narrativa twister ”Det var min fru som baktalat mig!” och twister om världen så som ”De utdöda alverna som lämnade ruinerna var ALIENS” är mycket lättare att få att fungera.

I film är jag klar om 90 minuter om det är något helt annat än det sålde sig som. *NAMN PÅ FILM INTE UTSKRIVET FÖR SPOILER* är en jättekul komedi och inte skräckfilmen de sålde den som. Men spelar vi en kampanj och jag ska göra detta i 12 veckor till? En annan sak.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,316
Location
Marjura
Undrar om vi pratar förbi varandra här. Jag tänker mig att det inte är några problem med att man spelar Flashing Blades ("realistisk" musketörspelvärld), men gradvis avslöjas det i äventyret att ockulta krafter finns, fungerar och verkar i det fördolda. T ex en vampyr, en satanistisk sekt som vill nedkalla Belzebub eller liknande är antagonisterna. Inte att FB går över i en superhjältesetting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
World of Darkness har också problemet att om du inte bygger skills och atributes för att driva dina krafter så funkar inte din karaktär.
Just mekaniken är något jag funderat på en del hur man löser. Ett sätt är ju att bara byta regelsystem – börja i GURPS Cops men sen visar det sig att vi spelar Nobilis, så nu kör vi Nobilis åtminstone för alla Nobilisgrejer.

Ett annat är att tillåta respec när twisten kommer.

Ytterligare ett annat är att hinta på förhand; ge arketyper som kommer passa kampanjen eller avråda från sånt man ser inte kommer bli så bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag tror absolut att man kan få till bra twister utan förvarning. Men inte på nivån ”Nu spelar vi något helt annat”.
Ja, det är ju precis såna som jag tycker det är otroligt tråkigt om det inte går att få till. Men går det inte så går det väl inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,320
Ja, det är ju precis såna som jag tycker det är otroligt tråkigt om det inte går att få till. Men går det inte så går det väl inte.
Jag tror det går att få till, har varit med när det funkar. Det är en superstor risk bara för funkar det inte blir det så ofta jättedåligt. Och det blir dåligt på sättet där man riskerar att spelarna inte litar på en frammåt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,939
Location
Uppsala
Har ni erfarenhet eller tankar kring detta?
Min erfarenhet är att du känner din grupp bäst. Med de flesta av mina spelgrupper hade tipset varit: bara gör det! Med de flesta av alla wrnu-grupper verkar tipset vara att förklara allt i minsta detalj i förväg, för annars blir folk griniga för att deras förväntningar inte möttes och känner sig lurade.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,220
Man säger att man ska spelleda ett skräckscenario … men man låter dem spela ett vardagligt relationsdrama i en sommarstuga.
”Ja, det är säkert ganska obehagligt att ta ned ett getingbo, men om du vill få xp så…”

”Fast varför ska jag storhandla? När bestämdes det?!”

”Äh, vi struntar i det här tycker jag! Min rp säger: ”åmmeh, varför är vi de endazsom åker ut på landet? Alla andra åker charter!”
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,220
[Dags att slå in öppna dörrar]

Man kan ju också bli besviken på att man blir berövad överraskningsmomentet om SL förklarar innan att en twist kommer inträffa.

Men som sagt, ”känn gruppen, var inte ett arsle!” blir väl det sunda här.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
340
Jag är på ento & Basses linje.

Men det kan vara värt att tänka på att twisten kan ju vara en rätt stor grej - hur får du det att inte kännas lite avslaget efteråt om inte twisten är i slutet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,320
Jag är på ento & Basses linje.

Men det kan vara värt att tänka på att twisten kan ju vara en rätt stor grej - hur får du det att inte kännas lite avslaget efteråt om inte twisten är i slutet?
Om twisten är precis på slutet är det mycket mindre problem, för då är det slut sedan. Är twisten mitt i är det värre, för då måste man spela vidare om det plötsligt blivit något man inte är intresserad av.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,090
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om twisten är att "ni tror att ni fortfarande är i livet, men är spöken" blir det bättre om man omtolkar allt som skett än att spela spöken.
Samtidigt om det är en "bomb under bordet" så vill man spel i skuggan av det istället för att överraskas av smällen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Om twisten är precis på slutet är det mycket mindre problem, för då är det slut sedan. Är twisten mitt i är det värre, för då måste man spela vidare om det plötsligt blivit något man inte är intresserad av.
Jag kom på en till mitigeringsteknik!

Kort efter att man kört twisten tar man ett metasnack där spelarna erbjuds ett val: Antingen fortsätter vi på det nya – eller så kör vi en Dallas. För eventuella ungdomar som läser betyder det alltså att allt var en dröm. Eller ett VR-spel eller något. Man trycker på Undo-knappen helt enkelt, och spelar vidare som det var.

Det kräver såklart flexibilitet från spelledarens sida och att hen faktiskt också kan tänka sig fortsätta på det gamla, men det är ju inte klurigare än att den SL som vill görta en sån här grej får ta med det i beräkningen.

Man kan ju också erbjuda alternativ: "OK, det kan ju nu bli Nobilis precis som vi spelade, eller så fortsätter vi spela Gurps Cops. Men jag skulle tycka att det var roligare att spela Cops i längden om jag kunde slänga in åtminstone lite mystiska grejer, jag tänker typ lite Lynch… Hur skulle det funka? Eller så kör vi bara vidare på jordnära snutar i Seattle, men då kanske kampanjen bara blir en 4-5 spelmöten till för mer material än så har jag nog inte på det spåret…"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,320
Jag kom på en till mitigeringsteknik!

Kort efter att man kört twisten tar man ett metasnack där spelarna erbjuds ett val: Antingen fortsätter vi på det nya – eller så kör vi en Dallas. För eventuella ungdomar som läser betyder det alltså att allt var en dröm. Eller ett VR-spel eller något. Man trycker på Undo-knappen helt enkelt, och spelar vidare som det var.

Det kräver såklart flexibilitet från spelledarens sida och att hen faktiskt också kan tänka sig fortsätta på det gamla, men det är ju inte klurigare än att den SL som vill görta en sån här grej får ta med det i beräkningen.

Man kan ju också erbjuda alternativ: "OK, det kan ju nu bli Nobilis precis som vi spelade, eller så fortsätter vi spela Gurps Cops. Men jag skulle tycka att det var roligare att spela Cops i längden om jag kunde slänga in åtminstone lite mystiska grejer, jag tänker typ lite Lynch… Hur skulle det funka? Eller så kör vi bara vidare på jordnära snutar i Seattle, men då kanske kampanjen bara blir en 4-5 spelmöten till för mer material än så har jag nog inte på det spåret…"
Det här låter jättebra!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,059
Location
Off grid
Medan många av de som lockades av "Tarantinoregisserad nåt-slags-thriller-grej" upplevde det som ett uppköp att få vampyrzombiesplattergore.
Jag minns att jag satt i biosalongen och förväntade mig det sistnämnda, och undrade varför de istället visade (en hel timme) "familjedrama".
Visst var det värt väntan i slutänden, men jag tyckte då att filmen förlorade en del på att man satt och oroade sig för att man gått in i fel salong...

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,078
Location
Rissne
Jag minns att jag satt i biosalongen och förväntade mig det sistnämnda, och undrade varför de istället visade (en hel timme) "familjedrama".
Visst var det värt väntan i slutänden, men jag tyckte då att filmen förlorade en del på att man satt och oroade sig för att man gått in i fel salong...
Ja, jag kan tänka mig att om man fått det hela spoilat för sig på förhand så blir det ju en annan upplevelse. Jag hade ju förmånen att få gå in tämligen blind när jag såg den. Tror inte jag sett en enda trailer eller hört något.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,198
Location
Lund
Undrar om vi pratar förbi varandra här. Jag tänker mig att det inte är några problem med att man spelar Flashing Blades ("realistisk" musketörspelvärld), men gradvis avslöjas det i äventyret att ockulta krafter finns, fungerar och verkar i det fördolda. T ex en vampyr, en satanistisk sekt som vill nedkalla Belzebub eller liknande är antagonisterna. Inte att FB går över i en superhjältesetting.
Mmmm, jag tror du är inne på något här.

Om det är en mindre skiftning. Som @Badmojo är inne på att det gradvis går från spel i vår värld men att det framgår att det finns övernaturliga krafter så tror jag många kan köpa det då det kan röra sig om mindre skiftningar och spelarna smygs in i det.

Större skiften där man går från att man spelar warhammer men blir kidnappad av rymdvarelser och sen blir det hård sci fi där man flyger runt i någon motsvarighet till starship enterprise och allt man har köpt är ganska värdelöst tror jag är svårare. Där krävs en väldigt tolerant grupp med stort förtroende för sin SL att lösa det på ett bra sätt.

Just WoD lånar sig bra till sådant som redan beskrivits att man går från människa till ghoul till vampyr exempelvis. Eller kanske en ungdoms-del av kampanjen där man sen förvandlas till varulvar. Eller att man dör och sen spelar Wraith. Det finns ganska många naturliga övergångar här som stöds rimligt bra av spelvärlden och man behöver inte gå från en regeluppsättning till en annan utan den expanderar. Dvs. grunden med egenskaper, färdigheter osv. finns kvar, men när man blir övernaturlig öppnas ett antal nya vägar (discipliner, gifts, särskilda merits/backgrounds osv.).

Lite som jag är inne på ovan tror jag att man kan få det här att flyga med lite varsamhet, tilltro från spelarna och att man inte försöker sig på för stort hopp i vad som presenteras till vad det slutligen blir för kampanj. Känner man sig nödgad att berätta om twisten eller att en större twist kommer tycker jag man bör tänka om. Har man inte den tilltron från spelarna ELLER tror att spelarna inte kommer uppskatta det så gör något annat, som @krank är inne på.

Cog.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,316
Location
Marjura
Större skiften där man går från att man spelar warhammer men blir kidnappad av rymdvarelser och sen blir det hård sci fi där man flyger runt i någon motsvarighet till starship enterprise och allt man har köpt är ganska värdelöst tror jag är svårare.
Det fanns väl två gamla White Dwarf-scenarion till WFRP som tangerade W40K (Rogue Trader) in dem olden days of yore: ett där man stötte på en warpgate i en gruva och fick slåss mot 40K-monster och ett annat med flygande Lustriapyramider som egentligen var gamla rymdskepp... Tror det mest kändes weird/gonzo så de spelades aldrig.
Men görs det snyggt så kan det funka.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,346
Om det är en mindre skiftning. Som @Badmojo är inne på att det gradvis går från spel i vår värld men att det framgår att det finns övernaturliga krafter så tror jag många kan köpa det då det kan röra sig om mindre skiftningar och spelarna smygs in i det.
Att introducera övernaturliga element är knappt en twist, på grund av mediets bagage. Om jag är lite vag och pitchar ”mordutredning med BRP-regler” så är det en större twist om det visar sig att det rör sig om ett svartsjukemord än om det visar sig att vi spelar Delta Green. Om jag pitchar medeltidsrollspel så är det en större twist att träffa på Albrekt av Mecklenburg än att springa på en drake.

Sen finns det undantag, såklart. Om man spelar indieflum om att dricka kaffe i Hongkong så är det oväntat om någon börjar åkalla en demon på toaletten, men annars är det väldigt svårt att få till True Detective-känslan ”oh shit, pågår det ockulta grejer här?” i rollspel.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
237
Det jag upplevt av den här sortens twistande är att det är vanligt att spelledaren överskattar den effekt överraskningen ska få på spelarna. Inte bara för att många rollspelare är extremt luttrade. Det är också en mycket kortvarig upplevelse för de flesta skulle jag tro, insikten passerar på ett ögonblick.

Så den som bara förlitar sig på själva överraskningen har egentligen ingen substans i sin idé. Det behövs mer av sådant som folk pratat om här i tråden som foreshadowing, kopplingar mellan kampanjens pre-twist och post-twist delar mm.
 
Top